Brüsszel nevében zaklatják az utaskísérőket
Pontosan tudják a Budapest Air port illetékesei is, hogy a repülőtéren utasbiztonsági ellenőrzést végzők egy része, egy kisebb csoport, „rendszeresen túlzásokba esik”. Olykor indokolatlanul mélyreható, az intim testrészekre is kiterjedő vizsgálatokkal, durva, már-már alpári beszédstílusban hergelik az utasokat. Máskor pedig – e sorok írója szemtanúja volt – „egy dolgozik, öt nézi” munkarendre váltanak, miközben két chartergépnyi utas torlódik össze a kordonok között.
Nemrég egy rendőrnőt ötször visszaküldtek, mert bejelzett a fémkereső kapu, majd az egyik biztonsági alkalmazott, mint fennhangon fogalmazott, Brüsszel nevében, megmotozta a rendőrnőt, akinek egyébként a pisztolya kezdettől az oldalán fityegett. Az őrök láthatóan jól szórakoztak. Az ilyen, bicskanyitogató módon játszadozó biztonságiakat sejtik azoknak a megalázó vizsgálatoknak a hátterében is, amelyek miatt az érintettek panasszal fordultak az ombudsmanhoz.
A Budapest Airport névtelenséget kérő illetékese lapunknak azt mondta: adódhatnak olyan helyzetek, amikor az utas vagy a repülőtéri dolgozó intim testrészeit is meg kell vizsgálni. Az viszont államtitkot képez, hogy melyek ezek az esetek. A tényekhez tartozik, hogy az átvizsgálást csak azonos neműek végzik.
Ezzel együtt azt is elismerte, a reptéren tudnak arról, hogy egyes biztonságiak elfogadhatatlanul durvák, modortalanok, gyakran megalázzák az utasokat, ám a hatályos munkajog nem ad lehetőséget a cég számára a gyors megoldásra. – Egyébként rengeteg köszönő levelet is kapunk, melyek írói elismerésüket fejezik ki a gyors, udvarias beléptetésért – jegyezte meg a reptéri illetékes.
Ferihegyen nyár óta rendszeresek a tumultuózus jelenetek. Az utasok által balkáninak minősített állapotokat a repülőtériek azzal magyarázzák, hogy Ferihegy megbukott az Európai Bizottság által május 31-e és június 4-e között lefolytatott légiközlekedés-védelmi ellenőrzésen. Az ellenőrök állítólag legalább másfél tucat olyan hibát vagy hiányosságot tártak fel, amelyeknek egy része is elegendő lett volna ahhoz, hogy Ferihegytől megvonják a biztonságos („clear”) minősítést. Ekkor vezették be a torlódásokat eredményező „új biztonsági előírásokat”. Ez lényegében azt jelenti, hogy Ferihegyen is elkezdték betartani a Brüsszel által előírt, ám eddig lazán kezelt uniós szabályokat. Államtitok lévén csak találgatni lehet, valójában melyek az új eljárási rendben szereplő követelmények, mint ahogy azt is, melyek voltak a kifogások.
Ha valaki csak rövid ideig hallgatja a kisszámú, de nagyhangú és provokatív ellenőrőket, akik egyébként kisebbséget képviselnek az állományban, maga is rájöhet a hiányosságokra. Például hogy éppen a motozás hiánya volt a leminősítés egyik oka. Korábban ha valakinél bejelzett a fémkereső kapu, legfeljebb kézi detektorral vizsgálták meg alaposabban, motozás csak elvétve volt. Mint ahogy a fedélzetre felvihető csomagok szúrópróbaszerű kézi vizsgálata sem volt jellemző. A biztonsági vizsgálatnál nem vetették le következetesen az utasok felső ruházatát, így a zakóba, kabátba rejtve elvileg át lehetett vinni tiltott tárgyakat és anyagokat az ellenőrző ponton. Kritika érhette a reptérüzemeltetőt amiatt is, hogy a „bizonyos nem utas személyek” (rendőrök, pénzügyőrök, pilóták és utaskísérők) biztonsági ellenőrzése nem történt meg. Úgy tudni, az uniós ellenőrök szúrták ki, hogy a rendőrségi iroda melletti állandóan nyitott ajtón keresztül boldog-boldogtalan bármikor, ellenőrzés nélkül beléphetett a biztonságos területre.
Időnként az unión kívülről érkező utasok által használt folyosók biztonsági ellenőrzése is elmaradt, mint ahogy a „kóbor” csomagok azonosításával is gondok akadtak. A csomagszállítók gond nélkül hozzáférhettek az elveszett vagy gazdátlan poggyászhoz, így azok keveredhettek a biztonsági ellenőrzésen átesett bőröndökkel. Egyes mágneskapuk pedig állítólag nem szűrték ki a tiltott tárgyakat.
Sem a repülőtér, sem az illetékes hatóságok nem kívántak reagálni a fentiekre, sem arra, hogy a Brüsszel által kifogásoltak kiküszöbölésére tett intézkedéseket lehetne-e gyorsabban és kulturáltabban végrehajtani – ahogy az a világ számos repülőterén is történik. A leminősítést követően a hatóságok egy sor, a korábbiaknál még szigorúbb szabályt vezettek be, amelyek automatikus következménye volt, hogy nőtt az átvizsgálásra fordított idő. Sok szakember s a munkavállalói érdekképviseletek is hangsúlyozták, hogy néhány rendelkezés nem a kívánt hatást érte el. Az utasbiztonságiaknak például korlátozták a kézi fémkereső használatát, ennek hiányában minden utast kézzel kellett átvizsgálniuk. Ezt az intézkedést mára felfüggesztették, a fémkeresőket ismét használhatja a személyzet.
Sok kritika érte a zérótolerancia-elvet is: eszerint az utasbiztonsági őröket egyetlen hiba után is elbocsáthatja a Budapest Airport. A kritikusok szerint ezzel a lépéssel csökkentik a dolgozó motivációját és lojalitását, azaz éppen ellentétes célt ér el a repülőtér-üzemeltető. Ugyanakkor tény, hogy egy, a biztonsági intézkedések jogi hátterét is vizsgáló ellenőrzés során ebbe legalább nem köthetnek bele a hatóságok.
A Népszabadság információi szerint a napokban zajlott az EU-s hatóságok felülvizsgálata, miután a repülőtér és a magyar hatóságok is lejelentették, hogy kiküszöbölték a hiányosságokat. Amennyiben az uniós ellenőrzés is megerősíti ezt, akkor a repülőtér egykét héten belül visszakaphatja a schengeni „clear” minősítését. Az ellenőrzés szigorúsága azonban ettől függetlenül marad, és az ehhez szükséges idő sem rövidül automatikusan.