Hatalmasat zakózott a német autópiac
Lehetbármilyendrága abenzin, az Egyesült Államok autópiacán továbbra is a nagy motorral szerelt, így magas fogyasztású terepjárók és pick-up típusok a legnépszerűbbek: a Ford F–150-es típus harminckét éve listavezető, a modellből csak tavaly 530 ezret, napjainkig közel harmincmilliót adtak el. A dobogó második helyén már csere történt: a Chevrolet Silverado SUV megelőzte a két japánt, a Honda Accordot és a Toyota Camryt.
Minik továbbra sem futnak tömegével az utakon: a német Smart próbálkozását jelzi, hogy a takarékos kétüléses kocsi eladásai tartják a negatív rekordot, ami 59 százalékos visszaesést jelent egy év alatt. Összességében azonban nincs oka panaszra a Daimler konszernnek, hiszen Mercedesekből 13 százalékkal többet értékesített. Az Egyesült Államok piacán éves szinten az eladások meghaladták a tizenegymilliót. 2010-ben összesen 11,59 millió személykocsi, terepjáró és pick-up kelt el, ami 11 százalékos növekedés.
Év végén is gázt adtak az amerikai kereskedők, akik a legfrissebb adatok szerint a rekordhónapban 1,145 millió új autót adtak el, ez 111 ezerrel több az előző évinél. Az amerikai márkák részesedése csökkent – 5,2 millió autóra és 45,4 százalékra. A cégcsoportoknál továbbra is a General Motors vezet 2,2 millió (+10%) autóval, majd az 1,96 milliós Ford (+17%) következik, míg a visszahívások miatt megtépázott hírnevű Toyota 1,76 millión tudta tartani eladásait.
Az USA piacán a növekedés mértékében a Hyundai–Kiacsoport vezet a nagyok között a kilencszázezer darabos és 22 százalékos többlettel. A dél-koreaiak tempóját csak a 49 százalékos növekvő Maserati és a 29 százalékos Porsche tudta felülmúlni, igaz esetükben a volumen lényegesen kisebb. Az olaszok 1900, a német sportmárka húszezernél kevesebb autót értékesített. Ahogy a magyar piacon, úgy az Egyesült Államokban is a Suzuki eladások zuhantak a legnagyobb mértékben: a négyezer eladott autó 38 százalékos zuhanást jelent. Idén 12-13 millió darabos eladással lehet számolni az USA autópiacán, s 2015-re a 15 millió sem elképzelhetetlen.
Ahogy kifutottak a roncsprogramok, esni kezdtek az eladások az öreg kontinens szalonjaiban. 2010-ben a legnagyobb európai piacon, Németországban 2,92 millió új autó kelt el, ami a Német Autóipari Szövetség közleménye szerint 23,4 százalékkal marad el az előző évtől. A biztató és hétszázalékos többeletet hozó december után az idei évre a VDIK előrejelzése 6 százalékos német növekedésről szól. Franciaország tavaly jobban teljesített, a 2,25 millió új autó csak 2,2 százalékos mínuszt jelent. Belgiumban tavaly 555 ezer új autó kelt el, ami 15 százalékkal több az előző évnél. Spanyolországban a tavaly forgalomba helyezett közel egymillió autó 3,1 százalékkal haladja meg a 2009-es évi eladásokat.
Ismét részvénytársaság lett az Opel autógyár, miután a darmstadti cégbíróság szerdán jóváhagyta a társasági forma megváltoztatását. A váltás révén erősödik a dolgozók beleszólási joga az Opelnél születő döntésekbe. Ez annyira fontos az alkalmazottaknak, hogy cserébe elfogadták bérük csökkentését is. A másik hozadék, hogy ezentúl az Opel nagyobb önállóságot élvez a jövendő modellek tervezésében és kialakításában. (MTI)