Az Orangeways nyerte a BKV-tendert
Az Orangeways Zrt. nyerte a BKV Zrt. midibusztenderét –jelentették be a közlekedési vállalat pénteki eredményhirdetésén. Ezzel egy immár csaknem másfél éve húzódó pályázat zárult le. A kiírás szerint a 40 jármű leszállításáért és a járatok üzemeltetéséért folyt a küzdelem az utolsó körben állva maradt négy kandidáló, a Vértes Volán, a Panoráma Tourist Kft., az Orangeways (OW) Zrt. és a VT-Transman között. A nyertes ajánlattevővel hatéves szerződést köt a BKV Zrt., amely azonban a Budapesti Közlekedési Központra száll át, amint a BKK átveszi a budapesti buszvonalakon zajló közszolgáltatás megrendelői hatásköreit. Amennyiben az OW-vel valamilyen okból mégsem sikerülne megegyezni, akkor a második helyen rangsorolt VT-Transmannal kötnének megállapodást.
Az Orangeways a hamarosan megszülető közszolgáltatási szerződés értelmében nyolc budapesti buszjáratot üzemeltet majd. A társaság pályázati anyagában szereplő alacsony padlós, a Rába által szállított S 91-es típusú, nyolc méter hoszszúságú, első ajtós felszállási rendre is alkalmas midibuszok közül tizenöt közlekedik majd a budai Vár területén, a 16-os, a 16A és a 116-os járat vonalain. A többi jármű a Gellérthegyen (27-es), a Rózsadombon (191-es), az Infoparkban (203-as), Óbudán (237-es), valamint Budafokon (251-es járatokon) váltja majd le fokozatosan a jelenleg üzemelő Ikarus 405-ös típusokat – áll a vállalat közleményében. (Hétvégén a 118-as, 121-es, 137-es, 141-es, 165-ös és 175-ös járatokon is az új midibuszok közlekednek majd.)
Kovács Miklós, az OW Zrt. vezérigazgatója a Népszabadságnak úgy nyilatkozott, hogy a fővárosi közlekedési társasággal a közszolgáltatási szerződést december 1-jéig kötik meg, ekkor rendelik meg a buszokat is. Ezzel párhuzamosan a buszok tesztje is elkezdődik. Kérdésünkre, hogy erre miért van szükség, hiszen a paramétereket és a jármű adottságait a tender során ellenőriznie kellett a BKV-nak, úgy válaszolt: ez valóban meg is történt, ám most a „nagyüzemi teszt” zajlik majd. A buszok műszaki adottságai már nem változhatnak, miután azt előírta a közlekedési vállalat. Amostani próbák során csupán olyan speciális igények kerülhetnek elő, mint például az utastájékoztatás módja és megoldásai. Amit a BKV igényel, azzal még fel kell szerelni a járműveket.
A tesztek „néhány hétig tartanak”, ezt követően mintegy fél év múlva állhat szolgálatba az első 10 busz, majd havonta az újabb 10. (A BKV közleményében úgy tájékoztatott, hogy 2011 végéig fokozatosan állnak forgalomba az új járművek.) A vezérigazgató azt nem tudta megmondani, hogy melyik vonalon jelennek meg először a Rába buszai, mert ez még a BKV-val zajló további egyeztetés kérdése. Valószínűleg a Vár területén, hiszen az frekventált, turisták által kedvelt terület. A tarifákat illetően a vezérigazgató megjegyezte: azokat nem változtathatják, továbbra is a BKV vonaljegyei, illetve bérletei lesznek az érvényesek.
Kovács Miklós egyelőre nem akarta elárulni, hogy milyen kilométerpénzzel lett befutó az OW. Úgy fogalmazott, közbeszerzésről van szó, így ez nagyon hamar nyilvános lesz. A fővárosi közlekedési cégnél azt közölték ezzel kapcsolatban, hogy a megajánlott díj egy év alatt meghatározó, akár több százmillió forintos megtakarítást is lehetővé tesz a jelenlegi üzemeltetési költségekhez képest. Hozzátették: jelenleg a midibuszok üzemeltetése a 2010. első féléves adatok alapján 541 forintos önköltségbe kerül a BKV-nak kilométerenként. Az új modellben ez a költség 379 forintra csökken kilométerenként.
A nemzetközi diszkont-autóbuszjáratairól ismertté vált Orangeways 78 járművet üzemeltet jelenleg a flottájában. A korábbi pályázatok révén itthon Baján, Dombóváron és Tamásiban van jelen a cég, amely 2009-ben közel 1,2 milliárd forintos árbevételt ért el. Ebből több mint 30 százalékot a belföldi szolgáltatások hoztak.