Fazekasnál a boroskassza kulcsa

A hatékonyabb bormarketinggel magyarázza a Vidékfejlesztési Minisztérium sajtóirodája, hogy Fazekas Sándor miniszter módosította a forgalomba hozatali járulékról szóló rendeletet. A köznyelvben marketingjárulékként emlegetett összeget a termelőknek minden, Magyarországon forgalomba hozott bor után kötelező megfizetniük.

A minőségi boroknál literenként 10, a többinél 5 forintot. A szakmai szervezetek és a kormány közötti négy évvel ezelőtt kötött egyezség szerint a befolyó összeg 60 százalékát a közösségi bormarketingre, a maradékot pedig az ellenőrzések hatékonyságának javítására fordítják. Ezt rúgja föl most a szaktárca, arra hivatkozva, hogy „az elmúlt időszakban a bormarketing programok kidolgozása és végrehajtása megtorpant, a szakmai szervezetek közötti nézeteltérések egyre súlyosabbá váltak”. Szerintük a döntés előkészítésében részt vevő, javaslattevő Bormarketing Bizottság és a végrehajtásért felelős állami Agrármarketing Centrum (AMC) között az együttműködés nem volt eredményes.

A módosítás értelmében az AMC ezentúl nemcsak a végrehajtásért felel, hanem a döntéshozatalban, a javaslatok előkészítésében is szerepet vállal. Forrásaink szerint lényegében arról van szó, hogy a kasszakulcsot le kell adniuk a miniszternek. A tárca ugyanis kizárná a szakmai szervezeteket a közösségi bormarketing program pályázatainak kiírásából, elbírálásából, illetve az utólagos elszámolás ellenőrzéséből – panaszolják, s az e téren véleményük szerint alkalmatlannak nyilvánított AMC-t bízzák meg a milliárdos marketingkassza kezelésével, a pénz elköltésével. A Bormarketing Bizottság azért megmarad, igaz gyökeresen átalakul: a borász- és marketinges tagokat a jövőben a miniszter saját hatáskörében nevezi ki. Hogy milyen alapon teszi ezt, nem tudni, ugyanis a módosításokról elfelejtett egyeztetni a szakmával.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.