Német–francia siker az EU-csúcson

Állandó intézményt hoz létre az unió a Görögországéhoz hasonló válságok kezelésére, s ehhez a tagállamok módosítják a lisszaboni szerződést. Orbán szerint a tét az új Európa kialakítása, amihez a régi szabályok nem passzolnak.

Látszólag kompromisszumos megoldással, ám lényegében német–francia sikerrel zárult az uniós állam- és kormányfők csúcstalálkozója. Az EU két legmeghatározóbb állama a későbbi pénzügyi válságok elleni védekezés jegyében kívánt hatékonyabb mechanizmusokat beépíteni a rendszerbe, ám az ötletek nagy ellenállást váltottak ki a többiekből. Az erősek egyrészt azt akarták, hogy a pénzügyi fegyelmet súlyosan megsértő, vagyis az elvárt költségvetési hiánycélt notóriu san be nem tartó tagállamoktól ideiglenesen meg lehessen vonni az uniós szavazati jogot, illetve hogy a lisszaboni szerződés módosításával álljon fel egy olyan állandó intézmény, amely alkalmas a Görögországéhoz hasonló válságok kezelésére. (A görögök megsegítése egyedi döntés volt, ami ráadásul ellentmond az alapszerződésnek.) Az elképzeléseket ugyan nem támogatta az Európai Bizottság, s a tagállamokból is ellenállást váltott ki, a figyelmet azonban alapvetően a szavazati jogok megvonásának kérdése kötötte le, így lényegében mindenki örült a megegyezésnek, mely szerint a szavazati jogokat nem piszkálják, a lisszaboni szerződéshez viszont hozzányúlnak.

– Elköteleztük magunkat, hogy decemberig megvizsgáljuk, milyen válságkezelési mechanizmust lehetne felállítani és ehhez az alapszerződés milyen minimális változtatására lenne szükség – mondta péntek délutáni tájékoztatóján Orbán Viktor miniszterelnök. Mint kifejtette: Európa versenyképessége, a foglalkoztatás növelése a tét, a globális erőviszonyok változásához szükséges igazodási képesség fejlesztése, ám ehhez a régi szabályok nem alkalmasak. Ezért merült fel a szerződésmódosítás ötlete, ami bizonyosan kockázatos folyamatot indít el, mert mindenkinek akadnak javaslatai, mit lehetne még megváltoztatni.

Kétségtelen, hiába okozott nagy meghökkenést a német–francia alku, a csütörtök éjszakai vitában felülkerekedett a józan belátás. Az állam- és kormányfők szép sorban megértették: a németeknek igazuk van, valóban állandósítani kell a tavasszal rögtönözve és csak három évre felállított pénzügyi stabilitási alapot a csőd szélére jutó eurózóna-tagállamok támogatására. Ehhez viszont valóban szükség lehet az alapszerződés kis módosítására. Angela Merkel német kancellár, akinek belpolitikai helyzete gyengül, nem térhet ki a karlsruhei alkotmánybíróság véleménye elől, amely ezt az ideiglenes alapot összeegyeztethetetlennek tarthatja az uniós alapokmány 125. cikkelyével, amely kimondja, hogy nem lehet mentőövet dobni a bajba jutott országnak.

A csütörtök éjszakai csúcsalku pedig úgy szól, hogy e cikkelyhez nem nyúlnak hozzá, ám létrehozzák azt a mechanizmust, amely gyaníthatóan magában foglalja az európai valutaalap gondolatát, s pontosan meghatározza, milyen szerepet játszhat az EU, a Nemzetközi Valutaalap (IMF), a magánszektor, vagyis az államok hitelezői köre a válságkezelésben, s milyen feltételek mellett. A német kancellár az igen borúlátó közvéleményét is meg akarja nyugtatni, hogy a német adófizetőknek nem kell szakadatlanul a zsebükbe nyúlniuk, hogy megmentsék az eurózóna fegyelmezetlen államait.

Az állam- és kormányfők még azt a szívességet is megtették Merkelnek, hogy a közleménybe bevették: feltárják, vajon a tagországok miként viszonyulnának a szavazati jog felfüggesztéséhez, mint főbüntetés bevezetéséhez, azon államokkal szemben, amelyek nagyon felelőtlenül bánnak a közpénzekkel. Ezt azonban majd csak a jövő évben tekintik át. A válságkezelő mechanizmus részleteit és a szűk szerződésmódosítás szövegét részben a bizottság dolgozza ki, részben pedig a tanács állandó elnöke, Herman Van Rompuy konzultál, s a decemberi csúcson majd beszámol.

A csúcs nagy eredményének Van Rompuy egyébként azt nevezte, hogy a tagországok áldásukat adták az általa vezetett munkacsoport jelentésére, amely a stabilitási paktum reformját tartalmazza. Az utóbbi hónapokban egyeztetett szöveg lényege, hogy a gazdasági folyamatokat sokkal szorosabb figyelemmel követi, nemcsak a költségvetési hiányra, hanem az államadósságra is nagy figyelmet fordít, hamarabb helyez kilátásba pénzbüntetést, ugyanakkor a makrogazdasági egyensúly megbomlásának okait is kutatja.

A szerződésmódosításért cserébe a lengyelek például ígéretet kaptak a magán-nyugdíjpénztári befizetések fiskális számbavételének újabb áttekintésére. A britek pedig elkötelezték a németeket és a franciákat, hogy az uniós büdzsé jövő évi kifizetései jövőre nem növekedhetnek az Európai Parlament által hat százalékkal, s az EU költségvetésének tükröznie kell a nemzeti költségvetésektől megkövetelt folyamatokat. S nemcsak jövőre, hanem a 2014–20-as költségvetési időszakban is. – Kialakulnak a nagy költségvetési vita frontvonalai – mondta ezzel kapcsolatos kérdésünkre Orbán Viktor, aki leendő soros elnökként ezt is a következő fél év kiemelt témái közé sorolta.

George Papandreou görög miniszterelnök és Nicolas Sarkozy francia elnök. Ok és okozat
George Papandreou görög miniszterelnök és Nicolas Sarkozy franci elnök. Ok és okozat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.