Befutott az első TRAXX
Kitart a Bombardier mellett a MÁV. A kanadai–német vasúti járműgyártó motorvonatainak üzemeltetését megdrágító váratlan meghibásodások miatt a két cég egymás torkának ugrott, igazságot talán már csak a bíróság tehet vitájukban. A tét nem csekély: az egyelőre gazdátlan fékjavítási számlák értékét alkalmanként 300 millió forintra – a 30 éves élettartamra vetítve kilencmilliárd forintra – becsülik. Ennek ellenére a vasúttársaság új mozdonyait is a Bombardier szállítja.
Az első TRAXX hétfőn futott be a Nyugati pályaudvarra. A MÁV-Trakció Zrt. kék-sárga színeit viselő 480 001 pályaszámú villamos mozdony látszólag nem különbözik a hazánkban tevékenykedő magánvasutak évek óta szolgálatot teljesítő TRAXX típusú járműveitől. A nyugdíjba vonulásra váró V43-as mozdonyok feladatainak átvételére hivatott új vontatók azonban még nem kapták meg engedélyeiket. Igaz, az első két mozdony szeptemberben átesett az üzembe helyezési próbán.
A TRAXX mozdonyokból a MÁV-Trakció 2012 elejéig 25 példányt vásárolhat. További 25 mozdony beszerzésére azonban a 2008 novemberében megkötött szállítói szerződés alapján opciós lehetősége van a magyar cégnek. A 79,6 millió eurós járműbeszerzést az Európai Beruházási Bank és a német KfW IPEX Bank finanszírozza.
Az új mozdonyok a tervek szerint a jövő nyáron állnak szolgálatba. Elsőként azok kóstolhatnak majd bele, milyen TRAXX vontatta vonattal utazni, akik a MÁV-Start Zrt. emelt színvonalú szolgáltatásokat nyújtó belföldi, illetve nemzetközi járataira váltanak jegyet. A kétáramnemű mozdonyok akár az osztrák vasút villamos vontatási rendszerét is tudják használni, így a külföldre tartó vonatok utasai számára újdonság lehet a kényszerű mozdonycsere elmaradása.
A MÁV-Trakciónál azt tervezik: legújabb szerzeményeik a személy-, és árufuvarozásban egyaránt kapnak majd feladatot. Megjelenésük ugyanakkor nem csak a magyar vasút szolgáltatási színvonalát javítja majd. A várakozások szerint a TRAXX-flotta megtakarítást is hozhat a MÁV-nak. A fékezéskor keletkező villamos energiát a hálózatba visszatápláló mozdonyok ugyanis lényegesen szerényebb fogyasztásúak elődeiknél.
ATRAXX-beszerzésekokozta örömében a MÁV nem függesztheti fel elöregedett vontatójármű fl ottája fiatalítását. A vasútnak a következő években 100–120 új mozdonyra lenne szüksége. Ezek beszerzéséről döntés még nincs. A remények szerint a szabad jelzést az új vasúti közlekedési stratégia kidolgozása után adhatja meg a kormány.