Elmaradt a kötelezőrekord
– Nemcsak a vártnál, de az egy évvel korábbinál is kevesebben cserélték le meglévő szerződésüket a tavaly őszi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampányban. A pénzügyi felügyelet (PSZÁF) adatai szerint 1,23 millió szerződést mondtak fel, ebből 1,16 millió volt az egyéni ügyfél és mintegy hetvenezer a flottában biztosított jármű – mondta lapunknak Binder István, a PSZÁF szóvivője. – Azt még nem lehet tudni, hogy pontosan mennyi szerződést kötöttek újra, ezeket az adatokat január végéig kell megküldeniük a biztosítóknak, a két szám között azonban nem lesz nagy különbség – tette hozzá.
Ez azt jelenti, hogy hosszú évek folyamatos bővülése után tavaly nem nőtt tovább a kgfb-t váltók száma: 2009-ben még csaknem másfél millióan kötötték újra szerződésüket. A visszaesés legfőbb oka vélhetően az volt, hogy tavaly óta nem a naptárhoz, hanem a szerződéskötéshez igazodik a biztosítások évfordulója. Aki például 2010 márciusában vásárolt autót, annak nem a kampány során, hanem majd idén márciusban kell elgondolkodnia azon, hogy marad-e jelenlegi biztosítójánál, vagy átszerződik egy másik társasághoz. A Datahouse – előzetes – adatai szerint tavaly mintegy hatszázezer új és használt autó (személy- és teher-), illetve motor cserélt gazdát, vagyis ennyivel csökkent a lehetséges váltók száma.
Az egy évvel korábbi rekordot azonban valószínűleg akkor sem sikerült volna megdönteni, ha nem változik a szabályozás. Az adatok szerint ugyanis a váltásra jogosultak harmada mondta fel meglévő szerződését, vagyis ha feltételezzük, hogy a többi ügyfélnél is ugyanez lett volna az arány, akkor a szerződését lecserélő ügyfelek száma kétszázezerrel lehetett volna magasabb. Pedig a kampány elején még úgy tűnt, akár a kétmilliót is elérheti a biztosítást váltók száma. Az első egy-két hétben az internetes alkuszok 30-40 százalékos forgalomnövekedést regisztráltak. Ám hamar kiderült: a kezdeti lelkesedést az új szabályok – személyautóknál a köbcenti helyett a teljesítmény alapján kellett kalkulálni – és a fokozott médiaérdeklődés váltotta ki. A kampány második felére azonban már visszaesett a lendület.
Abiztosítókakötvényekkétharmadát már feldolgozták, és a csekkek többségét is kiküldték – derül ki a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) közleményéből. Akik január végéig nem kapják meg a csekket, érdeklődjenek a biztosítójuknál: a törvényi előírás szerint hatvan nap áll rendelkezésre a díjfi zetésre, így aki március elsejéig nem fizeti meg az idei tarifáját, illetve annak első részletét, annak a szerződése díj nem fizetés miatt megszűnik. Ekkor viszont – az év elejére visszamenőleg – fedezetlenségi díjat kell fizetni. Ez az autó motorjának hengerűrtartalmától függően napi 270–560 forint lehet, vagyis kéthavi fedezetlenségi díj kiteszi a gépjármű-felelősségbiztosítás teljes évi költségét.