Mondj igent a Harlem programra

A múlt század 60-as éveiben Harlem szimbolizálta – nemcsak az amerikai kontinens, hanem az egész világ fehér népessége számára – a fekete lakossággal való együttélés súlyos problémáit.

A beilleszkedés képtelenségét, hátterében a tudatlanságot és munkátlanságot, a szétzilált családi viszonyokat, a bűnözést és a „segélyleső” életformát. A kilátástalan és egyre romló helyzet javítása érdekében néhány elkötelezett és lelkes önkéntes indította el a „Harlem Children, s Zone” kísérleti programot, amely három évtized alatt alapvető változásokat hozott a harlemi „gettóban” elő közösség életében. A magyarországi romák integrációjának elősegítése érdekében tervezte meg a Jövő Záloga nevet viselő Térségi Integrált Szakképző Központ a Harlem program egy alprojektjének hazai adaptációját (TISZK). A Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) pályázatára nyújtották be fejlesztési programjukat – melynek ez egy meghatározó eleme volt – 2009-ben. Sikerrel. Így 2010 őszén hozzákezdhettek az előkészületekhez. A Mondj igent a Harlem programra szlogennel induló projektnek különös jelentőséget ad, hogy a magyar kormány meghirdette: 2011-ben a romák integrációját támogató stratégia kialakítását tekinti egyik legfontosabb megvalósítandó céljának. A TISZK kísérleti akciója egyelőre hat tagiskolára terjed ki – Budapest, Miskolc, Kalocsa, Nádudvar térségében –, mintegy 2200 tanulót vonnak be a programba. Ha eredményeket tudnak felmutatni a kezdeti időszakban, könnyen lehet, hogy országos méretekben is érdemes lesz figyelembe venni az Amerikából adaptált modellt. Az oktatási tárca és a Fulbright Bizottság Magyarország partnerségével a közelmúltban hat hétig vett részt a program előkészítésében M. Gail Derrick, a Regent University professzor asszonya. Végiglátogatta a projektben részt vevő iskolákat, beszélt tanárokkal és diákokkal, több előadáson ismertette a Harlem-metódus alkalmazásának tapasztalatait.

Lapunk kérdésére a profeszszor asszony elmondta, hogy körútja során meggyőződött arról, hogy a magyar partnerek elkötelezettek, jól képzettek és készek a programmal együtt járó részben önkéntes munkák végzésére. Meglátása szerint Magyarországon már most is sok jó módszert alkalmaznak az integráció érdekében. A probléma leginkább az, hogy a számos kezdeményezés nem egymásra épül, hiányzik az egységes koncepció és a törekvések koordinálása.

A Harlem program – hangsúlyozta Gail Derrick – komplex szemléletet igényel, lényege, hogy a mentorok már a születéstől nyomon követik pártfogoltjaik életútját egészen a pályakezdésig. A program jelmondata – bölcsőtől az egyetemig s onnan a közösségépítésig – híven tükrözi a projekt filozófiáját, amely arra a felismerésre alapul, hogy a szegénység generációk közötti átörökítésének spirálját a születés pillanatában lehet megszakítani. A siker kulcsa a gyermek, éppen ezért a program középpontjában a gyerekek oktatási rendszerben tartása áll. New Yorkban mára 97 utcatömbre terjed ki a Harlem modell, 15 ezer gyermeket és 7000 felnőttet tudnak elérni. Az eredmények számokban is beszédesek: az óvodából iskolába kerülők között 100 százalékos az iskolaérettségi arány. Az első generációs HCZ-gyerekek közül 2009-ben 500-an iratkoztak be egyetemre. A Harlem program azért hatásos, mert összehangolt szociális szolgáltatáscsomagot nyújt, nemcsak az oktatásra koncentrál, hanem foglalkozik a családok problémáival is, például az egészségüggyel, a foglalkoztatási gondok megoldásával, bűnmegelőzési és jogi tanácsadással.

Nem lehet egyszerre minden tevékenységre koncentrálni – emelte ki a professzor aszszony –, kis lépésekben kell előrehaladni, a program részelemeinek megvalósításához így lehet együttműködő partnereket, önkénteseket és támogatókat toborozni.

A hazai kísérleti projekt első lépésben az oktatásra és ezen belül is a szakmunkásképzésre fekteti a legnagyobb hangsúlyt –mondja Szász Katalin, a TISZK munkatársa. Az előzetes felmérések szerint az évtized közepére minden negyedik munkavállalaló ezen a területen roma lesz. Lényeges tehát, hogy azoknál a gyerekeknél, akik most kerülnek be az oktatási rendszerbe, sikerüljön felkelteni az érdeklődést a magas minőségű szakmunka iránt, hiszen a jó bizonyítvány széles körű elhelyezkedési lehetőséget, megélhetést és egy új életvitel lehetőségét biztosítja számukra. Szeretnénk együttműködni a programban azokkal a civil szervezetekkel, vállalatokkal, amelyek már ma is sokat tesznek azért, hogy a tehetséges fiataloknak ösztöndíjat biztosítsanak az iskolába járáshoz, az előrejutáshoz.

 

Az amerikai professzorasszony hat hétig konzultált az iskolákkal
Az amerikai professzorasszony hat hétig konzultált az iskolákkal
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.