Törölnék a beruházásokat hatvankilenc kilométeren

Maradhatnak a kátyúk több mint egy tucatnyi mellékúton. A kormány összesen 69 kilométer, kistelepüléseket kiszolgáló útszakasz fejlesztési tervét törölheti a kis- és középvállalkozások uniós forrásokhoz juttatásáról szóló ígéretek teljesítéséhez. Az átcsoportosítások révén szerény források szabadulhatnak fel.

Alsóbbrendű utakon is söpröget Fellegi Tamás: a nemzeti fejlesztési miniszter és csapata újragondolja a közlekedési fejlesztésekre váró kistelepüléseket összekötő utak uniós támogatással tervezett fejlesztését. A részleteket egyelőre jótékony homály fedi, mindenesetre valószínű, hogy a brüszszeli források átcsoportosításának vesztesei éppen úgy lesznek, mint nyertesei.

Az útfelújítások lassítása nem hoz érdemi megtakarítást
Az útfelújítások lassítása nem hoz érdemi megtakarítást

Az előbbiek csoportjába kerülhetnek Borsod megye alsóbbrendű útjai. Az idei árvizek által megrongált, négy, illetve öt számjeggyel jelzett utak rehabilitációjára a fejlesztési tárca hárommilliárd forint többletforrást biztosítana. Amihez az Észak-magyarországi Operatív Program (ÉMOP) 2009–2010-ben 10,5 milliárd forintos keretét nyírbálnák meg. Másfél milliárd forintot vennének el a régió kistérségeinek közlekedésfejlesztésére szánt mintegy négymilliárd forintból, és még másfelet a települések közúti elérhetőségének javítására elkülönített csaknem 3,5 milliárdból.

Árvizek ide vagy oda, a regionális operatív programok közlekedési beruházásainak felülvizsgálatát végző szakértők sokat markoltak, de keveset fogtak. Lapunk értesülései szerint legalábbis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tizenöt kiemelt közúti beruházás visszavonását javasolná a kormánynak. Ami azonban öszszességében csak 2,4 milliárd forint uniós forrás megtakarítását tenné lehetővé.

Az akciótervek átalakításában a legnagyobb áldozatot látszólag a Nyugat-dunántúli Operatív Programtól (NYDOP) várják. A régió közúti fejlesztéseinek sorából egyetlen tollvonással tizenhármat töröltetne az NFM. Ehhez a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács korábban elkészült beruházási rangsora szolgáltatná a hátteret.

A testület eredetileg azért rangsorolta a régió kiemelt közlekedési beruházásait, mert a tervdokumentációk készítése során kiderült, hogy egyes fejlesztések megvalósítása többe kerülhet az előzetesen kalkuláltnál. A forrásokat azonban nem lehetett növelni, így el kellett dönteni: mire jusson feltétlenül pénz, és mi az, amire nem nagy baj, ha nem marad.

A fontossági sorrendben elől álló projektek kifizetése, illetve a források kimerülése után visszamaradt beruházásokat a Magyar Közút Nonprofit Zrt. felfüggesztette. A fejlesztési tárca pedig immár törlésüket kezdeményezi.

Ha a minisztérium elképzeléseit elfogadják, a kormány az ország nyugat-dunántúli régiójában mintegy 65,4 kilométer alsóbbrendű út felújításáról, burkolatmegerősítéséről mondhat le a források kimerülésére hivatkozva. A beruházások többségének törlése azonban egyenként nem hozna sokat a „konyhára” – a döntéshozók projektenként általában néhány tízmillió forintot takaríthatnának meg. De a gyakran balesetveszélyes, esetenként a gépkocsikat is megrongáló, vagy éppen az Európai Unió elvárásainak jelenlegi állapotukban nem megfelelő útszakaszok felújításának elhalasztása összességében sem szabadít fel 1,1 milliárd forintnál többet.

