Dióhéjban
Új célok a Köszi programban
A CBA és a Procter & Gamble 2006 óta sikeresen futó programja, A közösség szíve (Köszi) őszi gyűjtőakciója a gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekek és kiemelten a gyermekotthonok támogatását tűzte ki céljául. Bárki, aki szívén viseli a gyerekotthonban nevelkedők sorsát, november végéig szavazhat a Köszi honlapján; a program végén 10 megye egy-egy gyermekotthona részesül majd az igényeinek megfelelő támogatásban. A közösség szíve program ősszel új célkitűzéssel folytatódik: az újabb akció keretében a Köszi program 10 megye egy-egy nevelőotthonát támogatja. A nevelőotthonokban élő gyermekek számára a közösség jelenti a családot, és CBA-vásárlóként akár egy hétköznapi vásárlással is hozzájárulhatunk életkörülményeik javításához. Az összegyűlt adományból a legtöbb szavazatot kapott 10 megye egyegy nevelőotthona részesül.
Visszafogja szén-dioxid-kibocsátását a Tesco
A CDP, azaz a Szén-dioxid-kibocsátás nyilvánosságra hozatali projekt elsősorban aszerint értékeli a világ legnagyobb vállalatait, hogy azok milyen információkat tesznek közzé klímaváltozással, fenntartható működéssel kapcsolatos tevékenységükről. 2010-ben a Tesco lett világszinten a legmagasabbra értékelt kereskedelmi cég ebben a tekintetben. A vállalat a harmadik helyen végzett a napi fogyasztási cikkek szektorán belül a Reckitt Benckiser és a Nestlé mögött. Az értékelési rendszer alapján azok a cégek végezhetnek előkelő helyen a rangsorban, amelyek esetében a leginkább beépültek a vállalatirányítási elvekbe a fenntartható működést elősegítő gyakorlati teendők. A Tesco nemcsak világszinten, hanem hazánkban is élen jár a fenntartható működés feltételeinek megteremtésében és a szén-dioxidkibocsátás csökkentésében. A Tesco-Global Áruházak Zrt. hozta létre például Dunakeszin az egész térség legzöldebb áruházát. A tavaly szeptemberben megnyitott áruház mintegy 50 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy hagyományos hipermarket – mindezt olyan technológiai megoldásoknak köszönhetően, mint a napkollektorok és napelemek, a fedett hűtőpultok és a természetes fény bevezetése az épület belsejébe. Az áruházlánc szinte minden egysége tartalmaz valamilyen alternatív technológiai megoldást. A fejlesztések azt az ambiciózus célt szolgálják, hogy a hazai Tesco 2020-ig felére csökkentse szén-dioxid-kibocsátását a 2006-os szinthez képest.
Kösd át a nyugdíjadat!
A Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze egy társadalmi vállalkozás felépítéséről szól, amelynek keretében kíván az idős nők társadalmi kirekesztettsége és nyomora ellen tenni. A fődíjat a szlovák Barbora Kuckova és Olga Guttenova ötlete nyerte el a Kösd át a nyugdíjadat! elnevezésű programmal. Az ötlet szerint az idős asszonyok modern dizájntervek és minták alapján készítik el termékeiket – pulóvereket, kalapokat, sálakat –, amelyek a mai divatnak megfelelnek, és ezáltal a fiatalok által preferált termékek közé kerülnek, interneten értékesíthetők, és a program segítségével akár a kortárs divattervezőkkel is szoros kapcsolat építhető ki. A győztes páros átfogó és hosszú távú segítséget kap ötlete megvalósításához az Erste-csoporttól – ez a segítség a szakmai tanácsadástól a kezdeti finanszírozás rendelkezésre bocsájtásáig terjed. Magyarország Kassai Melinda és Horváth Áron a ProRatatouille programjával nyert. A projekt lényege, hogy fenntartható foglalkoztatást teremtsen öt hátrányos helyzetű magyarországi településen. A Csereháton Magyarország egyik legelmaradottabb és legszegényebb régiójában valósulhat meg a mintaprojekt. A lakosok nagy része a cigány kisebbséghez tartozik, akik a létfenntartásért, a diszkrimináció ellen küzdenek, és jövőt szeretnének építeni gyermekeiknek. A munkanélküliség, az oktatás hiánya, a szegényes infrastruktúra és egészségügyi ellátás csak néhány példa a régió összetett problémájából. A kereskedelmi szervezet helyi ProRatatouille-termékeket vásárol majd fel tisztességes nagykereskedelmi áron, és áruházláncoknak, helyi élelmiszerboltoknak, éttermeknek értékesíti azokat.