Bevezeti az eurót a MÁV
Látványos fejlődést ígért a kormány a következő évekre a vasúti személyszállításban. A két hét múlva életbe lépő 2010/2011 vasúti menetrendben azonban csak kisebb színvonaljavító próbálkozások nyomait találni. Az utasok ingerküszöbét elérő nagy áttörést egyelőre elnapolták.
Készül aMÁV 2030-ig előremutató stratégiai terve, amely révén a magyar vasút felzárkózhat nyugat-európai versenytársaihoz – közölte pénteken Monszpart Zsolt. A MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója szerint 2011-ben nem lesznek érdemi változások a vasúti személyszállításban. Az érezhető színvonaljavuláshoz ugyanis hiányoznak az eszközök. A legszükségesebb vasúti járműbeszerzésekhez a társaságnak akkor is legkevesebb 1,5-2 évre lesz szüksége, ha a fejlesztésekhez rendelkezésre állnak a források.
Ezért a MÁV-Startnál egyelőre kevésbé látványos újításokkal próbálkoznak. Tárgyalnak például a Volán-társaságokkal a párhuzamos járatok leállításáról, az egymáshoz jobban illeszkedő menetrendek kialakításáról. Igaz, ezeknek az egyeztetéseknek a hatását 2011-ben aligha érzik majd meg az utasok. Erre legalább 2012-ig várniuk kell.
Az azonnal érezhető újdonságok között lesz ugyanakkor, hogy a MÁV-Start bevezeti az eurót. A társaság nemzetközi jegypénztárainál és összes nemzetközi vonatán legalábbis december 1-jétől az utasok az unió közös valutájával is fizethetik a nemzetközi menetjegyek árát, illetve a hozzájuk kapcsolódó egyéb díjakat. A lépésről azután határoztak, hogy július óta több pénztárnál kipróbálták az eurós fizetés lehetőségének fogadtatását.
Az „utasszerző” próbálkozások egyike az is, hogy a MÁV-Start december 12-től árengedményeket ad néhány IC-járatán. A Budapest–Szombathely között közlekedő IC-ken 540 forint helyett 360 forint lesz a pót- és a helyjegyek ára. De ugyanezzel az árcsökkenéssel találkoznak majd a Budapest–Debrecen–Mátészalka, a Budapest–Nyíregyháza–Záhony és a Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely vonalakon kedden, szerdán, illetve csütörtökön vonatra szállók. Igaz, ezzel párhuzamosan az utasoknak minden IC-járaton le kell mondaniuk a dohányzásról.
A személyszállító vonatok ezzel együtt december 12-től új menetrend szerint közlekednek. A vaskos menetrendkönyvben, illetve internetes változatában egyaránt szerepel az a hat korábban „bezárt” vasúti mellékvonal is, amelynek újra indításáról a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nyáron határozott. Így két hét múlva újra járnak a vonatok az Esztergom–Almásfüzitő, a Sárbogárd–Székesfehérvár, a Sásd–Komló, a Szerencs–Abaújszántó–Hidasnémeti, a Fehérgyarmat–Zajta és a Mátészalka–Csenger vonalon.
A MÁV-Startnál úgy tartják: a szárnyakra visszatérő vonatok jobb szolgáltatást nyújtanak majd a leállításuk előttinél. Ezzel együtt fontos az is, hogy újdonságok is lesznek. Példa erre, hogy Szeged és Budapest között óránként közlekednek majd az intercity vonatok. De Budapest és Szombathely között egy új IC-vonatpárt is szolgálatba állítanak majd. A főváros és Pécs között közlekedő IC-k a menetrendváltás után a Keleti pályaudvar helyett ismét a Déli pályaudvarról indulnak és oda is érkeznek vissza. A Zalaegerszeg–Ajka–Veszprém–Budapest útvonalon pedig reggelente új, a jelenleginél 18 perccel rövidebb menetidejű gyorsvonat indul.