Elzárta a pénzcsapot Brüsszel

Átmenetileg felfüggesztette a Magyarországnak szánt közlekedésfejlesztési támogatások kifizetését az Európai Bizottság. Mintegy 53 közbeszerzés esetében merült fel szabálytalanság gyanúja, különösen sok a probléma a 4-es metró építésével.

Ahogyan arról a Népszabadság már a múlt héten hírt adott, az Európai Bizottság felfüggesztette az Új Magyarország Fejlesztési Terv közlekedésfejlesztési programjának kifizetéseit. A bizottsági döntést egy olyan jelentés előzte meg, amely a 2007. január 1-je és 2009. szeptember 15-e közötti időszak ellenőrzéséről szólt, és súlyos hiányosságokat tárt fel. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tegnapi közleménye szerint 53 közbeszerzés esetében merült fel a szabálytalanság gyanúja. Ezek közül 15-nél már maga az elindított eljárás is szabálytalan volt. Utóbbiaknál a bizottság álláspontja szerint fennáll annak a gyanúja, hogy indokolatlan pénzkifizetések történtek a Közlekedés Operatív Program (Közop) keretének terhére.

Brüsszeli hírek szerint a legtöbb probléma a 4-es metró közbeszerzéseivel volt. Az NFM azonban nem válaszolt lapunk azon kérdéseire, hogy a feltárt szabálytalanságok mekkora része érinti a 4-es metrót, illetve milyen egyéb fejlesztések nem mentek át a rostán, mint ahogyan azt sem sikerült megtudnunk, hogy a szabálytalanságok mekkora öszszegű fejlesztést és támogatásokat veszélyeztetnek. Mindenesetre annyi tudható, hogy a metróügy tavaly tavasszal került a brüsszeli figyelem előterébe, amikor egyeztetések után tizenegy szerződést vettek ki a programból összesen 170 millió euró értékben. A teljes költséget akkor 1,4 milliárd euróra becsülték, ebből Budapest 900 millió euró támogatást kért, s ez csökkent a feleslegesnek ítélt szerződések értékével. Brüsszelben ezt azóta valamivel még visszavették.

A metróépítési pénzről azért még nem kell lemondania Magyarországnak, már csak azért sem, mert első körben a hiányosságokat nem az EU könyvvizsgálói fedezték fel, hanem a magyar kormány vett ki egyes elemeket. Ráadásul a bizottság felfüggesztésről szóló levele értelmében a kormány azonnal intézkedett, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közop irányító hatósága felgyorsította a június 30-án indított vizsgálatát. Ugyanakkor készül egy jogszabály-módosító előterjesztés, melynek célja a közbeszerzések hatékonyabb ellenőrzése.

Az Európai Unió 2007–2013 közti költségvetési időszakára szóló programjának keretében Magyarország a kiválasztott közlekedési beruházáshoz 15 százalékos állami szerepvállalás mellett 7,3 milliárd euró támogatást, mintegy 1800-1900 milliárd forintot kaphat.

A 2007–2014-re vonatkozó Közlekedési Operatív Programra az NFÜ nyilvános adatai szerint eddig 344 pályázat érkezett, amelyből 137-et támogatott az irányító hatóság.

Eddig 130 szerződést írtak alá, kifizetés 115 esetben történt.

A megítélt támogatás megközelíti az 1470 milliárd forintot, amiből eddig 350 milliárd forintot fizettek ki a nyerteseknek.

Főleg a 4-es metró miatt állították le a támogatást
Főleg a 4-es metró miatt állították le a támogatást
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.