Tovább drágul a benzin
Egy év múlva 390–410 forint is lehet a 95-ös benzin átlagára, s ehhez hasonlóan fog emelkedni jövőre a gázolaj ára is. A megkérdezett szakértők között ugyanakkor megoszlott a vélemény a növekedés üteméről, van aki csak 375–380 forintos benzin- és 365–370 forintos gázolajárat jósol, de abban teljes mértékben egyetértettek, hogy az üzemanyagok ára biztosan magasabb lesz a jövő év végén, mint most. Az üzemanyagok drágulása legfeljebb kellemetlenül, ám biztosan nem meglepetésként érheti a fogyasztókat, hiszen idén is jócskán feljebb kúszott az áruk. Januárban például a 95-ös átlagára mára a békebelinek mondható 317 forinton állt, a gázolajé pedig 297 forinton. December közepén a benzin literenkénti átlagára viszont már 357-358 forint, míg a gázolajé 345 forint volt.
Jövőre a szakértők folyamatos, alkalmanként 2-4-6 forintos drágulást várnak. Természetesen lesznek olyan hetek is, amikor árcsökkentést jelent be a Mol Nyrt., ám mivel nem vonhatja ki magát a nemzetközi folyamatok alól, tartania kell a lépést a külpiacon tapasztalható fejleményekkel. Tarjányi Dániel, a Crédit Agricole Corporate and Investment Bankmagyarországi fióktelepe vezető kereskedője kifejtette: jövőre tovább emelkedik a nyersolaj ára, bár a 100 dolláros lélektani határt nem éri el az Euró pában irányadónak tekintett Brent típus londoni jegyzése. Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója viszont már azt valószínűsíti, hogy a Cityben jövő év végén 98–100 dolláros árak állnak majd a tőzsdei táblán, azaz 8–10 dollárral drágább lesz az olaj, mint most. Ugyanez a 7-8 százalékos áremelés érvényes a finomított termékekre is, hiszen jövőre további keresletnövekedés várható. A trend pedig mindenképpen erőteljes növekedést mutat mind a nyersanyagok, mind a késztermékek esetében.
Az olaj és a finomított termékek árát befolyásolja, hogy elsőként a feltörekvő országok, Brazília, Oroszország, India és Kína kerülnek majd ki a válságból, ami felfelé hajtja a keresletet. Kína például minden települést el akar érni a gázhálózattal, s mindenütt ki akarja építeni az áramszolgáltatást. Ott, ahol ez vezetékkel egyelőre nem oldható meg, kis, olajtüzelésű generátorokat telepít, ami az általános gépjárműipari fejlődés mellett jelentősen növeli a keresletet a világpiacon az olaj és a késztermékek iránt.
Tarjányi Dániel szerint érdekes kérdés, hogy a magyar autós mekkora ár mellett dönt úgy, hogy nem tankol többet a kocsijába. Úgy vélte, mint ahogyan az idén, úgy jövőre is több dolog befolyásolja ezt, s nem feltétlenül a literenkénti ár lesz a döntő tényező. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint mindenesetre az idén az első kilenc hónapban 9,8 százalékkal, 2,212 milliárd literre esett vissza az üzemanyag-fogyasztás a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Szerdától ismét rekordszintre emelkedik a benzin és a gázolaj hazai kútára. Előbbi 5, utóbbi 6 forinttal lesz drágább. Így a benzin átlagtarifája 360, a gázolajé pedig 353 forintra rúg majd átlagosan. Szakértők szerint a mostani drágulásban a nemzetközi folyamatok és a forint gyengülése is szerepet játszhat. Immáron, mondhatni, menetrendszerűen ér el mindkét termék ára rekordot. (M. I.)