Januártól díjat emelhet a Magyar Posta
Megmozdult a szék Schmidt Pál alatt. A Magyar Posta Zrt. élére júniusban kinevezett vezérigazgatóban a folyosói pletykák szerint megingott a bizalom, mert cége eredményei elmaradnak a várakozásoktól. Nem lehet tudni, a Nemzeti FejlesztésiMinisztérium (NFM) mit vár a postától. Mindenesetre a társaság dolgozik az eredményei javítását szolgáló terveken. Néhányat már hallottunk.
Tízszázalékos vagy egyes területeken ezt meghaladó áremelésre készül januártól a Magyar Posta – értesült lapunk. A társaságnál a hírt nem erősítették meg. Szerintük a cég üzleti tervét a tulajdonos még nem fogadta el, ezért egyelőre nincs mit mondaniuk. Törekednek arra, hogy „a leggyakrabban igénybe vett, lakosságot érintő szolgáltatások esetében átlagosan csak az inflációt követő mértékben emelkedjenek az árak”. De döntés még sem született.
Ennek ellenére úgy tudjuk: a drágulás a szolgáltatások többségét elérheti. A legnagyobb mértékben az alapszolgáltatások közé tartozó szabványlevelek ára változhat: 80 forintról 90-re.
Bár egyelőre bizonytalan, milyen hatással lenne a Magyar Posta gazdálkodására és szolgáltatásaira, a hírek szerint a társaság mégis újragondolja a rá bízott küldemények szállításának rendszerét. Kormányzati források szerint arra kell tervet készíteniük, hogy a korábban éppen a költségek lefaragására, illetve a szolgáltatások javítására hivatkozva a vasútról közútra terelt küldeményszállítást ismét a MÁV-ra bízzák.
A postánál a hírt sajátosan kommentálják. Lapunknak azt írták: „szemben az elmúlt nyolc évvel, amikor a Magyar Posta aktuális vezetése nem fordított figyelmet a vállalatcsoport versenyképességének megőrzésére, az új vezetés minden olyan lehetőséget megvizsgál, amely ésszerű költségcsökkentést és hatékony működést eredményez. Vagyis az állami tulajdonú társaságok szorosabb együttműködésében rejlő, eddig kiaknázatlan lehetőségeket is” számításba veszik a posta hatékony és modern vállalattá alakításához.
Akármi is az igazság, anynyi biztos: a MÁV feltehetően nagyobb áldozatok árán újra ki tudná szolgálni korábbi nagy megbízóját. Ráadásul, ha másnak nem is, az állami vasútnak biztosan jól jönne az új feladat. A bennfentesek azt is tudni vélik: az eredményektől függetlenül a posta vezérigazgatói posztjára már a jelölt is megvan. A feladatot állítólag Pásztory Tamásnak, a magyarorszag.hu kormányportált és a kormányzati gerinchálót üzemeltető Kopint-Datorg Zrt. szeptemberben kinevezett vezérének szánják. Ami mellett két dolog szól.
Egyrészt, a szakember 1969-től aMagyar Postánál dolgozott, 1980-tól pedig már munkaügyi vezető volt, tehát vannak ismeretei a cégről. Másrészt 1990-től a Matávnál szoros kapcsolatba került az akkor szintén ott dolgozó, a kormányzati kapcsolatokért felelős Fellegi Tamás jelenlegi nemzeti fejlesztési miniszterrel.
A lehetőséget megkérdőjelezi ugyanakkor, hogy Pásztory Tamás szerződése a Kopint-Datorg élén öt évre szól. Ezenkívül a szakembert korábban is szóba hozták már kormányzati feladatok esélyeseként. Tavaly állítólag a MÁV kormánybiztosává nevezte volna ki a Bajnai-kabinet – ám ilyen terv nem volt.
Mindenesetre a posta vezérigazgatói székében még nem történtek változások. Más vezetői posztokon viszont igen. Pénteken felmentették Kápolnai Péter humánerőforrás-főigazgatót, Iskum Miklós informatikai főigazgatót és Szőke József informatikai fejlesztési igazgatót. Velük együtt még távoznia kellett a humán terület két további vezető beosztású munkatársának is. A felmentések hírét még a postánál is megerősítették.
Kérdésünkre azt írták: „a folyamatban lévő szervezeti megújulás a párhuzamos tevékenységek, bizonyos vezetői szintek megszüntetését, az adminisztrációs létszám csökkentését és az irányítási szervezet érdemi karcsúsítását eredményezi. Az új szervezeti struktúra kialakításának” a célja a modern nemzeti postaszolgáltató megteremtése.