Aranybányává váltak az internet óriásai

Öt hónap alatt 50 százalékkal nőtt a Facebook közösségi portált üzemeltető cég értéke, míg a Twitter ára megduplázódott a feltörekvő internetes cégek iránti befektetői érdeklődésnek köszönhetően. És a növekedésnek még koránt sincs vége.

Július eleje óta 54 százalékkal nőtt a 11 legismertebb, magánkézben lévő internetes szolgáltató értéke, miközben a tőzsdén jegyzett médiavállalkozások esetében csupán 19 százalékos átlagos emelkedést mutatott ki az S&P 500-as index. Igaz, a magáncégeknél az értékbecslés nem egzakt, azon alapul, hogy a befektetők elvileg mennyit lennének hajlandóak áldozni a fényes jövő előtt álló internetes vállalkozásokért. Laurence Allen, az ígéretes privát vállalkozások értékét nyilvántartó Nyppex brókercég munkatársa szerint a közösségi média jövedelemtermelő képességeit látva teljesen érthető a befektetők érdeklődése, ami persze felhajtja – néha irreálisan – az árakat.

A Times magazin által az év emberének választott Mark Zuckerberg nevéhez köthető Facebook öt hónap alatt 26,4 milliárdról 41,2 milliárd dollárra srófolta fel értékét, míg az azonnali üzenetküldő szolgáltatásáról ismert Twitter 3,7 milliárd dollárra duplázott.

Még látványosabb a Groupon előretörése, a kuponos árkedvezmények gyűjtőhelyeként szolgáló portál értéke háromszorosára, 4,8 milliárd dollárra nőtt, amióta kiszivárgott, hogy a Google ajánlatot készül tenni érte. Sőt: a Groupon a hó elején állítólag hatmilliárd dolláros Google-ajánlatra mondott nemet, s a cég inkább egy 950 millió dolláros tőkeemeléssel, nagybefektetők betársulásával próbálja finanszírozni fejlődését 2011 végéig, amikor is az előzetes kiszivárogtatások szerint tőzsdei részvénykibocsátást tervez.

Persze vannak vesztesek is: a Digg hírértékelő oldalhoz most potom 102 millióért hozzá lehetne jutni, fél éve még 170 millióra taksálták az értékét. A Zynga, amely a közösségi játékok fejlesztője és színtere is egyben, nyolc százalékkal, 4,4 milliárd dollárra értékelődött le, miközben 600 millió dolláros forgalmat bonyolított le az idén. Igaz, ez eltörpül a Facebook nem hivatalosan kétmilliárdosra becsült éves bevételétől, de befektetésnek még így sem rossz, főként ha jövő évben is enynyit hoz a konyhára, ahogy azt a FinancialTimesnak nyilatkozó elemzők várják. Szerintük azonban az igaz sztár az árkedvezményvadászok kedvence, a Groupon lesz, amely jövőre a kétmilliárd dolláros árbevételi határt is átlépheti.

A viharos érték- és forgalomnövekedést felmutató cégeknél többnyire a helyén kezelik az irántuk megnyilvánuló befektetői lelkesedést. Jonny Thaw, a Facebook szóvivője például utalt arra, hogy az értéküket megbecsülő külső kísérletek eleve spekulatívak, így ekként is kell viszonyulni ezekhez. A tőke felfokozott érdeklődésében az is szerepet játszik, hogy a tőzsde most szerényebben teljesít, kevesebb új, feltörekvő cég jelenik meg a parketten, ezért a figyelem a másodlagos piacokra terelődik, ahol a magáncégek papírjai cserélnek gazdát.

Az e piacon dolgozó Industry Ventures befektető cég alapítója, Hans Swildens szerint ha friss tőzsdei részvénykibocsátások nem lesznek vonzóak a befektetők számára, a másodlagos piac forgalma akár évi 40 százalékkal is bővülhet, s ennek az internetes vállalkozások lehetnek az első számú haszonélvezői.

Más kérdés, hogy az árversenyben észnél kell lenni, nehogy megismétlődjön az ezredforduló táján tapasztalt összeomlás, a „dotkom” buborék kipukkadása, amely cégek százait temette maga alá – a befektetők pénzével együtt.

Szédítő tempóban nőtt Mark Zuckerberg Facebookja
Szédítő tempóban nőtt Mark Zuckerberg Facebookja
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.