Törölnék a beruházásokat hatvankilenc kilométeren
Alsóbbrendű utakon is söpröget Fellegi Tamás: a nemzeti fejlesztési miniszter és csapata újragondolja a közlekedési fejlesztésekre váró kistelepüléseket összekötő utak uniós támogatással tervezett fejlesztését. A részleteket egyelőre jótékony homály fedi, mindenesetre valószínű, hogy a brüszszeli források átcsoportosításának vesztesei éppen úgy lesznek, mint nyertesei.
Az előbbiek csoportjába kerülhetnek Borsod megye alsóbbrendű útjai. Az idei árvizek által megrongált, négy, illetve öt számjeggyel jelzett utak rehabilitációjára a fejlesztési tárca hárommilliárd forint többletforrást biztosítana. Amihez az Észak-magyarországi Operatív Program (ÉMOP) 2009–2010-ben 10,5 milliárd forintos keretét nyírbálnák meg. Másfél milliárd forintot vennének el a régió kistérségeinek közlekedésfejlesztésére szánt mintegy négymilliárd forintból, és még másfelet a települések közúti elérhetőségének javítására elkülönített csaknem 3,5 milliárdból.
Árvizek ide vagy oda, a regionális operatív programok közlekedési beruházásainak felülvizsgálatát végző szakértők sokat markoltak, de keveset fogtak. Lapunk értesülései szerint legalábbis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tizenöt kiemelt közúti beruházás visszavonását javasolná a kormánynak. Ami azonban öszszességében csak 2,4 milliárd forint uniós forrás megtakarítását tenné lehetővé.
Az akciótervek átalakításában a legnagyobb áldozatot látszólag a Nyugat-dunántúli Operatív Programtól (NYDOP) várják. A régió közúti fejlesztéseinek sorából egyetlen tollvonással tizenhármat töröltetne az NFM. Ehhez a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács korábban elkészült beruházási rangsora szolgáltatná a hátteret.
A testület eredetileg azért rangsorolta a régió kiemelt közlekedési beruházásait, mert a tervdokumentációk készítése során kiderült, hogy egyes fejlesztések megvalósítása többe kerülhet az előzetesen kalkuláltnál. A forrásokat azonban nem lehetett növelni, így el kellett dönteni: mire jusson feltétlenül pénz, és mi az, amire nem nagy baj, ha nem marad.
A fontossági sorrendben elől álló projektek kifizetése, illetve a források kimerülése után visszamaradt beruházásokat a Magyar Közút Nonprofit Zrt. felfüggesztette. A fejlesztési tárca pedig immár törlésüket kezdeményezi.
Ha a minisztérium elképzeléseit elfogadják, a kormány az ország nyugat-dunántúli régiójában mintegy 65,4 kilométer alsóbbrendű út felújításáról, burkolatmegerősítéséről mondhat le a források kimerülésére hivatkozva. A beruházások többségének törlése azonban egyenként nem hozna sokat a „konyhára” – a döntéshozók projektenként általában néhány tízmillió forintot takaríthatnának meg. De a gyakran balesetveszélyes, esetenként a gépkocsikat is megrongáló, vagy éppen az Európai Unió elvárásainak jelenlegi állapotukban nem megfelelő útszakaszok felújításának elhalasztása összességében sem szabadít fel 1,1 milliárd forintnál többet.
A legkevesebbet Balogunyom és Ják között spórolna a fejlesztési tárca: a 8712-es jelzésű út első 542 méterének felújítása kevesebb, mint 4,6 millió forint támogatást vinne el. Ennél lényegesen többet takarítanának meg a 84 143-as úton Táplánszentkeresztnél. Az útszakasz 1200 méterének felújítása 28,5 millió forintba kerülne. A 8637-es út Bük és Acsád közti kevesebb mint 2,1 kilométerén tervezett átépítés törlésén pedig 39,7 millió forintot fognának meg.
A legnagyobb megtakarítást a 7538-as út Letenyét Lentivel összekötő 3,7 kilométerén, Lovászinál hozná a burkolatmegerősítés elhalasztása. Az átépítés költsége itt meghaladná a 176 millió forintot. De majdnem ennyit, 174 millió forintot szívna ki a támogatási keretből a 8624-es út Tormásliget és Csepreg közti két, együttesen 13,5 kilométeres szakaszának törlésre javasolt átépítése is.
Az ország más régióiban az NFM egy-egy fejlesztés törlésével takarítana meg annyit, mint a nyugat-dunántúli régió tucatnyi útépítésének elhalasztásán. Példa erre a Dél-dunántúli Operatív Program, ahol a 6532-es jelzésű Hőgyész–dombóvári összekötő út 3,7 kilométerének korszerűsítése 703 millió forintot emésztene fel.
Az építkezés elhalasztását azonban itt a legkevésbé sem a források kimerülésével indokolnák. Ehelyett a magyarázatok szerint, a már 2007-ben nevesített projektet három éve passzolgatja egymás között a Magyar Közút Nonprofit Zrt., illetve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
Az állítólag az előző kabinet közlekedést felügyelő minisztériumának kérésére megindult sajátos „pingpongjátszmában” a szerva lassan egy éve a Magyar Közútnál van. A labda azonban áll, és mert a projekt javaslatát máig nem nyújtották be, a fejlesztést könnyedén későbbre lehet tolni. Ami a bennfentesek szerint nem is olyan nagy baj: a késést ugyanis ellensúlyozhatja, hogy az útszakasz átépítését össze lehet hangolni a 6532-es út felújításra váró másik 17 kilométerének korszerűsítésével. Ha ez sikerül, a két beruházást 2011-ben akár egyszerre is lebonyolíthatják majd.
Keresztet vethetnek a Közép-magyarországi Operatív Program (KMOP) összeállítói a térségi elérhetőség javítására a 4602-es, és 4606-os utakon megálmodott fejlesztéseiknek. A Vecsés, Gyál, Pilis, Nyáregyháza és Újlengyel közlekedési kapcsolataira a várakozások szerint jótékony hatással lévő beruházások hozzávetőleg 607 millió forint támogatással valósulhatnának meg. Az NFM-ben azonban a program visszavonásáról gondolkodnak. A részletesen kidolgozott projekt szükségességét ugyanis megkérdőjelezi, hogy a korábbi értékelések szerint a tervekben szereplő szakaszok „részben megfelelő műszaki állapotban vannak”. A beruházás átdolgozásáról már korábban megszületett a döntés, de a Magyar Közút az eltelt 32 hónap alatt nem állt elő új javaslataival. Ez pedig a minisztérium szakértői szerint kétségessé teszi a projekt szükségességét. Mi több, a csúszás miatt a 2007-ben készült költségbecslések is megkérdőjelezhetőek.
Visszafogott az államreform
Karcsúsítaná az Államreform Operatív Programot (ÁROP) is a fejlesztési tárca. Beruházásainak törlésével 1,245 milliárd forint támogatás felhasználását takarítanák meg. A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal felügyelete alá tartozó „Esélyegyenlőség-elvű fejlesztéspolitika kapacitásának biztosítása” címen futó projekt, szakmai koncepciók megváltozásával magyarázott törlése, önmagában több mint egymilliárd forint spórolást jelentene. A MeH–KIM páros „Komplex jogszabályelőkészítő képzési program” néven tervezett fejlesztésvisszavonása pedig 196 millió forint elköltését akadályozná meg.