Ahol a mecenatúra adózás a társadalomnak

Azokban az országokban, ahol a szerencsejátékok bevétele az államkasszába kerül, előre rögzített szabályok mentén, általában elkülönített pénzalapokon keresztül történik a társadalmilag hasznos, úgynevezett jó célok támogatása. Árnyalhatja ezt a helyzetet az a körülmény, amikor a szerencsejáték-szervező cégek maguk is teljesen állami tulajdonban vannak.

Ilyenkor a tulajdonosnak nem az adótörvények, hanem más, különleges szabályok útján kell rendelkeznie arról, milyen összegeket kell fordítaniuk a társaságoknak – üzleti eredményeik függvényében – társadalmi támogatásra, illetve szponzorációra. Gyakorlatilag ez az állam szociális politikájának egyfajta sajátos érvényesítése, amelynek lényeges eleme, hogy a támogatás nem a hagyományos állami normatívák alapján, hanem pályázatokon keresztül érvényesül. Ez módot ad arra, hogy olyan civil kezdeményezések, programok, akciók jussanak jelentős anyagi forrásokhoz, amelyeknek valóban komoly szerepük van a társadalmi problémák megoldásában.

A hazai Szerencsejáték Zrt. mecenatúrájának kiemelt területe az egészségügy, a kultúra és az oktatás. (A sportszponzorálást ebben az összefüggésben szándékosan nem említjük, mert szerkesztőségi alapelveink szerint ez egy másik kategóriába tartozik, és ezért egyetlen vállalatnál sem foglalkoztunk – foglalkozunk – azzal, hogy menynyit áldoz a társaság sportcélokra.) Még így is kivételesen magas az az összeg, amelyet a játékszervező társaság közvetlen támogatásokra fordít. Az elmúlt évben például 390 millió, az idei év első felében – 2010. január és július között – 46 millió forintról döntött az a független társadalmi tanácsadó testület, amelynek öt szakembere véleményezi, rangsorolja a beérkező pályázatokat.

Titkok őrzői

Ilyen összegek felett diszponálni különösen nagy felelősséget jelent. Nem véletlen például, hogy a tanácsadó testület tagjainak kilétét – a visszaélések elkerülése miatt – szigorú titoktartás övezi. A szabályok szerint a társaság kizárólag olyan eseményeket, országos összefogást igénylő megmozdulásokat, illetve civil kezdeményezéseket, egyesületeket, intézményeket, alapítványokat támogathat, amelyek a társadalom egésze számára fontos feladatokra vállalkoznak.

Ugyanennek a filozófiának értelmében magánszemélyektől egyéni kérelmeket nem fogadnak be. Pontosabban, ha mégis felkarolnak egy-egy egyéni kérelmet, akkor ez kizárólag együttműködő partnerükön, a Magyar Családsegítők Országos Egyesületén keresztül történhet. A számukra nyújtott éves támogatás keretében az egyesület gondoskodhat –önálló döntés alapján – a szociálisan rászorulók megsegítéséről.

Új stratégia

A cég nemrégiben elfogadott új mecénási stratégiája értelmében többségében olyan programokat támogatnak, amelyek egy adott éven belül megvalósulnak. Kivételes esetekben, az egészségügyben – vagy éppen a sportutánpótlás-nevelésben – többször is támogatásban részesülhet egy-egy intézmény, de általában évente maximum egyszer nyújtanak segítséget ugyanannak a pályázónak.

Kemény kontroll

A társadalmi tanács javaslatairól a cég vezérigazgatója egy személyben jogosult dönteni. Ez a szabály ugyancsak azt a koncepciót szolgálja, hogy semmilyen befolyás ne érvényesülhessen a kérelmek végső elbírálásánál. Rendkívül szigorú szabályok szerint ellenőrzik azt is, hogy az adományokat hogyan használják fel a kedvezményezett szervezetek: pénzügyi elszámolással és teljesítésigazolással kontrollálják, hogy a kért összegek milyen módon kerültek felhasználásra.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.