Apróságokból él a bútorpiac
A kényszerű árengedmények miatt a kereskedők több évvel ezelőtti áron forgalmaznak.
A magyar bútoráruházak palettájáról több név eltűnt, a legnagyobb csapást a kis magyar boltokra mérte a válság. A vidékiek nagy része lehúzta a rolót, és a nem vagy csak késve fizető kereskedők miatt számtalan bútorgyártó és beszállító vállalkozás is tönkrement.
A magyar bútor- és lakberendezési piacot most két multinacionális hálózat, az IKEA és a Kika uralja. Nyomukban zömmel ugyancsak külföldi, illetve többnyire külföldi termékeket árusító üzletláncok, mint a Sconto helyén megjelent Möbelix sorakozik. A rendkívül sokszereplős magyar piacon a kis- és közepes cégek piaci részesedése folyton változik.
Méltán büszke tehát saját erejére, és döntően magyar árukészletére a válság dacára erőteljes terjeszkedésbe kezdett RS Bútor üzletlánc tulajdonosa, Pólya Miklós. A három budapesti áruházában évente százezres vevőkört kiszolgáló RS 2011 elején Budaörsön nyit újabb áruházat. A cégcsaládhoz a Trendlakás stúdió, egy lakberendezési ötletház is csatlakozott nemrég.
Az RS mára szinte egyedüli nagyáruház maradt a multikkal szemben, félő, ha teret vesztene, a magyar bútorgyártók nem tudnák kinek eladni portékájukat – hangsúlyozza Pólya Miklós. Az RS, mint középkategóriás árazású áruházlánc az úgynevezett polgári bútorokra specializálódott, szemben a világszerte az olcsó és olcsón lecserélhető bútorokkal és kiegészítőkkel azonosított IKEA-val.
Nem tévedés, az IKEA alapvetően az olcsó bútorok tömegáruháza, filozófiája viszont csak most érik be Magyarországon. A rendszerváltáskor Pesten is megjelent IKEA relatíve magas árakkal debütált, amitől egy elitista imidzs alakult ki róla –mondja Gerőcs Vendel, a cég magyarországi PR-menedzsere. A válság után kemény árcsökkentési versenybe kezdtek a kereskedők, köztük az IKEA is. Kimondatlan cél, hogy sikerélményhez juttassák a vevőket azzal, hogy a korábbinál olcsóbban vásárolhatnak náluk. Most, amikor kevesen költhetnek csak teljes bútorcserére, nem akarják sokkolni a vásárlókat azzal, hogy mit nem engedhetnek meg maguknak. A sűrű fillér elve bejött, a kiegészítő termékekből jelentős bevételnövekedést ért el mindkét magyar IKEA áruház.
Az alacsony árfekvésű, praktikus bútorokkal az RS is képes volt nyerni a válság idején, sőt minden gazdasági viszszaesés jót tett nekik, mert akik az akcióikra betértek, később is visszatérő vásárlóvá váltak. A magyar bútorpiac ugyanakkor egyértelműen Budapest-központú, a vidéki terjeszkedést az ingatlanspekulánsok által mesterségesen felvert árak nehezítik. Az IKEA vidéki üzletnyitásának esélyeit is régóta firtatják a piacon, de egyelőre semmi konkrétum nem tudható.