Van, ahol pénz jár érte, van, ahol börtön
Az autó is olyan mint a ló, előéletéről sokat elárul gazdája, aki persze nem mindent mond el. Egy állat még nyerítene, de autó és gazdája különösen a valós futásteljesítményről hallgat. Márpedig ez fontos paraméter az autónál, meg persze az, hogy miképpen hajtották: más szorzót kell használni a hosszabb utakra kíméletesen vezetett, és mást a szombatesti-frászos kocsikra, melyekkel minden lámpánál csikorogva rajtoltak. Megér egy környezettanulmányt az is, hogy hol és hogyan parkolt a kiszemelt kocsi,mert ha például földön, sóderen vagy füvön tárolták, a párolgó nedvesség dunsztoló hatása a legjobban felületkezelt modellekben is okozhat kívülről nem látható korróziót. Erre azonban csak akkor van esély, ha a tulajdonos árulja a kocsit.
Tudatos megtévesztés még a legkíméletesebben használt autóknál is előfordul, hiszen eladás előtt a kilométerórával csalnak a tulajdonosok, ha nem ők, akkor a megbízott kereskedők. Mert ugye százezres futásteljesítmény felett ki venne szívesen autót. Pláne a kínált árért. Nem véletlen, hogy a hirdetésekben többnyire hetvenezer kilométeres számokat olvasni, akárhány éves az autó. Magyarországon nagy múltra visszatekintő nemzeti sport a kilométerórák viszszatekerése. Régen házilag is űzték, hiszen amechanikusműszereket fúrógéppel, vagy az ablaktörlő motorjával lehetett a kívánt értékre pörgetni. Eladáskor természetesen visszafelé.
A digitális korszakban már nem bovdenhuzal működteti a számlálót, ezért valamivel több hozzáértésre van szükség, a szakértelmet pedig meg kell fizetni. Megéri, mert tíz-harmincezer forintért száz-kétszázezer kilométert is visszatekernek, márpedig ez akár milliós árnövekedést ér eladáskor. Keveset futott metál gép, kedvező áron, nagyjából az ilyen hirdetések tesznek kívánatossá egy használt kocsit, ám sokszor inkább csak a vevő vágyával, mint a kínált autóval esnek egybe a paraméterek. Magyarországon az eladásra kínált használt autók kilencven százalékánál visszatekerik az órát, ezért ez nemmérvadó. A korrekt számot az eredeti és pontosan vezetett szervizkönyv adja, de ezt is érdemes ellenőrizni a márkakereskedésben, hiszen ez ad igazán korrekt számot a futásteljesítményről.
Az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában hivatalok segítik a tájékozódást és nyilvános honlapokon ellenőrizhető az autók előélete. Ha valaki csal, akár börtönbüntetésre is ítélhetik. Egy angol kereskedő 213 ezer mérföldről 75 120 mérföldre tekerte vissza az eladásra szánt autó óráját, ezt a vevő egy későbbi szerviznél észrevette, a kereskedőt beperelte. A Warwickshire megyei bíróság 600 font kártérítést ítélt a vevőnek, valamint 1000 font bírság és 1400 font eljárási illeték befizetésére kötelezte a dílert, aki lopásért két év felfüggesztett börtönbüntetést is kapott. Ráadásként nyilvánosan megnevezték, így mindenki tudja, hogy Mark Antony Harringtontól nem érdemes autót venni. Igaz, már nem is lehet, mert a bíróságon eltiltották az autókereskedéstől.
De maradjunk itthon, Magyarországon, ahol több becsapott vevőnek, köztük egyik olvasónknak is per nélkül sikerült visszaszerzenie a foglalót, miután kiderítette, hogy a kiválasztott autó kilométeróráját visszatekerték.
A futásteljesítménynél nem kevésbé fontos a műszaki vizsga időpontja, de vásárlás előtt ellenőrizni kell az autó hatósági jelzéseit, motor-, valamint alvázszámát, érdemes ezeket egyeztetni a forgalmi engedélyben, valamint törzskönyvben szereplő adatokkal. Ne sajnáljuk a pénzt a hozzáértőre, egy átvizsgálás 10-20 ezer forintba kerül, ami elenyésző öszszeg az autó árához és a várható költségekhez képest. Szakszervizben ellenőrizzük a kormánymű alkatrészeit, a féltengelyek, féktárcsák, betétek és a lengéscsillapítók állapotát. Súlyos kiadási tételt jelent, ha nem az előírásoknak megfelelően cseréltek olajat és vezérműszíjat a motorban. Lényeges a lambdaszonda és katalizátor állapota, ez csak üzemmeleg motornál és műszerrel, szakműhelyben ellenőrizhető, csakúgy mint a kompressziós értékek. Árulkodóak lehetnek az olajfoltok a motornál és a sebességváltónál.
Karambolra és karosszériajavításra utalhat az eltérő árnyalat és vastagabb festékréteg, mely műszerrel ellenőrizhető: az eredeti gyári fényezés vastagsága kb. 120 mikron, a magyarországi szabályozás értelmében a gyári technológiával javított és 300 mikronos rétegvastagságút még újnak kell tekinteni, egy karosszériaelemet öt ponton érdemes mérni, és átlagot kell számolni.
Egy kis segítség a tekergetők ellen is
A polgári törvénykönyv 305–311. §-ai alapján a kereskedő felelősséggel tartozik a hibás teljesítésért, felelősséggel tartozik azért, hogy a gépjármű műszaki állapota megfeleljen a hirdetésben, illetőleg az átadott dokumentációban foglaltaknak. A vevő a szerződési nyilatkozatát megtámadhatja, ha a szerződéskötéskor tévedésben volt a gépkocsi forgalomban való részvételének időtartama és fu tásteljesítménye tekintetében, és e lényeges körülményekre vo natkozó tévedését az eladónak a való tényekkel ellentétes tájékoztatása eredményezte [Ptk. 210. § (1.) bek., 237. § (1.), (2.) bek., 368. §].
Személygépkocsi hibája miatti elállás esetén a vevőt a visszafizetett vételárösszeg után a gépkocsi vételének időpontjától, a gépkocsi időközbeni áremelkedése folytán keletkezett kárként érvényesített összeg után a károsodás, illetve az áremelkedés bekövetkeztétől illeti meg a késedelmi kamat.