Körvonalazódik a közösségi közlekedési holding terve
Garantálta az álmatlan éjszakákat a MÁV és a Volán-társaságok vezetőinek Orbán Viktor. A miniszterelnök a Nemzeti Közösségi Közlekedési Holding létrehozásának bejelentésével egyértelművé tette: vasutasoknak és buszosoknak közös „főnökük” lesz. Egyetlen szót sem ejtett azonban arról, hogy a közpénzből fi nanszírozott személyszállítási szolgáltatásokat ellátó társaságok és utasaik mikor és milyen változásokra számíthatnak. Próbáltunk utánajárni, hogy a kormány mivel tenné olcsóbbá és színvonalasabbá a vonatozást, buszozást – konkrétumot keveset találtunk.
Teljesítse a választási ígéreteket, kerüljön a lehető legkevesebbe, mégis elégítse ki az utazási igényeket a közösségi közlekedés – ez a kormány elvárása. Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter az előző kabinet által bezárt szárnyvonalak újranyitásával az első elvárásnak megfelelt. A restaurációs intézkedések után azonban aMÁV és a Volán-társaságok tevékenységének összehangolására is megoldást kell találnia.
Az új szervezet megalakításának Horváth Gergely a letéteményese. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. vezérigazgatója a hírek szerint három Volán-társaság első emberével már megerősítette az előkészületeken dolgozó „csapatát”. A Miskolcról, Szegedről és Békéscsabáról érkező szakemberek mellett programjába bevonta a MÁV vezetését is. A szolgáltatókkal azonban még nem kezdődtek meg az egyeztetések.
Eddig csupán annyi vált egyértelművé: bármilyen is lesz a közlekedési holding, és akárkik is irányítják majd, a vonatok és a helyközi buszjáratok utasai 2011-ben biztosan nem találkozhatnak az új szervezettel. Az ugyanis – Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára szerint – a jövő év végére születhet meg.
Más kérdés, hogy az sem változtatna sokat, ha a holding már holnap kitenné a cégtáblát valahol. A december elején életbe lépő új vasúti és autóbuszos menetrendek ugyanis elkészültek, soraikon elvileg az utolsó igazításokat végzik a szakértők. A MÁV és a Volán-társaságok tevékenységét összehangoló szervezet így a legjobb esetben is csak az egy év múlva megjelenő, 2012-es menetrend összeállításába és tartalmába szólhatna bele.
A holding szervezetéről egyelőre szintén keveset lehet tudni. A bennfentesek szerint azonban valószínűtlen, hogy a kormány támogatná egy a személyszállítási közszolgáltatók „felett álló”, új monstreszervezet megalakítását. Ha mégis áldását adná egy hivatalnokok tucatjainak fűtött irodát és asztalt biztosító intézmény felállítására, kénytelen lenne megmagyarázni, hogyan fér össze döntése a költségek lefaragására törekvő lépésekkel.
Ehelyett a közlekedési holding első körben várhatóan a vezető testületek összevonásával fogja majd össze a MÁV-ot és leányvállalatait – a MÁV-Startot és a MÁV Pályavasutat –, valamint a Volán-társaságokat. Munkájában részt vesznek majd a fejlesztési és a nemzetgazdasági tárca megbízottai is. Feladata pedig a szolgáltatók tevékenységét összehangoló, menetrendjeit egymáshoz illesztő szakértők tevékenységének irányítása és felügyelete lehet. Ennél szorosabb, a társaságok tényleges öszszevonásával járó kapcsolatot a szakértők nem tartanak valószínűnek. Mindez ugyanis bonyolult, hosszadalmas és rendkívül költséges lenne – ráadásul egy ilyen lépéssorozat nem is használna feltétlenül a kormányzati törekvéseknek.
Mindez azt jelenti, hogy átmenetileg eldől a MÁV és a Volánok küzdelme is – méghozzá a vasút javára. Völner Pál szerint legalábbis a közlekedési holdingon belül érvényesülhet a vasút előnye. Vagyis ha tetszik, ha nem, a párhuzamosságok megszüntetésének előző kabinet idejéből datálódó jelszava jegyében a Volánoknak központi utasításra feltehetőleg le kell majd állítaniuk vonatokkal versengő járataikat.
A központosított döntési rendszer a várakozások szerint mérsékelheti a költségvetés kiadásait: a szolgáltatóknak kevesebb járatot kell majd fenntartaniuk, miközben a megmaradó buszok és vonatok kihasználtsága a terv szerint jobb lesz a jelenleginél. De lehetőség lesz a tarifarendszer egységesítésére is. Igaz, arról még a vasutasok és a buszosok szakszervezeteit is meg kell győzni, hogy a racionalizálás nyomán feleslegessé váló dolgozók elbocsátása mindenki számára hasznos karcsúsítás lesz.
Akik még bekerülhetnek a csapatba
Orbán Viktor a MÁV és a Volántársaságokat összefogó holdingszervezetről beszélt a parlamentben. A Heti Válasz azonban ennél is többet tud. A lap szerint a „tervek nem állnak meg annál, hogy csak a Volán és a MÁV kerüljön közös irányítás alá”. Értesülésük szerint a kormány a holding irányítása alá helyezné az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t is. A társaság által beszedetett autópályadíjakból nemcsak a sztrádák felújítására, hanem a közösségi közlekedés fejlesztésére is költhetne az Útpénztár – amit jelenleg a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) felügyel. De ennek megfelelően a holding irányítaná az országos közúthálózat állapotáért felelős Magyar Közút Kht.-t is. Elkerülné a központosított irányítás alá kerülést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), a Vasúti Pályaelosztó Kft. és a BKV. (Munkatársunktól)