Szupergyors közbeszerzés 750 millió forintért
Gyorsított meghívásos közbeszerzési eljárást írt ki november elején az Agrármarketing Centrum (AMC) egy 750 millió forint plusz áfa értékű keretmegállapodásra, amely szerint jövőre és 2012-ben kiállításokat kell kompletten kivitelezni Európában és Ázsiában. A felhívás megjelenése és a jelentkezési határidő között mindössze hat nap telt el, amelyből kettő hétvégére esett. Biró Gyula, a közbeszerzés bonyolítója szerint azért kellett sietni, mert januárban már lesz olyan nemzetközi élelmiszer-ipari szakkiállítás, amelyen Magyarország is részt vesz.
A hat jelentkező cégből négy az első szakaszban továbbjutott, s közülük végül hárommal köt majd keretmegállapodást az Agrármarketing Centrum. Jelenleg a résztvevők között van a Mahir Kiállítás és Rendezvény Kft., a TIP-EXPO Kft., az IDMC Kft. és a Mac-Line Hungary Kiállításszervező Kft. – tudta meg a Népszabadság.
A keretmegállapodás megkötésére már a napokban sor kerülhet, és december folyamán minden, a januári feladatokhoz kapcsolódó eljárást le akarnak zárni. A kiírás szerint összesen 20 darab, nagyjából négyezer négyzetméternyi beltéri kiállítást kell majd a nyertesnek vagy nyerteseknek kivitelezniük. Ahogyan Biró Gyula mondta, előfordulhat, hogy lényegesen kisebb értékben tudnak majd összességében a konkrét kiállítások kivitelezésére szerződéseket kötni. A tényleges összeg lemehet akár 300–400 millió forintra is.
Hogy ebben az esetben miért 750 millió forint plusz áfa a meghirdetett pénzügyi keret? Mint mondta, azért, mert ugyan még nincs jövő évi végleges költségvetése az AMC-nek, de nagyjából enynyi pénz jut majd az elkövetkező két évben az adott feladatra, illetve azt is figyelembe vették, mennyibe szokott kerülni egyegy nemzetközi kiállítás kivitelezése.
A közbeszerzési törvény egyébként abban az esetben adhat lehetőséget a gyorsított eljárásra, ha az adott ügy sürgőssége miatt az eljárásokra előírt normál határidők nem lennének betarthatók. Biró Gyula szerint most épp erről van szó. A kivitelezéseket ugyanis az Agrármarketing Centrum novemberben elkészült új egységes arculata szerint kell majd elvégezni, azaz korábban nem lehetett megjelentetni a felhívást. Ráadásul januárban már teljesíteni is kell a munkát, tehát emiatt is sietni kell.
Arra a kérdésre, hogy szerinte elegendő-e pár nap arra, hogy komoly jelentkezések szülessenek, azt válaszolta, az eljárás első, részvételi szakaszában csupa olyan dokumentumot kellett beadni, ami egy nap alatt is beszerezhető. Egyedül az adóigazolás vehet igénybe hosszabb időt, de azt a részvételi szakasz eredményhirdetésétől számított tizenöt napon belül is elég benyújtani. Ami pedig a tartalmat illeti, szerinte csupa olyan cég vesz részt a folyamatban, amelyeknek a piacon komoly múltjuk van, és már kiviteleztek hasonló kiállításokat.
Régi ismerősök
Bár a korábban győri, ma Nyúl községben bejegyzett, 1999-ben Koriolmax Kft. néven alapított IDMC Kft.-nek ma sincs elérhető honlapja, múltja azért van. A cég társtulajdonosa a győri vásárt megalapító Galló Zoltán, illetve a Győri Vásár Kft. résztulajdonosa, Bozsoky Zoltán. A két résztulajdonos a kilencvenes évek eleje óta foglalkozik vásár- és rendezvényszervezéssel. A Galló család érdekeltségébe tartozik a Szintézis Informatikai Zrt. köré szerveződött Szintézis-csoport, melynek mára a portfóliójába tartozik a fideszes oldalról korábban baloldali elfogultsággal meggyanúsított győri Revita Televízió is.
Az IDMC Kft. a kiíró AMC számára sem ismeretlen: egy éve a hazai bor marketingjére írt ki egy 30 millió forintos közbeszerzést, amit január 11-én meg is nyert az IDMC Kft., így a cég tehetett javaslatot arra, hogy az idén mire költsenek a tavaly 1,3 milliárdos büdzséjű hazai bormarketingalapból. Az AMC üvegzsebadatai szerint 2008 júliusa és 2010 év eleje között a cég nyolc esetben kapott megrendelést az AMC-től összesen több mint százmillió forint értékben; a harmincmilliós bormarketinges munkán kívül minden esetben kiállítási stand építésére.
Az 1994-ben alapítottMahir Kiállítás- és Rendezvényszervező Kft. tulajdonosa a Mahir Magyar Hirdető Zrt., melynek vezérigazgatója és a B-Reklám Kft.-n keresztül közvetett résztulajdonosa Simicska Lajos, illetve a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. (A cég tulajdonosa Liszkay Gábor, illetve a Pro-Aurum Vagyonkezelő Zrt., melynek Töröcskei István a vezérigazgatója.) A Mahir Kiállítás- és Rendezvényszervező sem ismeretlen a kiíró számára: 2008 júliusában 5,4 millió forint értékű megbízást adott a Farmer Expo szakkiállításon egy stand építésére és üzemeltetésére.
Az 1985-ben alakult TIP-EXPO a hazai rendezvényszervezési piac nagy öregje, az évtizedek alatt a megrendelői között a hazai gazdasági élet szinte összes prominens cége megtalálható. A cég az AMC üvegzsebadatsorai szerint 2009 és 2010 év eleje között négy alkalommal kapott megrendelést az állami cégtől 87 millió forint értékben kiállításszervezésre.
Elsősorban a balkáni országok – Bulgária, Románia, a volt Jugoszlávia terültén található köztársaságok, Görögország – területén aktív az 1992-ben alakított, az AMC-vel szintén jó kapcsolatot ápoló szegedi Mac-Line Kiállításszervező Kft. A 2006-ban 161 milliós nettó árbevételt elért cég honlapja szerint évente jóval több mint egy tucat szakkiállítást kivitelez, szakvásáron vesz részt, illetve szervezi a hazai cégek ottani megjelenését.