Mérhetetlen ígéretek
Jövőre a kormány döntése értelmében literenként 6 forint 50 fillér kedvezményt kapnak a gázolaj árából a 7,5 tonnánál nagyobb gépjárművek és az autóbuszok – mondta sajtótájékoztatóján Vereczkey Zoltán, a kezdeményezés mögött álló Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke. Hozzátette: a kedvezményt csak megfelelő elszámolású, üzemanyagkártyás vevők vehetik igénybe. Karmos Gábor főtitkár elmondta: Magyarországon 18,5 ezer fuvarozó 70 ezer tehergépjárművet üzemeltet. A személyszállításban kétezer autóbuszos személyszállító vállalkozás működik 16 ezer járművel. A szektor 130–140 ezer munkavállalót foglalkoztat. Magyarországon a közúti közlekedési szektor adja a GDP 6 százalékát. Évente 1600 milliárd forint adót fizetnek be a költségvetésbe.
Az MTI által közölt számításaik szerint jövőre a kereskedelmi gázolajár bevezetésének eredményeként 200 millió literrel növekedhet a magyarországi töltőállomások éves forgalma. A 6,50 forint jövedéki adóviszszatérítés 8,5 milliárd forint kiadást jelent a költségvetésnek, de az üzemanyagfogyasztás növekedésével az állam 11,5 milliárd többletbevételhez jut.
Volt már hasonló vállalása a szektornak, ám annak eredménye nem mutatható ki egyértelműen. Júliusban a nagyobb fuvarozók – élükön a Waberer’sszel – Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum (NÖFF) néven megígérték: mindenképp Magyarországon tankolnak, még ha külföldön olcsóbb is lenne. Habár két hónappal később a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) a fogyasztás megugrásáról tudósított, kérdésünkre most Wilde György főtitkár már nem volt ilyen határozott. A nagy kúthálózatok adatait összesítő szervezet szerint az ország éves gázolajfogyasztási szintje az első kilenc hónapban hétszázalékos visszaesést mutatott, amely csökkenési ütem novemberben öt százalékra mérséklődött. Ugyanakkor hozzátette: statisztikáik nem jelzik a vevők típusát és a változás pontos okát sem. Mindazonáltal ehhez képest a jellemzően magánautósok által használt benzin fogyasztása zuhan: a csökkenés éves szinten 10 százalék körüli. A NÖFF honlapjának „számlálója” szerint július óta 8,5 millió liter gázolajat tankoltak belföldön, amivel közel egymilliárd forint többlet jövedéki adót fizettek be. A lapunk által véletlenszerűen megkérdezett határszéli töltőállomásokon viszont arról számoltak be, hogy az elmúlt hónapokban nem nőtt a gázolajforgalmuk. Egyesek a nagyfuvarozók távolmaradására külön is panaszkodnak. Hegyeshalomnál visszaigazolták: míg korábban hol itt, hol a sógoroknál volt olcsóbb az üzemanyag, már hónapok óta nem láttak a határ innenső oldalán osztrák üzemanyagturistát. A hagyományosan olcsóbb Ukrajna, illetve Románia, esetleg Szerbia és Horvátország mellett ma már ugyanis Ausztriába is érdemes átjárni olcsóbb naftáért.
Tegnap a parlamentben is téma volt az üzemanyagár. A szocialista Tukacs István érdeklődött a benzintarifa emelkedése okán a kormányzati lehetőségekről. Cséfalvay Zoltán államtitkár szerint a benzinárat sok minden befolyásolja az euróárfolyamtól a nemzetközi gazdasági helyzetig. (Ez lényegé ben megegyezik azokkal a válaszokkal, amelyeket a még ellenzéki Fidesz hasonló kérdéseire adott az akkori szocialista kormány.) Cséfalvay hangos kacagást váltott ki a szocialistákból, amikor azt mondta: a magyar benzinárak nem olyan magasak. Bizonyára a fuvarozóknak adott kedvezményekre is utalt, amikor leszögezte: a reformok és a növekedés majd lehetőséget ad az adótartalom csökkentésére. (Munkatársunktól)
A valaha mért legmagasabb, 357 forintos szintjéről szerdán 2 forinttal csökken a benzin literára – tudtuk meg piaci forrásokból. A gázolajat ugyanakkor továbbra is eddigi, 347-es rekordárán mérik. Noha ez most valóban megfelel a nemzetközi tőzsdék árfolyamváltozásának, a forint minimális erősödését ezúttal nem vették figyelembe. (M. I.)