Válság alatt is fejlesztett a Hajdu-cégcsoport
Immáron a válság előtti évek szintjére tornászta vissza magát a Hajdu-cégcsoport: a közel 700 főt foglalkoztató holding 2010-ben 9,5 milliárdos forgalmat bonyolított le. Ennek jó egyharmadát a Hajdu Autotechnikai Ipari Zrt. adja, amely olyan nagy külföldi autóipari cégeknek szállít be közvetve vagy közvetlenül, mint a Faurecia, BMW, Daimler, Ferrari.
Az exportra termelő cég igen hamar, már 2008 második fél évében megérezte a válságot, így megrendelésállományuk a korábbi egyharmadára esett vissza. Dedéné Novotni Anna vezérigazgató szerint a nehéz időket jobbára azzal próbálták kibekkelni, hogy megvalósították a fejlesztési programjaikat. Ennek részeként 2008-ban indult a cégcsoport másik termelő üzletágánál, a Hajdu Hajdúsági Ipari Zrt.-nél egy 780 millió forint méretű beruházás, amihez 273 milliós uniós támogatást nyertek el, illetve az MFB kamattámogatásával 115 millió forint banki hitelhez jutottak.
Az előremenekülés stratégiája eddig bevált: a korábbi autóipari megrendeléseiket visszaszerezték, dacára, hogy közben alaposan megváltoztak a versenyfeltételek: a válság nyomán például a korábbi legnagyobb megrendelőjüket felvásárolta a Faurecia, amely immáron más – keményebb – feltételeket támasztott a beszállítóival szemben.
A megrendelések újbóli elnyerésében annak is komoly szerepe volt – mondja a vezérigazgató –, hogy a Hajdu eredetileg is több lábon állt: szerszámgyártó üzletága, ahol szintén jelentős beruházásokat eszközöltek az elmúlt években, hatásosan tudja kiegészíteni nemcsak az autógyártó, de a lakossági és ipari háztartási készülékeket gyártó ágazat tevékenységét. A gyakorlatilag a receszszió kellős közepén levezényelt beruházásoknak köszönhetően ugyanakkor a cégcsoport most a megújuló energiát – hőcserélőt, napkollektort – felhasználó háztartási fűtőberendezések piacában lát fantáziát. Jövőre 130–140 ezer forróvíztárolót, illetve 60 ezer, zöld energiát hasznosító rendszerekhez illeszthető tárolót lesz képes legyártani, illetve egy újdonsággal, a hőszivattyús bojlerrel készülnek előrukkolni. Dedéné Novotni Anna szerint ez a piac hatalmas fejlődés előtt áll, ugyanakkor a vezérigazgató szerint kulcskérdés az, hogy a kormányzat milyen (korábban az év elejére ígért) zöldenergia felhasználását támogató programmal áll elő. A hazai piacon továbbra is a recesszió hatása érezhető és a vezérigazgató szerint cseppet sem biztos, hogy kormányzati rásegítés nélkül a javarészt lakossági és kkv-megrendelők a megújuló készülékek felé tudnak fordulni. Ráadásul, ha a kormányzat sokáig hezitál egy ilyen döntéssel, időközben olyan hazai termelőkapacitások épülhetnek le, amit később már sokkal nehezebb lesz újraépíteni.