Egyszerűen bonyolult
A Népszabadság információja szerint a jövőben növekszik az uniós pályázaton támogatást nyertek adminisztrációs kötelezettsége, a tervek szerint ugyanis megszüntetnének olyan kedvezményeket, amelyek a pénzügyi elszámolások folyamán könnyebbséget jelentettek. Alaphelyzetben a közösségi pénzeket utólag kapják meg a fejlesztések gazdái, azaz amikor a megvalósítás során eljutnak egy meghatározott szakaszhoz, akkor az addig elköltött pénzekről benyújtják a pénzügyi elszámolást az illetékes intézménynek, azaz a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség közreműködő szervezetének, amely pedig engedélyezi az államkincstárnak, hogy a számlák és az igazolások fejében átutalja a pályázónak a támogatás aktuális részletét.
Eddig a 25 millió forintnál kevesebb támogatási összegből megvalósuló pályázatok esetében a 100 ezer forintnál kisebb kifi zetéseket elég volt egy táblázatban jelezni, és ha az esetleges helyszíni ellenőrzésen elkérték, akkor be kellett mutatni a hozzájuk kapcsolódó számlát, szerződést, teljesítési igazolást és a kifizetést igazoló bizonylatot. A 25 millió forintnál nagyobb támogatással megvalósuló beruházások esetében az 500 ezer forint alatti számlákra vonatkoztak az előbbi kedvezmények.
A tervek szerint az NFÜ minden már folyamatban levő és a jövőben megvalósuló fejlesztéstől megvonná ezt a könnyítést. Azaz minden egyes pénzügyi elszámoláskor be kell nyújtani az összes számlához kapcsolódó valamennyi dokumentumot, még akkor is, ha 10 ezer forint kifizetéséről van szó. Ez azt jelenti, hogy mindenből legalább 3 másolatot kell készíteni, abból kettőt el kell küldeni a hatóságnak, egyet pedig meg kell tartani. Egy nagyobb, több évig tartó beruházás esetén ez a változás komoly mennyiségű papírt és időt emészt fel, a kisebb cégek esetében pedig tovább növeli az adminisztrációs kötelezettséget, amely már most is fojtogatja őket. Az intézkedés annak tükrében látszik különösen feleslegesnek, hogy 2011-ben Orbán Viktor miniszterelnök szerint elektronikus úton folyik majd a pályáztatás.