A karácsony pörgeti az online piacot

Az idén kisebb egyedi értékű, ám több termék kelt el az interneten, így összességében nőtt az online kereskedelem piaca. A becslések szerint az éves forgalom már elérheti a 130 milliárd forintot. A karácsonyi szezon slágertermékei közé immár a LED-tévé is belépett, de egyre többen rendelnek a netes boltokból háztartási gépeket is a karácsonyfa alá.

Ahogy tavaly a válság sem volt képes lelassítani az online kereskedelem fejlődését, az idei év első felére áthúzódó kiskereskedelmi recesszió sem tudta megállítani a növekedést. A 2009-ben elért 99 milliárdos forgalom után idén 135 milliárd forint körül várható az online ágazat teljes forgalma a GKI-eNet becslése szerint, ami megközelíti a teljes – üzemanyag-értékesítéssel együtt számolt – hazai kiskereskedelmi forgalom két százalékát.

Az online kereskedők szerint az idei tapasztalatok szerint a vásárlóerő megroggyanása abban volt tetten érhető, hogy általánosságban 10-20 százalékkal csökkent a vásárlások átlagos értéke, ami annyit jelent, hogy a vásárlók egy-egy kategóriával olcsóbb terméket vettek, mint korábban. Ugyanakkor jóval többen is vásároltak tavalyhoz képest, így összességében bővülni tudott a piac.

A karácsonyi szezon az online kereskedők számára is az év kiemelkedő időszaka, ilyenkor nagyságrendekkel nőnek az eladások. Várkonyi Balázs, az idén várhatóan 13 milliárd forintos forgalmat lebonyolító Extreme Digital ügyvezető igazgatója szerint az idei szezon egyik jellegzetessége, hogy a vásárlói bizalom erősödésével olyan termékek is egyre gyakrabban a neten kelnek el, amelyeket korábban elvétve rendeltek az online áruházakból. Ilyenek a háztartási fehéráruk, mint a hűtő vagy a mosógép – amelyeknél a vásárlók eddig inkább ragaszkodtak ahhoz, hogy a helyszínen vegyék meg, miután megtekintették azt.

Továbbra is makacsul bizalmatlanok a magyarok a bankkártyás fizetéssel szemben. Bár a kereskedők és a kártyakibocsátók különféle akcióikkal támogatják a kártyás fizetést, ám az esetek túlnyomó többségében ma is készpénzben, utánfizetéssel fizetnek a neten rendelt áruért. Jellemző, hogy a netes vásárolt árut az is készpénzzel fizeti, aki a hagyományos üzletekben már plasztikkal fi zet. A GKI-eNet elemzéséből kitűnik, hogy a vásárlói bizalom kulcskérdés az elektronikus kereskedelmi piacon. A szegmens forgalmának 93 százalékát annyi kereskedés adja, amennyi az összes ilyen vállalkozás három százalékát teszi ki – ha darabban számoljuk. Ez azzal magyarázható, hogy a vásárlók a piacon elsőként startolt, mára kipróbált, megbízható kereskedőktől hajlandóak vásárolni, míg a később indult, kevéssé ismert vállalkozásoktól nem. A szakértők szerint ezért a kiskereskedelemben rendkívül erős koncentráció üteme később, a piac növekedésével sem hagy alább.

Míg a karácsony az online szegmensben főképpen a szórakoztatóelektronikai termékekről szól, a megkérdezett kereskedők véleménye némileg eltér arról, hogy az eddig bejáratott karácsonyi termékek mellett mi lesz az idei szezon slágere. A tavalyihoz hasonló rohamot váró Extreme Digitalnál az okostelefonoktól, a táblagépektől és az immár megfizethető árú LED-televízióktól várnak sokat. Az idén várhatóan 1,1 milliárdos forgalmat lebonyolító eBoltnál a táblagépek mellett inkább a e-bookot, és a földi digitális tévécsatornák vételére alkalmas set-top-box vevőket említették. A szezon már hetek óta érezhető az ágazatban. Mecséri Ildikó, az eBolt kereskedelmi és minőségirányítási vezetője idén is arra számít, hogy a decemberi csúcsforgalom után a január és a február is hasonlóan erős lesz, mivel sokan, akik készpénzt kaptak ajándékba, azt az új évben költik azt el.

Korábban jellemzően a felsőfokú végzettségű, fiatalabb vásárlók vásároltak a netes boltokban. A bizalom erősödésének jele, hogy mára az online vásárlókör egyre inkább reprezentálja a hazai lakosság összetételét.

Az Extreme Digital üzletében. A vásárlók már szeretik a netes boltokat, de az áruért akár személyesen is elmennek
Az Extreme Digital üzletében. A vásárlók már szeretik a netes boltokat, de az áruért akár személyesen is elmennek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.