Kínai helyett török befektetők vihetik a Malévot

Egy török vevőjelölt, az ESAS Holding révén újra a Malév közelébe kerülhet Steven Udvar-Házy magyar származású üzletember, akinek volt cégétől ma is bérli repülőit a légitársaság. A néhány hónapja még esélyes vevőként emlegetett kínai HNA-ról ma kevesebbet beszélnek, de több esélyes befektető van.

Noha néhány hónapja még a kínai HNA-csoportot emlegették a Malév egyik legkomolyabb lehetséges befektetőjeként, de ma már alig esik szó erről, az egyébként Demján Sándor üzletemberrel is jó kapcsolatot ápoló cégcsoportról a magyar légitársaság kapcsán. Annak ellenére sem, hogy Orbán Viktor miniszterelnök és Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter őszi kínai látogatásán nevén is nevezte a csoportot, mint lehetséges Malév-befektetőt. A Napi Gazdaság tegnapi információja szerint ugyanakkor a Hainan légitársaságot is birtokló csoport immár hátrébb lépett, s a tárca december utolsó heteiben már német–török vonalon keresett befektetőt a Malévnak. Konkrétan az ESAS Holdinggal tárgyalnak, amely többek között az Air Berlin légitársaság 16,5 százalékos részvényese.

– Magas szintű és intenzív tárgyalásokat folytat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) olyan potenciális szakmai befektetőkkel, akiknek anyagi ereje és távlatos koncepciója lehetővé teszi a budapesti központú nemzeti légitársaság hosszú távú üzletpolitikai, szövetségi stratégiájának sikeres végrehajtását – így reagált a szaktárca az MTI kérdésére a Napi cikke kapcsán, ezzel tehát megerősítették a tárgyalásokat, miközben sem a hírbe hozott céget, sem pedig a HNA „hátrébb lépését” nem cáfolták. Ugyanakkor hozzátették: a konkrét partnerekről csak a tárgyalások lezárulta után adnak tájékoztatást.

Az ESAS Holding részvétele ugyanakkor több szempontból is érdekes. Az Air Berlin vonal például azért, mert a német légitársaság, amely az ottani piacon a Lufthansa egyik legkomolyabb ellenfele, pont a OneWorld-szövetségbe igyekszik, amelynek tagja a Malév is. Ráadásul Martin Gauss jelenlegi Malév-vezérigazgatónak korábban szakmai és üzleti kapcsolata volt az Air Berlinnel: ő vezényelte le sikeresen az egykori dba légitársaság átalakítását, amelyben tízszázalékos tulajdonrésze is volt – ezt a társaságot később az Air Berlin vásárolta meg. Az Air Berlin egyébként 2009-ben stratégiai üzemeltetési együttműködésre lépett a Malév-ügyben már ismert Hainan légitársasággal.

Még egy érdekes részlet található a török ESAS üzleteiben. Egyik jelentős befektetésük között említik az amerikai AirLease Corporationt, amely a repülőgép-lízingpiac egyik legújabb, legfiatalabb szereplője, immár száz fölötti Boeing, Airbus és Embraer megrendelésállománnyal. E cégnek az a magyar származású Steven Udvar-Házy az alapítója és elnökvezérigazgatója, aki már nem először bukkan fel a Malév körül. A Malév ma is az Udvar-Házy által alapított, s három évvel ezelőttig általa is vezetett ILFC-től (International Lease Finance Corp.) bérli a Boeing–737 repülőgépflottáját. Korábban üzleti és pénzügyi okokkal indokolták, hogy az üzletember végül több évtized után kiszállt az általa alapított és vezetett repülőfinanszírozóból és megalapította az AirLease Corporationt.

Törökök Ferihegyen: a Celebi kiszolgálói egy Turkish Airlines gépnél
Kocsis Zoltán 2010.12.14. Digitális 2010. december 14. Ferihegy. repülőtér. repülőgép. Malév. Fotó: Kocsis Zoltán
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.