Közútfejlesztés 2013 után

Hosszú távon tervez a közutakkal a fejlesztési tárca: a szakminisztérium korszerűsítési programja 2014-ben indulna és 2027-ig tartana. Addig a felújításokon kívül másra nem nagyon lesz pénz.

Egyik kezével elvesz, a másikkal ad Fellegi Tamás. A nemzeti fejlesztési miniszter egyrészről azt javasolja a kormánynak, hogy a kis- és középvállalkozások forráshoz jutásának megkönnyítése érdekében alakítsák át az uniós pénzből finanszírozott operatív programokat, és az alsóbbrendű utak kiemelt fejlesztésétől vonjanak el 2,4 milliárd forintot. Ezzel párhuzamosan a nemzeti közlekedési napok siófoki rendezvényén az is kiderült: a közutak fejlesztésére hosszú távú program készül.

Kiszámítható jövőképet biztosító közútfejlesztési programot készít elő a 2013 utáni időszakra a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) – jelentette be Völner Pál. A tárca infra–struktúráért felelős államtitkára. A hazai közlekedés következő 20 éve című konferencián arról beszélt: a 2014 és 2027 közötti évekre szóló fejlesztési program meghirdetését a részletes fejlesztési elképzelések hiánya, a jelentősebb közúti beruházások előkészítésének hét-tíz éves időigénye indokolja. A szakember szerint az alapdokumentumok, köztük az autópálya-törvény és a főúti fejlesztéseket tartalmazó kormányhatározatok aktualizálása, a projektlisták összeállítása 2011 első felében megtörténhet.

Az Európai Unió egyszerre két tervezési ciklusát is felölelő program a tervek szerint tartalmazza majd a fejlesztési célok „rangsor alapú ütemezését”, az utak kiépítésének mértékét, a forgalmi igények alapján indokolt sávok számát. Így a tervek előkészítése során eldőlhet az is, hogy a területrendezési tervekben gyorsforgalmi út besorolással szereplő útszakaszok autópályaként, vagy autóútként épüljenek meg.

Egyelőre nincs válasz arra, a szakminisztériummennyitszánna 13 évig tartó programjára. De nem lehet tudni azt sem, hogy a fejlesztéssorozat végén, a távoli jövőben mennyivel lesz jobb állapotban az ország közúthálózata, és milyen utak épülhetnek meg. Ez a hivatalos közlések szerint az úthálózat-fejlesztési program szakmai koncepciójának régiós és megyei szinten zajló, hamarosan megkezdődő társadalmi egyeztetésein formálódik majd. A konkrét beruházások tervezése a projekteket rangsoroló kormánydöntés után kezdődhet meg.

Akárhogy is lesz, a szakmai számítások szerint a valóban indokolt fejlesztések legalább több száz- vagy akár ezermilliárd forintot meghaladó öszszeget is felemészthetnek. Az NFM-ben azonban úgy tartják: a közúthálózat fejlesztésének beindításához időre lesz szükség. Hazánk gazdaságának jelenlegi teherbíró képessége mellett a következő években jobbára csak a leromlott állapotú úthálózat felújítására lesz lehetőség. Az új utak építésére kevés forrás áll rendelkezésre.

Az útfejlesztések akár ezermilliárd forintot is felemészthetnek
Az útfejlesztések akár ezermilliárd forintot is felemészthetnek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.