Repülnek a tulajdonosok a vasúti fuvarozótól

Kirúgta tulajdonosait a Rail Cargo Hungaria: a MÁV osztrák kézbe került vasúti árufuvarozó cége csoportos létszámcsökkentések keretében szüntette meg kisbefektetői munkaviszonyát. Ötből öten repülnek. A társaság szerint az utcára került részvényesek tulajdonosi és alkalmazotti jogviszonya között nincs összefüggés.

Kovács Lászlóné nem akarta a véletlenre bízni megélhetését. A Szabolcs megyei vasutas a MÁV Cargo Zrt. privatizációjakor élt a dolgozóknak felajánlott lehetőséggel, és bevásárolt munkáltatója részvényeiből. A mintegy 809 ezer forintért lejegyzett 466 törzsrészvény nem kecsegtetett érdemi befolyással a 102,5 milliárd forintért az osztrák Rail Cargo Austria (RCA) tulajdonába került társaságban. A vonat át- és -felvevő munkakörben dolgozó hölgy azonban azt hitte, tulajdonossá válással bebiztosította munkáját, hiszen egy befektetőt nem rúgnak ki. Tévedett. A Nyírkarászon élő vasutas már az első csoportos létszámcsökkentésnél, 2009 novemberében megkapta felmondását. Szerkesztőségünkbe eljuttatott levelének tanúsága szerint biztos benne: „az ország négy részén élő öt kisrészvényest” azért küldik el egyszerre, az időközben Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. névre keresztelkedett magyar vasúti árufuvarozó cégtől, mert nem voltak hajlandók „visszaadni részvényüket”.

A dolgozók részesedése a többségi tulajdonos érdekeit nem befolyásolta
A dolgozók részesedése a többségi tulajdonos érdekeit nem befolyásolta

Ezt az árufuvarozó vasút legtöbb dolgozója régen megtette. A részvényjegyzésre jogosult mintegy 3200 vasutas többsége már akkor készpénzre váltotta tulajdonrészét, amikor a többségi tulajdonos RCA, a privatizációs szerződés aláírásakor vállalt kötelezettségének megfelelően, ajánlatot tett a részvények megvásárlására. Az RCH dolgozói közül 2009 tavaszán csak nyolcan maradtak tulajdonosok.

A befektető vasutasok csapata néhány hónap múlva, júniusban ötfősre olvadt. „Kovács Imre vezérigazgató úr különböző kísérleteket tett arra, hogy részvényünket visszaadjuk, hárman ezt meg is tették” – fogalmaz levelében Kovács Lászlóné. Elbeszélése szerint egy közös vacsorán a vezérigazgató egyértelművé tette számukra, hogy a veszteséges RCH-tól osztalékot nem várhatnak. Mi több, egy a vacsorán titokban készült magnófelvétel állítólag rögzítette a vezérigazgatónak azt a közlését is: „Döntsék el, dolgozók lesznek vagy részvényesek! A kettő együtt nem megy.”

Az RCH elnök-vezérigazgatója azonban azt mondja, a részvények megtartását soha nem hozta összefüggésbe a kisbefektetők munkahelyének megtartásával. Álláspontja szerint „a részvénytulajdonlás a munkavállalástól és a munkavégzéstől teljesen független viszony, a kettő között semmilyen összefüggés nincs és nem is lehet”. Kovács Imre közlése szerint társaságuknál nincs olyan érdek, amely indokolná, hogy kisbefektetőik megváljanak részvényeiktől. Részesedésük olyan szerény, hogy a többségi tulajdonos döntéseit nem befolyásolják. Az pedig, hogy a kisrészvényesek miatt cégük közgyűléseit két héttel előre meg kell hirdetni, és nem lehet egyik napról a másikra összehívni, önmagában nem indokolja valamennyi részvény egy kézbe kerülésének kikényszerítését.

Az elnök-vezérigazgató állítja: soha, semmilyen formában nem gyakoroltak nyomást befektetőikre részvényeik eladása érdekében. Más kérdés, hogy véleménye szerint a tulajdonosi szerep megtartása a kisbefektetők számára jelenleg előnytelen. Erre próbálta felhívni a részvénycsomaggal rendelkező vasutasok figyelmét akkor is, amikor jelezte: a 2008-as és 2009-es évek után az RCH az idei évet is veszteséggel zárja, így osztalékra egyetlen tulajdonos se számítson. De nem titkolta azt sem, hogy miután a kisbefektetők nem tudják követni a többségi tulajdonos RCA több tízmilliárd forintos tőkeemeléseit, részvénycsomagjuk értéke egyre csökken.

Az RCH lapunkhoz eljuttatott állásfoglalása szerint ugyanakkor a Kovács Lászlónét is érintő csoportos létszámcsökkentés célja 2009-ben a „vállalati működés hatékonyságának növelése” volt. A többi között ezt szolgálja a „bizalmi elv alapján történő árukezelés fokozatos bevezetése” is. Ez a változás részvénytulajdonosokat és részvénnyel nem rendelkező vasutasokat egyaránt érintett.

Kovács Lászlónét nem csak részvénycsomagja, de szakszervezeti tisztsége sem mentette meg az elbocsátástól. A munkaügyi bíróság azt állapította meg a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) segélyezési bizottságában dolgozó tisztségviselő közreműködéséről, hogy a hozzá tartozó hat szakszervezeti tag ügyeinek intézéséhez valójában nincs szükség rá. Így a bíróság szeptember közepén megszületett határozatában helybenhagyta az RCH felmondását.

A vasúti árufuvarozó társaság kisbefektetője 2010. november 1-jétől nem dolgozhat részben saját cégénél. Éppenúgy, ahogy az RCH részvényeit őrizgetőmásik négy vasutasnak is útilaput kötöttek a talpára: beállhatnak a sorba a munkaügyi irodák előtt. Az pedig látszólag pusztán a véletlen műve, hogy az osztrák kézben lévő magyar vasúti árufuvarozó cég feleslegessé vált dolgozói csoportos elbocsátása keretében ötből öt részvényesétől is megvált.

Túl drága itthon a vasúti áruszállítás

Ha a szomszédos országokban olcsóbb a vasúti áruszállítás pályahasználati díja (phd), akkor inkább arra szállítják az árut, kikerülve Magyarországot. Ez esetben a tranzitforgalom az amúgy is olcsóbb közúti fuvarozást választja, nagyobb környezeti és infrastrukturális kárt okozva – figyelmeztetett a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés. A szervezet szerint a szlovákok és az osztrákok már csökkentették a vasúti pályahasználati díjat. Ausztriában 36, míg Szlovákiában 25 százalékkal olcsóbb a pályahasználati díj, mint Magyarországon. Ha nem akarjuk elveszíteni a térségben a tranzitforgalmat, akkor követnünk kell a piacot – írja a szervezet.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.