Közútfejlesztés 2013 után
Egyik kezével elvesz, a másikkal ad Fellegi Tamás. A nemzeti fejlesztési miniszter egyrészről azt javasolja a kormánynak, hogy a kis- és középvállalkozások forráshoz jutásának megkönnyítése érdekében alakítsák át az uniós pénzből finanszírozott operatív programokat, és az alsóbbrendű utak kiemelt fejlesztésétől vonjanak el 2,4 milliárd forintot. Ezzel párhuzamosan a nemzeti közlekedési napok siófoki rendezvényén az is kiderült: a közutak fejlesztésére hosszú távú program készül.
Kiszámítható jövőképet biztosító közútfejlesztési programot készít elő a 2013 utáni időszakra a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) – jelentette be Völner Pál. A tárca infra–struktúráért felelős államtitkára. A hazai közlekedés következő 20 éve című konferencián arról beszélt: a 2014 és 2027 közötti évekre szóló fejlesztési program meghirdetését a részletes fejlesztési elképzelések hiánya, a jelentősebb közúti beruházások előkészítésének hét-tíz éves időigénye indokolja. A szakember szerint az alapdokumentumok, köztük az autópálya-törvény és a főúti fejlesztéseket tartalmazó kormányhatározatok aktualizálása, a projektlisták összeállítása 2011 első felében megtörténhet.
Az Európai Unió egyszerre két tervezési ciklusát is felölelő program a tervek szerint tartalmazza majd a fejlesztési célok „rangsor alapú ütemezését”, az utak kiépítésének mértékét, a forgalmi igények alapján indokolt sávok számát. Így a tervek előkészítése során eldőlhet az is, hogy a területrendezési tervekben gyorsforgalmi út besorolással szereplő útszakaszok autópályaként, vagy autóútként épüljenek meg.
Egyelőre nincs válasz arra, a szakminisztériummennyitszánna 13 évig tartó programjára. De nem lehet tudni azt sem, hogy a fejlesztéssorozat végén, a távoli jövőben mennyivel lesz jobb állapotban az ország közúthálózata, és milyen utak épülhetnek meg. Ez a hivatalos közlések szerint az úthálózat-fejlesztési program szakmai koncepciójának régiós és megyei szinten zajló, hamarosan megkezdődő társadalmi egyeztetésein formálódik majd. A konkrét beruházások tervezése a projekteket rangsoroló kormánydöntés után kezdődhet meg.
Akárhogy is lesz, a szakmai számítások szerint a valóban indokolt fejlesztések legalább több száz- vagy akár ezermilliárd forintot meghaladó öszszeget is felemészthetnek. Az NFM-ben azonban úgy tartják: a közúthálózat fejlesztésének beindításához időre lesz szükség. Hazánk gazdaságának jelenlegi teherbíró képessége mellett a következő években jobbára csak a leromlott állapotú úthálózat felújítására lesz lehetőség. Az új utak építésére kevés forrás áll rendelkezésre.