Az export hajtja a fizetéseket
Szárnyalnakaprémiummárkák eladásai, ennek köszönhetően több német járműipari cégnél is a tervezettnél korábban tárgyalnak a béremelésekről. A válság miatt először a műszakok számát, majd a munkaidőt és a béreket csökkentették, de az idei év fordulatot hozott az autópiacon, ezért ismét napirendre került a bérek kérdése. A dolgozók és a szakszervezetek válság idején tanúsított rugalmasságát most kompenzálják a cégek: elsőként a legnagyobb járműipari beszállító, a Bosch jelentette be, hogy a fellendülés eredményeiből dolgozói is részesülnek, ami februártól 2,7 százalékos béremelést jelent a 85 ezer németországi alkalmazottnak.
A sebességváltókat gyártó ZF is napirendre tűzte a bérkérdést, amivel az elmúlt két év fizetéscsökkenését egyenlítenék ki. Az Automobilwoche német gazdasági lap információja szerint a ZF-nél már elkezdődtek a tárgyalások az ügyvezetés és a munkavállalók képviselői között arról, hogy milyen ütemben és formában kaphatnának kárpótlást a dolgozók a rövidített munkaidő miatti veszteségeikért.
Az Opelnél napirenden van a Jövőszerződés 2015 címet viselő anyag, mely szerint a munkaadók és munkavállalók 2012-re és 2013-ra megállapodnak a bónuszok mértékéről, 2014-ben a cég adózás előtti nyereségének 3,75 százalékát, 2015-ben már a 7,5 százalékát kapnák meg jutalomként a dolgozók. A Mercedes növekvő exportjának hatására a Daimlernél is két hónappal előbbre hozná a tarifamegállapodásokat Erich Klemm, az üzemi tanács vezetője.
Hasonló tárgyalások folynak az SKF-nél és a Porschénél, ahol már szeptemberben arról döntött a cégvezetés, hogy minden dolgozó 2100 euró jutalmat kap. A németországi Fordnál Bernhard Mattes gyárigazgató a napokban hagyta jóvá, hogy a 2,7 százalékos béremelésből 1,7 százalékot már februártól megkaphassanak a dolgozók. Az Audi, mely 2010. első tíz hónapjában 2,3 milliárd eurós nyereséget ért el, a jövő áprilisára tervezett béremelést két hónappal hozza előbbre.