A legkevesebbet Balogunyom és Ják között spórolna a fejlesztési tárca: a 8712-es jelzésű út első 542 méterének felújítása kevesebb, mint 4,6 millió forint támogatást vinne el. Ennél lényegesen többet takarítanának meg a 84 143-as úton Táplánszentkeresztnél. Az útszakasz 1200 méterének felújítása 28,5 millió forintba kerülne. A 8637-es út Bük és Acsád közti kevesebb mint 2,1 kilométerén tervezett átépítés törlésén pedig 39,7 millió forintot fognának meg.

A legnagyobb megtakarítást a 7538-as út Letenyét Lentivel összekötő 3,7 kilométerén, Lovászinál hozná a burkolatmegerősítés elhalasztása. Az átépítés költsége itt meghaladná a 176 millió forintot. De majdnem ennyit, 174 millió forintot szívna ki a támogatási keretből a 8624-es út Tormásliget és Csepreg közti két, együttesen 13,5 kilométeres szakaszának törlésre javasolt átépítése is.

Az ország más régióiban az NFM egy-egy fejlesztés törlésével takarítana meg annyit, mint a nyugat-dunántúli régió tucatnyi útépítésének elhalasztásán. Példa erre a Dél-dunántúli Operatív Program, ahol a 6532-es jelzésű Hőgyész–dombóvári összekötő út 3,7 kilométerének korszerűsítése 703 millió forintot emésztene fel.

Az építkezés elhalasztását azonban itt a legkevésbé sem a források kimerülésével indokolnák. Ehelyett a magyarázatok szerint, a már 2007-ben nevesített projektet három éve passzolgatja egymás között a Magyar Közút Nonprofit Zrt., illetve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

Az állítólag az előző kabinet közlekedést felügyelő minisztériumának kérésére megindult sajátos „pingpongjátszmában” a szerva lassan egy éve a Magyar Közútnál van. A labda azonban áll, és mert a projekt javaslatát máig nem nyújtották be, a fejlesztést könnyedén későbbre lehet tolni. Ami a bennfentesek szerint nem is olyan nagy baj: a késést ugyanis ellensúlyozhatja, hogy az útszakasz átépítését össze lehet hangolni a 6532-es út felújításra váró másik 17 kilométerének korszerűsítésével. Ha ez sikerül, a két beruházást 2011-ben akár egyszerre is lebonyolíthatják majd.

Keresztet vethetnek a Közép-magyarországi Operatív Program (KMOP) összeállítói a térségi elérhetőség javítására a 4602-es, és 4606-os utakon megálmodott fejlesztéseiknek. A Vecsés, Gyál, Pilis, Nyáregyháza és Újlengyel közlekedési kapcsolataira a várakozások szerint jótékony hatással lévő beruházások hozzávetőleg 607 millió forint támogatással valósulhatnának meg. Az NFM-ben azonban a program visszavonásáról gondolkodnak. A részletesen kidolgozott projekt szükségességét ugyanis megkérdőjelezi, hogy a korábbi értékelések szerint a tervekben szereplő szakaszok „részben megfelelő műszaki állapotban vannak”. A beruházás átdolgozásáról már korábban megszületett a döntés, de a Magyar Közút az eltelt 32 hónap alatt nem állt elő új javaslataival. Ez pedig a minisztérium szakértői szerint kétségessé teszi a projekt szükségességét. Mi több, a csúszás miatt a 2007-ben készült költségbecslések is megkérdőjelezhetőek.

Visszafogott az államreform

Karcsúsítaná az Államreform Operatív Programot (ÁROP) is a fejlesztési tárca. Beruházásainak törlésével 1,245 milliárd forint támogatás felhasználását takarítanák meg. A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal felügyelete alá tartozó „Esélyegyenlőség-elvű fejlesztéspolitika kapacitásának biztosítása” címen futó projekt, szakmai koncepciók megváltozásával magyarázott törlése, önmagában több mint egymilliárd forint spórolást jelentene. A MeH–KIM páros „Komplex jogszabályelőkészítő képzési program” néven tervezett fejlesztésvisszavonása pedig 196 millió forint elköltését akadályozná meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.