A Jánosik nem érezte meg a válságot

A Jánosik és Társai a válság alatt is tartani tudta a 10–20 százalékos növekedési ütemet, ami a stabil, nagyvállalati ügyfélkörrel és a nyereség nagy részének a viszszaforgatásával magyarázható.

Nem igazán hagyott nyomot a válság a Jánosik és Társai Kft. működésén: a cég forgalma a recesszió időszakában is évente 10–20 százalékos ütemben nőtt, így a 2009-es 4,9 milliárdos forgalomhoz képest a tavalyi évet 6,1 milliárdos forgalommal zárták, az idei évre pedig 6,8 milliárdos forgalmat terveznek –tudtuk meg Jánosik Lajostól, a cég tulajdonosától, aki reméli: ahogy az eddigi években, úgy az idén is az év elején meghatározott cél fölött tudnak teljesíteni. Azt, hogy a cég jobbára sajtóhírekből érzékelte csak a válságot, Jánosik Lajos azzal magyarázta, hogy cégük két hangsúlyos tevékenységi körének – a javarészt magasépítéssel foglalkozó építőipari, valamint a takarítással, illetve épületüzemeltetéssel foglalkozó ágazatuk –megrendelői tőkeerős nagyvállalati körből kerülnek ki. Ilyen többi között a Mol, a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Telekom, illetve a Dreher.

Emellett a céget megkereső építtetők között jelentős a közületek és önkormányzatok aránya, amelyek jórészt uniós pályázatokon elnyert összegekből fejlesztenek. Ezen a piacon az uniós források lehívásának lassúsága miatt nem ritka a 90–120 napra történő teljesítés, ami idő alatt a cégnek saját forrásaiból kell finanszírozni a tevékenységét, ami a középvállalkozásoknál komoly likviditási nehézségeket okozhat. A jelenleg egymilliárd forint saját tőkével rendelkező Jánosik és Társa Kft.-nek azonban ez nem jelent különösebb gondot. A cég erős tőkeellátottságát Jánosik Lajos szerint a jó tulajdonosi szemléletnek köszönheti: a cég tulajdonosai ugyanis hagyományosan évek óta a bevételnek csak egy viszonylag kis részét veszik ki osztalékként, míg az eredmény túlnyomó többségét visszaforgatják a vállalkozásba. (Nem véletlen, hogy a kis- és középvállalati szektor kapcsán gyakran felemlegetett likviditáshiányról, a kereskedelmi bankok visszafogott hitelezési kedvéről szólva Jánosik Lajos megjegyezte: azért a jó minőségű – megbízható megrendelői körrel, stabil anyagi háttérrel rendelkező – vállalkozások a recesszió időszakában is találtak finanszírozásra kész bankot, hogy kihelyezhessék oda a pénzüket.)

Jánosik Lajos szerint idén főképpen az épületfenntartó-takarító üzletáguktól várnak fejlődést. A közületek, állami cégek, de a versenypiaci szereplők is rendre kiszervezik az ilyen tevékenységüket, és gyakran ezt úgy teszik, hogy külön-külön céghez kerülnek az egyes épületfenntartó-karbantartó tevékenységek. Jánosik Lajos szerint várható, hogy ezen a piacon előtérbe kerülnek azok a cégek, amelyek egységes, a fenntartói tevékenység minden részét lefedő szolgáltatást tudnak nyújtani.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.