Brüsszel piacot nyitna Ferihegyen

Új cégeket szeretne látni a ferihegyi földi kiszolgáló cégek között az Európai Unió, legalábbis arra szólították fel hazánkat, hogy ne korlátozza a reptéren szolgáltatást nyújtók körét.

Részben a szabályozási káosz, részben pedig a magyar irányítás „nemtörődömsége” vezetett oda, hogy az Európai Unió (EU) ismét megdorgálta Magyarországot – ezúttal azért, mert álláspontjuk szerint Magyarországon, azon belül is a Ferihegyi Repülőtéren szabálytalanul korlátozzák a piacot. Csütörtökön az EU hivatalosan is felszólította az érintett magyar hatóságokat, hogy minden érintett szolgáltató számára biztosítson egyenlő hozzáférést a Budapest Airport földi kiszolgálási piacához. Brüszszel szerint Magyarország nem teljesíti azt az előírást, amelyet egy irányelvben fogalmaztak meg, eszerint a poggyászkezelés, a fedélzeti ellátás (catering), az üzemanyag-szállítás és a földi utasmozgatás terén valamennyi szolgáltató számára biztosítani kell a piaci verseny lehetőségét. Vagyis, be kell engedni a ground handling cégeket a repülőtérre, hogy aztán versenyezhessenek a légitársaságokért.

Az unió több céget látna Ferihegyen
Az unió több céget látna Ferihegyen

– Magyarország indokolással ellátott véleményben kapta meg a bizottságtól a kötelezettségek teljesítésére vonatkozó kérést, és az abban előírtakat két hónapon belül kell teljesítenie. Ellenkező esetben a bizottság az ügyet az Európai Bíróság elé terjesztheti – áll az EU hivatalos közleményében. Az említett irányelv azokra a repterekre vonatkozik, ahol évi legalább 2 millió utas vagy 50 ezer tonna áru fordul meg, így persze a Budapest Airportra is.

A teljes piacnyitás érthető módon a reptéri piacra törekvő nagy EU-s cégek vágya, hiszen nekik jól jönne, ha Budapesten is nyújthatnának szolgáltatásokat a nagy légitársaságoknak, amelyekkel máshol, a legnagyobb reptereken együtt dolgoznak. Ferihegyen jelenleg három ground handling cég működik: a Malév GH, a török Celebi, illetve a Menzies, amely az EU sok országában jelentős szereplő, Budapesten azonban szerény a piaci részesedése.

Az érvényes szabályok szerint ugyanakkor a piac korlátozható a földi kiszolgálás négy területén, de minimum két cégnek akkor is biztosítani kell a szolgáltatás lehetőségét. Ilyen terület a poggyász, a forgalmi előtéren előforduló feladatok, az üzemanyag és a postai szolgáltatások. A korlátozásnak azonban feltételei vannak, elsősorban jogi és adminisztratív jellegűek. Ezt nem tartotta be a hazai adminisztráció. Az EU határozata szerint a hatóságok nem szervezték meg a megfelelő kiválasztási eljárásokat, de megsértették az engedélyek kiadására és visszavonására vonatkozó jogszabályokat.

Támadásba lendült a Zóna Taxi

Felszámolási eljárást kezdeményezett a Zóna Taxi a Budapest Airport (BA) ellen kifizetetlen számlái miatt – mondta Veres István, a konzorcium szóvivője pénteken. A reptér üzemeltetője és a taxis konzorcium közötti szerződés szerint a Zóna két éve végez szolgáltatást a BA-nak. A benyújtott számlákat a BA nem kifogásolta, a szolgáltatást a Zóna elvégezte, ám a határidőig a reptér üzemeltetője nem fizette ki ezeket – mondta. Hozzátette, hogy néhány millió forintról van szó, és az ügyben a Zóna többször is megkereste a BA-t, ám ennek nem lett eredménye, ezért kezdeményezte a cég felszámolását a Fővárosi Bíróságon. A BA közleményében kifejtette: megütközéssel fogadta a Zóna Taxi újabb bejelentését, ők ugyanis nem tudnak arról, hogy lenne tartozásuk a Zóna Taxi felé. A Zóna Taxi bejelentését elterelő hadműveletnek minősíti a cég, amellyel véleménye szerint a Zóna Taxi vezetője a Budapest Airporttal szemben fennálló rendezetlen ügyeiről kívánja elterelni a figyelmet.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.