Tolvai Renáta és Vastag Csaba sem utazik
A hétvégén még a dicsőségben fürdőzött az Aeroviva Holidays cégére, amikor előbb a Megasztár5, majd az X-Faktor győztesét ünnepelte a közönség, s velük együtt a szponzoraikat is. Többek között az ország egyik legnagyobbjaként számon tartott utazási irodát, amely mindkét műsor támogatójaként jutalom luxusutakat ajánlott a győzteseknek. Tolvai Renátát mauritiusi út illeti, míg Vastag Csaba maga választhatja meg, hol piheni ki a műsor fáradalmait. A győzteseknek alighanem még nem a csomagoláson kell törniük a fejüket. Tegnap reggel a TV2 és az RTL Klub vezetőit egy levél várta a szponzor cégtől, amelyben csak annyit írnak: a történtek ellenére vállalják a győztesek utaztatását, ám azt nem részletezték, hogy saját utak híján ezt hogy képzelik el. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója lapunknak azt mondta, ha nem az Aeroviva, akkor a csatorna gondoskodik majd a győztes utazásáról, míg a TV2 még bízik abban, hogy a szponzor teljesíti, amit vállalt.
A hétvégén, a műsorokkal egy időben szakmai körökben terjedt a hír: hétfőn csődöt jelent a nagy hírű utazási iroda: a cégnél próbaidőn dolgozókkal már pénteken tudatták, hogy hétfőn nem kell sietniük a kilencórás nyitásra. Más alkalmazottakat a hétvégén rendeltek be, le kellett adniuk a céges kocsikat és mobilokat, majd megkérték őket, hogy írják alá a szerződésük felbontását, közös megegyezéssel. A cég ekkor még a honlapján hirdette akciós útjait, még hétfőn reggel is, ám reggel kilenckor, amikor az irodának ki kellett volna nyitnia, a honlapra kitették a tevékenységük befejezéséről szóló közleményt. Ebben hangsúlyozták, hogy a külföldön – főként egyéni utakon – tartózkodók repülőjegye érvényes.
Az utazásszervező a legnagyobb kárt a charterjáratokat üzemeltető Travel Service légitársaságnak okozta. Farkas Attila ügyvezető elmondása szerint a cég 4000 helyet bérelt a gépeiken, egy gépet teljesen lekötött február végéig, ami óriási kárt jelent a cégnek. A repülők már el sem indulnak. A Travel Service munkatársainak az Aeroviva vezetését a nap folyamán nem sikerült elérniük.
A céggel a biztosítójuk, a QBE sem tudott kapcsolatot teremteni, akik így jobb híján azt közölték, hogy 494 millió forint vagyoni biztosíték erejéig tudnak felelni az utazásukat befizető ügyfeleknek. Lapzártánkig nem kaptak azonban olyan segítségkérést, amely külföldön ragadt utastól származik. Ennek oka, hogy a cég szervezett útjai ma indultak volna. A 4000 lekötött ülőhelyet, s az egzotikus utak átlagárát nézve azonban szinte biztos, hogy a csaknem félmilliárdos biztosíték nem lesz elég az utasok kártalanítására. Az utazásszervezői szakmán belül egy-két hete vált gyanússá az Aeroviva, mivel a közvetítőktől elkezdték előre bekérni már a januárban induló utak részvételi díjait is, ami ennyivel korábban szokatlan lépés. Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke azt mondja, neki meglepetés volt a cég csődje. Szerinte a gazdasági válság érte el az Aerovivát. Mások azt mondják: gyanús jel volt, hogy a csúcsszezonnak számító ünnepi utakat több százezer forinttal leértékelve árulták.
Lapunknál jelentkezett olyan ügyfél is, aki pont egy hete fizetett be 1,2 millió forintot egy afrikai körútra. Ők, ahogy a többi utas is, most a QBE Atlasz utazási irodához nyújthatják be kárigényüket: minden eredeti dokumentumot, tértivevényes küldeményként érdemes a biztosítónak postázni.
A kárigények összesítését követően derül majd ki, hogy a cég vagyoni biztosítéka a részvételi díjak hány százalékának visszafi zetésére elég. Az biztos: minden utas azonos részét kapja meg az általa befizetett pénznek.