Horváth Gergely: Nem fogok magyarázkodni

Új vizekre evez az új kormány turisztikai országmarketingért felelős cége, a Magyar Turizmus Zrt., amelynek alaposan megfiatalított vezetősége mer nagyot álmodni. Az álmok valóra váltásához jövőre ötmilliárd forintos marketing költségvetés jut, ami csaknem a kétszerese az ideinek. A nagyszabású tervekben új repülőjáratok ide- és visszacsábítása, és a konferenciaturizmus felpörgetése is szerepel.

- Majdnem öt hónapja nevezték ki a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatójává, de most először ad interjút, ezért nem volt alkalmunk eddig megkérdezni, hogy kit ismert, illetve ki figyelt fel az ön képességeire, aminek alapján ilyen fiatalon a turisztikai országmarketingért felelős cég vezetője lett?


- Higgye el, magam is meglepődtem, amikor megkerestek, noha eddig is a szakmában dolgoztam, tehát jó páran azért ismerhettek már. Annyit tudok, hogy a Magyar Fejlesztési Banktól (amely a kormányváltás után az MT Zrt. tulajdonosa lett- a szerk.) érkezett a felkérés. Kifejezetten fiatal, szakmabeli vezetőt kerestek a posztra.

- Kinevezése után azt mondta, hogy nem a bűnbakkeresés szándéka vezérli. Divatos kifejezéssel élve: talált már azért csontvázakat a szekrényben?

Értelmezhető országmárkát építenek
Értelmezhető országmárkát építenek

- Egyetlen, óriási problémára derült fény, méghozzá egy apeh-vizsgálat nyomán, amely egy 720 millió forintos adókötelezettséget állapított meg jogosulatlan áfa-visszaigénylés miatt. A 2008-as évre eső kötelezettségre kaptunk fedezetet, de a tavalyira nincs.

- Az országgyűlés turisztikai és sportbizottságának elnöke, Bánki Erik viszont meggyőzően úgy nyilatkozott, hogy ez az ügy el lesz rendezve.

- Bízom benne, a képviselő úr ugyanis egyéni módosító indítványt nyújtott be, amiben a teljes összeg elengedését kéri. Mivel 100 százalékban állami tulajdonú szervezet vagyunk, működésünket 90 százalékban állami támogatásból fedezzük, ez egy átfolyó tétel a központi költségvetésben, miközben számunkra megfizethetetlen teher.

- Bár éppen most derült ki, hogy jövőre csaknem 2 milliárd forinttal több pénzt kapnak, mint tavaly, vagyis a 6,5 milliárdos marketing büdzséből lehetne fizetni.

- Már minden forintnak megvan a helye, és a marketingre fordítható összeget nem csökkenteni akarjuk, hanem még tovább növelni: a költségvetésünk fele eddig működési kiadásokra ment el, ezt az arányt 30 százalékra leszorítva mintegy 500 millió forintot még nyerünk. Persze marketingre bármennyit el tudnánk költeni, de ez komoly befektetés, ami megtérül. Olyannyira, hogy a jövőben mérni fogjuk az egyes akciók hatékonyságát, és csak azt támogatjuk, ami megéri. Nagy hiányosság volt, hogy nem voltak hatásvizsgálatok. Jövőre számításaink szerint 5 milliárd forintot költhetünk marketingre az idei 2,8 milliárd forint helyett.

- Új vizeken címmel mutatta be a héten az országgyűlés szakbizottságának a jövő évi marketing tervet. Ez azt jelenti, hogy innentől a víz az úr, és Magyarországot, mint a vizek országát akarják „eladni" külföldön?

- Pontosítok: mint a felszín alatti vizek országát. Az egységes turisztikai országkép kialakítása valamilyen geológiai adottságra építve sokkal egyszerűbb. Ausztria a hegyek országa, Horvátországot pedig a tengerpartjával azonosítják. Szükség van tehát egy jól megfogható, beazonosítható márkára. Éppen ezért fektetünk nagy hangsúlyt a márkázásra, a márkaépítésre, mert ha egy áruházban kihelyeznek egy új ásványvizet a polcokra a többi száz mellé, pusztán attól nem veszik meg, mert ott van. Akkor vásárolják meg a vevők, ha tudják, hogy mi az, miért egészséges, vagyis ha éppen azt az ásványvizet keresik.

