Akár börtönviselt tagja is lehet a Költségvetési Tanácsnak

Annak érdekében, hogy az ÁSZ elnöke is bekerülhessen a Költségvetési Tanácsba (KT), a kormány átírta a tagok jogállásáról szóló jogszabályt. Úgy tűnik, a mosdóvízzel együtt sikerült kiönteni a gyereket is.

A jövőben akár büntetett előéletűek is bekerülhetnének a Költségvetési Tanácsba, mint ahogy a választójog, illetve a magyar állampolgárság sem lesz szűrő, vagyis akár egy külföldi állampolgár is tagja lehetne a testületnek. Mindez annak érdekében történt, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelenlegi elnöke, Domokos László bekerülhessen a tagok közé.

A tegnap még hatályos törvény alapján ugyanis olyan személy nem lehetett tagja a tanácsnak, aki a jelölést megelőző négy évben országgyűlési képviselő volt. Erre novemberben hívta fel a figyelmet lapunk, s a kormány válasza nem sokat késlekedett: a 2011-es költségvetést megalapozó törvények módosítását tartalmazó javaslatcsomagba utólag beemelték a Költségvetési Tanácsról szóló jogszabály módosítását – ám a mosdóvízzel együtt kiöntötték a gyereket is.

Domokos László, az ÁSZ elnöke – miatta húztak ki részeket a törvényből
Domokos László, az ÁSZ elnöke – miatta húztak ki részeket a törvényből

Annak érdekében ugyanis, hogy Domokos – aki 1998 óta tagja a Fidesz képviselőcsoportjának a parlamentben – elől ne legyen elzárva az út a tanácsba, hozzányúltak a tanács tagjainak jogállásáról szóló jogszabályi részhez. Ez korábban nyolc bekezdésből állt, ám az Orbán-kormány elégségesnek gondolta, ha mindöszsze három bekezdésbe sűríti a feltételeket. A tegnap, lapzártánk után szavazásra bocsátott javaslat értelmében az ÁSZ, valamint az MNB elnöke automatikusan tagja lesz a tanácsnak, továbbá egy kiemelkedő tudású közgazdász, akit a köztársasági elnök jelöl. Ennyi, s nem több a feltétel, minden mást kihajítottak a törvényből, így a büntetlen előéletre vonatkozó kitételt is. Az sem várható el a tagoktól a jövőben, hogy „költségvetési vagy pénzügyi tevékenységgel kapcsolatos kérdésekben kiemelkedő elméleti, vagy gyakorlati szakmai ismeretekkel, valamint legalább ötéves vezetői gyakorlattal rendelkezzenek”, ahogy azt korábban meghatározta a jogszabály.

Vannak azonban további egyértelmű jelei is annak, hogy az új testületnek súlytalan szerepet szán a kormány. Így például, hogy a feladatai ellátásával összefüggő iratokba ezentúl nem nézhetnek bele, s nem kérhetnek felvilágosítást a költségvetéssel, illetve szélesebb értelmezésben az államháztartással kapcsolatban álló személytől, illetve szervezettől. Kikerült az a rész is, ami vagyonnyilatkozat tételére kötelezi a tagokat. Ezt ugyan a rájuk vonatkozó egyéb törvények alapján meg kell tennie mind az MNB, mind az ÁSZ elnökének, ám a harmadik tagnak már nem – legalábbis a tanácsról szóló jogszabályok alapján.

A súlytalanságnak látszólag ellentmond, hogy a kormánynak még az előtt el kell küldenie a költségvetés tervezetét a tanácsnak, hogy azt benyújtanák a parlamenthez. Sőt, ha a tanács véleménye elmarasztaló (mert nem tartja sem hitelesnek, sem végrehajthatónak a büdzsét), a kormánynak újra kell tárgyalnia a tervezetet. Vagyis úgy tűnik, a tanács érdemi hatást tud gyakorolni a költségvetés alakulására. A valóságban más a helyzet: az első vélemény megalkotására a tervezet kézhezvételét követő 10 nap áll majd a rendelkezésükre, a második körben pedig ennél is kevesebb, öt napjuk marad álláspontjuk kialakítására. Mindezt úgy, hogy az előző tanács munkáját segítő mintegy 40 fős titkárságot ez év végén szélnek eresztik. S hiába kötné az ebet a karóhoz a tanács második alkalommal is, akkor már bemehet a parlamenthez a költségvetés tervezete: „cserébe” az Országgyűlés honlapján közzé kellene tenni a tanács véleményét is. A tanács súlyát az sem befolyásolja, hogy egy frissiben benyújtott alkotmánymódosítási javaslat beemelné a KT-t az alkotmányi jogállással rendelkező szervek közé.

A helyzethez igazították a Mt.-t

Az utolsó pillanatban benyújtott javaslat egyértelművé teszi, hogy az első Költségvetési Tanács mind a három tagjának – azaz Kopits Györgynek, Török Ádámnak és Oblath Gábornak – megszűnik a megbízatása. Az övék még kilenc évre szólt, az új tagoké hatra. A tanács titkárságán dolgozók elbocsátása érdekében pedig „figyelmen kívül hagynák” a munka törvénykönyvének a jogutód nélküli megszűnés esetére irányadó rendelkezéseit: erről nem az Mt.-ben előírt 30 nappal hamarabb kell tájékoztatni az érintetteket, hanem elég lenne rá a törvény hatálybalépését (december 31-ét) követő három nap.

Túl közel van ugyanis december vége, amikorra a tegnap elfogadott törvény szerint meg kell szüntetni a titkárságot. Az Mt. alóli kivételt azzal magyarázza a benyújtó gazdasági bizottság, hogy „mivel törvényi szintű rendelkezésekről van szó, ezért megteheti, hogy egyedi esetben más törvények rendelkezéseitől eltérő tartalmú megszűnési szabályokat állapítson meg”.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.