Felkapcsolnak az autókereskedők

Negyedik hónapja haladják meg a hazai személyautó-eladások a tavalyi év azonos időszakának adatait. Van azonban még mit behozni, éves szinten még mínuszban van a piac.

Októberben 3637 személyautót és 806 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, előbbi 8,1, utóbbi 12,4 százalékos növekedést jelent a tavalyi azonos időszakhoz képest. Ezzel már a negyedik egymást követő hónapban mutat bővülést a piac, az első tíz hónap mérlege azonban még így is negatív: a januártól októberig eladott 43 ezer gépkocsi 30 százalékkal marad el 2009-es adattól – derül ki a Datahouse számaiból. AMagyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke, Erdélyi Péter lapunknak elmondta, hogy idén 55 ezer új autó eladásával lehet számolni, a személyautók piacán továbbra is a céges vásárlások a meghatározóak, ezek aránya meghaladja a hatvan százalékot. Ez a tendencia várhatóan addig fenn is marad, amíg a vevőfinanszírozás, illetve a lakossági ügyfelek hitelfelvételi és vásárlási kedve vissza nem tér.

A 2011-től életbe lépő új adótörvények tervezete alapján abban bízik az MGE elnöke, hogy a kormány a lakosság és a kis- és középvállalatok számára olyan gazdasági, adózási és jogi környezetet teremt, amely – amellett, hogy több jövedelmet hagy a bérből és fizetésből élőknél – stabilizálja a hoszszabb távú jövedelmezőség kilátásait, és visszaadja a vásárlási és hitelfelvételi kedvet. A kereskedők abban bíznak, hogy a jelentősen szigorított hitelezési környezetben a finanszírozók megtalálják azokat a termékeket, amelyekkel a hitelezés alacsony és kalkulálható kockázat mellett folytatható.

A kishaszonjármű-eladások emelkedő tendenciája októberben folytatódott, ami azt jelzi, hogy a kis- és középvállalatok helyzete stabilizálódik, munkájukhoz egyre inkább szükség van ezekre a járművekre, illetve már futja a régebbi teherautók cseréjére. Az év elején még 56 százalékos visszaesés mostanra 22 százalékra mérséklődött tavalyhoz képest. Az új nagyhaszonjárműveknél is javult a helyzet: az első negyedévi 45 százalékos visszaeséshez képest időarányosan a nagyhaszonjármű-piac 15 százalékkal felette van az előző év azonos időszakának. Az MGE elnöke szerint fontos lenne, hogy a kormányzat azonos környezetvédelmi mércét alkalmazzon a használt és az új tehergépkocsik magyarországi forgalomba helyezése feltételéül, és így megszűnne a használt import indokolatlan versenyelőnye.

A motorkerékpárok piacán egyelőre nem javult a helyzet, amit a személyautókhoz hasonló szigorúbb hitelfeltételek mellett a szezonális jelleg is ront: az első tíz hónapban eladott 2165 kétkerekű 37 százalékos visszaesést jelent. Az importőrök abban bíznak, hogy engedélyezik a 125 köbcentiméternél kisebb motorok vezetését B kategóriás jogosítványnyal, illetve hogy érvényt szereznek annak a korábbi kormányrendeletnek, mely előírja az 50 köbcentiméteres robogók regisztrációját.

Visszaesés Nyugat-Európában

Kifutottak a roncsprogramok és ez októberben már több országban éreztette is a hatását a szalonokban: Európa legnagyobb piacán, Németországban 20 százalékkal, Franciaországban 19 százalékkal, Nagy Britanniában 22 százalékkal, Olaszországban 29 százalékkal, Spanyolországban 38 százalékkal kevesebb új személyautót helyeztek forgalomba. Általában kedvező az első tíz hónap mérlege, hiszen a franciáknál eladott 1,7 millió autó csak 1,4 százalékkal marad el az előző évtől, a spanyolok 850 ezer autója pedig tízszázalékos növekedést jelent, ennek magyarázata, hogy az év elején még működtek a kormányok által támogatott autócsere-programok.

A keresettebb márkák közül egyedül a Skoda tudta idén növelni eladásait
A keresettebb márkák közül egyedül a Skoda tudta idén növelni eladásait
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.