- Apropó, ásványvíz. A második Széchenyi terv tervezetében a Gyógyító Magyarország fejezetben mindenről, többek közt az ásványvíz gyártás támogatásáról is szó van. És ami még meglepőbb egy olyan leromlott egészségüggyel rendelkező országban, mint a miénk: az egészségipar felfuttatásáról. Nem lát némi ellentmondást a valóság és az álmok között?

- Nem, mert két külön dologról van szó. Az egyik az állami egészségügy, a másik a magán. Miközben világszerte elismert orvosképzés zajlik nálunk, kiváló szakorvosaink vannak, már szépen kiépült egy olyan magánrendelő hálózat, amely elképesztően modern, olyannyira, hogy még a Hilton szállodában dolgozva hallottam vissza a külföldi vendégektől, hogy ők maguk is meglepődtek a magas színvonalon. A Gyógyító Magyarország ugyanakkor a turizmusfejlesztés irányát határozza meg, és nem azt jelenti, hogy innentől kezdve csakis egészségipar lesz Magyarországon. Ugyanakkor egy nagyon fontos bevételi forrás ez, csak a fogturizmusból évente máris 80-100 milliárd forintos bevétel származik. Ezt az irányt mindenképpen tovább kell vinni, és kibontani.

- Ehhez a légi közlekedés fejlesztésére is kellene áldozni. A tervezett Légi Marketingalap 300 millió forintos kezdő költségvetése mire lehet elég? Vissza tudják például csábítani a Ryanair légitársaságot, amelynek hiányát a budapesti turizmus mindenképpen megérzi?

- Elárulom, a Ryanair vezetőivel „előrehaladott" tárgyalásokat folytatunk. Ugyanakkor azt továbbra sem, és egyetlen légitársaságnak sem tudjuk garantálni, hogy a reptéri díjakat mi csökkentjük. Azt viszont igen, és ezt többeknek is, hogy a hazánkba közlekedő légi járatok töltését összehangolt, és célzott reklámkampányokkal segítjük. A tavasszal induló arab légitársaság, a Qatar Airways budapesti járatainak beindítását például a január-márciusban induló foglalási időszaktól komoly marketingmunkával támogatjuk. A vidéki repülőterek közül a debreceni és a sármelléki forgalmának növekedését ugyancsak segíteni fogjuk marketingeszközökkel.

- Konkrétabban?

- Minden ország más, az új alapokra helyezett marketing stratégiánknak éppen az az alapja, hogy nem évente változó tematikus évekkel rukkolunk elő, hanem turisztikai országmárkát építünk, és olyat, ami az adott országban értelmezhető, érthető. Mondhatni minden évnek a magyar turizmus évének kell lennie.

- Hogy mernek nagyot álmodni az új kormány szakpolitikusai, jól példázza, miszerint a turizmust a kormányzat leendő sikerágazatának kiáltották ki máris. Jövőre a belföldi vendégéjszakák számában 2,7 százalékos, a külföldieknél 3,4 százalékos, a konferenciaturizmusban meg 5 százalékos növekedést terveztek be. Csak az utóbbit nézzük: a régóta halogatott nagy konferencia központ híján ugyan honnan?

- Sok kicsi sokra megy, igen fontos szerepe van a 300 résztvevőnél kisebb tanácskozásoknak is, de nem várhatunk a több ezres rendezvények megnyerésével sem, hiszen Magyarország már most is képes ilyenek lebonyolítására, ha nem is ötezer fős méretekben. 2011-ben megújult erővel folytatjuk a konferencia nagyköveti programot melynek célja a nemzetközi szervezetek üléseinek Magyarországra hozatala. Felélesztjük a Sport Nagyköveti Programot is.

- És hisz a kitűzött növekedés realitásában?

- Igen.

- De ha mégsem jön be, mivel fog jövő ilyenkor magyarázkodni.

- Nem fogok. Ígérem.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.