Tudatos vásárlással vállalati magatartásról szavaz a pénzed
A tudatos vásárlás ösztönzése valójában egy társadalmi miszsziót jelent. Ugyanis olyan fogyasztói döntéseket kíván elősegíteni, amelyekkel nemcsak mi járunk jól, hanem fontosak a gazdaság – mind az ipar, mind az agrárium – fejlesztése szempontjából is. A legnagyobb kihívást a felnövő generáció tudatos magatartásra nevelése jelenti.
A TVE célja, hogy Magyarországon népszerűsítse mindezt. A tíz alapító az egyesületet 2002-ben már hivatalosan is bejegyeztette, 2004 óta közhasznú társadalmi szervezetként működik. Jelenleg 202 tagot számlálnak, de hangsúlyozzák, nem csak tagoknak nyújtanak segítséget. Haraszti Anikó, a TVE elnöke lapunk megkeresésére elmondta, úgy látja, az egyik legnagyobb kihívást a vevők számára a megfelelő információ hiánya jelenti. A reklámok által ránk zúdított téves képzeteket terjesztő adathalmazban nehéz meghozni a tudatos vásárlói döntést.
Tevékenységükben komoly szerepet kap a kommunikáció: kiadványokkal, saját fejlesztésű honlapokkal, adatbázisokkal, rendezvényekkel tartják a kapcsolatot. A jövő tudatos vásárlóinak oktatási csomagokat állítanak össze. Ezenkívül szakemberek számára képzéseket szerveznek, részt vesznek szakmai tanácsadó testületek munkájában, stratégiai anyagokat, koncepciókat, jogszabályterveket véleményeznek, és más hazai és nemzetközi szervezetekkel végeznek közös munkát. Haraszti Anikó az egyesület egyik legnagyobb és sikerekkel bíró projektjének a tudatosvásárló.hu internetes magazint, valamint a Cégmérce adatbázist tartja. A TVE online magazinját ugyanis – a sajtópiac néhány népszerű szereplőjét megszégyenítve – évente több mint 500 ezren látogatják.
Egyik eredményes projektjük, a Cégmérce a cégek környezeti és társadalmi teljesítményéről elérhető adatokat összesíti, és e szerint rangsorolja az egy-egy terméket vagy szolgáltatást előállító vállalatokat. Egyre többen vannak azok, akik például a tejtermék megvásárlásakor megfontolják, hogy vajon a gyártó betartotta-e az állatjóléti előírásokat, így ez az adatbázis segít a tudatos vásárlóknak megtalálni a környezetbarát és etikus márkákat és az elkerülendő, kritizált vállalatokat. A Cégmérce azonban nem csak a fogyasztóknak ad támogatást: hozzájárul a vállalatok fenntarthatóbb, felelősebb működéséhez, a környezetkímélő, etikus termékek piacának növekedéséhez. Így egyre több fogyasztó választhat a vállalatok által a honlapon közzétett – a társadalmi felelősségvállalást tükröző – fenntarthatósági szempontok alapján.
Az egyesület tevékenysége nem kizárólag a fővárosra koncentrál. A TVE számos vidéki fesztivál támogatója. Tavaly Pécsett,Veszprémben ésNyíregyházán társszervezőként a Helyi Termék Fesztivál csapatát erősítették. A rendezvények célja, hogy a helyben készült termékek népszerűsítése mellett az önfenntartás tudatos alternatíváját is minél szélesebb körben terjessze. Erre ugyanis vidéken gyakran több lehetőség adódik, mint Budapesten. Azt, hogy milyen vásárlási alternatívák, módszerek vannak az adott városokban élők előtt, a TVE összegyűjtötte a Tudatos Vásárló Kalauzokban, amelyet ingyenesen terjesztenek, és az interneten is hozzáférhetővé tették. A kiadványból kiderül, hol vannak azok a boltok, ahol a legkevesebb környezetterheléssel, ám a legnagyobb társadalmi haszonnal vásárolhatunk lakóhelyünkhöz közel. Hasonló célok vezérelték az egyesületet idén, amikor a Barát utcai közösség évente megrendezett báljához csatlakoztak. Ennek keretében ugyanis a budapesti VII. kerület egyik utcácskájának lakói által készített termékek is felsorakoztak.
Mivel a tudatos vásárlás –a TVE szerint – gyakorlatilag voksolás nem pusztán egy termék, hanem egy vállalat, s annak üzleti magatartása mellett, az egyesület az alapszabályában kötötte ki, hogy cégektől, vállalkozásoktól nem fogad el támogatást, s így kiadványaiban reklámokkal sem találkozhatunk.
Munkájuknak van eredménye: az etikus fogyasztás, a tudatos vásárlás a magyar vásárlók körében egyre ismertebb fogalom és gyakrabban alkalmazott fogyasztási attitűd – emeli ki a tendenciákat Haraszti Anikó. Az ár-érték arány figyelembevételén túl a lakosság mind nagyobb része választja a helyi vagy méltányos kereskedelemből származó élelmiszert, a környezetre kevésbé káros módon előállított termékeket.
Kihívások jelenben és jövőben
Az elmúlt időszakban azonban számos komoly kihívással szembesül az egyesület, amely a jövőre is hatással van. A fenntartható életmód szolgáltatásai például sokszor csak korlátozottan vagy egyáltalán nem érhetők el Magyarországon. Hiába szeretne valaki például zöldáramot vásárolni, ha arra nincs meg a megfelelő infrastruktúra és szolgáltató. Fontos és nehéz feladat, s egyben az egyik legnagyobb kihívás az egyesület és más hasonló szervezetek tevékenységében, hogy a felnövekvő generációk körében a mindennapok részévé váljon a tudatos fogyasztás. Erre ugyanis kevés lehetőségük van az egészségtelen, káros termékeket gyártókkal szemben, akiknek módjukban áll milliós összegeket költeni a gyermekeknek, fiataloknak szánt reklámokra.