Létrejött az ország legnagyobb taxis cége

Két meghatározó taxis vállalat, a Rádiótaxi és a Tele 5 fúziója révén az elmúlt hónap végén létrejött az ország legnagyobb taxis cége. A cég vezetői hangsúlyozták, a megállapodás részükről válasz a piacon kialakult ésszerűtlen árversenyre is.

Összeolvadt a Rádiótaxi (RT) és a Tele 5 Taxi az elmúlt hónap végén. Az így létrejövő csaknem 900 sofőrből és autóból álló flottával a főváros, és egyben persze az ország legnagyobb ilyen profilú társasága jött létre – tudta meg a Népszabadság.

A fúzió következtében egy új vállalat, a Rádió Tele 5 Taxi Holding Kft. is felállt, amely az új taxis társaságot üzemelteti. Az adminisztratív és diszpécserállományával együtt közel 1000 fő megélhetését biztosító társaság mögött a cégbírósági adatok szerint, három cég, a Tele 5 Taxi korábbi tulajdonosa a Tele 5 Kft., valamint a Rádiótaxit üzemeltető HP Taxi Kft. és a Rádiótaxi Kft. áll. A kft.-k egyenlő, 33,33 százalékos tulajdonrészt birtokolnak a holdingban – tájékoztatta lapunkat HorváthCsaba, a új vállalkozás ügyvezető igazgatója.

Az összeolvadás a korábbi Rádiótaxi egyik stratégiai célja volt, amire a gazdasági válság hatásai csak ráerősítettek –folytatta. A krízis következtében ugyanis az utasközönség, és így a forgalom is csökkent. Nyilvánvalóvá vált a társaság tulajdonosai és vezetői előtt, hogy a nemzetközi gazdaságban is tapasztalható trendnek megfelelően – a cég hatékonyságának növelése érdekében – el kell indítani bizonyos folyamatokat.

A piacon szétnézve a Tele 5 látszott olyan vállalatnak, amellyel egy ilyen tárgyalássorozatot eredményesen végig lehet vinni. Ennek megfelelően keresték meg a Tele 5 vezetőit – magyarázta Horváth Csaba. A nyár elején kezdődő egyeztetéseken vázolták az elképzeléseiket, a tulajdonosi felállást. Az akkor még konkurens vállalatnál hamar meg is értették, hogy a fővárosi taxis személyszállítás piacon az utóbbi hónapokban igencsak elharapózó árversenyben nem nagyon marad más lehetőség előttük. –Emellett pályázatokon, valamint közbeszerzési eljárásokon is hatékonyabban tudunk szerepelni az ország legnagyobb méretű taxis cégeként – tette hozzá Horváth.

Az egyeztetéseket titokban tartották, mert nem szerették volna, hogy az ezzel kapcsolatban szárnyra kapó, esetleges téves hírek megzavarják a sofőrállományt. Az ügyvezető nem titkolta, hogy amikor ismertették a terveiket voltak, akik nemtetszésüknek adtak hangot, ám idővel megértették a sofőrök, hogy ez a vállalatnak, és nekik is előnyös, hiszen az egyesülés után nagyobb cím- és rendelési listából választhatnak.

A cégbíróság előtt végül is augusztus végén zárult a fúzió – ekkor jegyezték be a holdingot –, míg a közös működés szeptember 24-én indult. A Tele 5 diszpécserközpontja, logisztikája ekkor költözött a Rádiótaxihoz. Azért ezt a megoldást választották – mondta Horváth Csaba, mert az utasok számára az RT magasabb szintű infrastruktúrát, szolgáltatásokat tudott nyújtani – többi között az elektronikus taxi kártyát, a pre-paid, feltöltős kártyát vagy a weboldalon is kifizethető és nyomon követhető viteldíjat –, amelyeket így elérhetővé tudtak tenni a Tele 5 esetében is.

A fúzió költségeiről az ügyvezető igazgató nem árult el részleteket, annyit azonban megjegyzett, hogy az egyesülés a vállalathoz tartozó taxisok számára is előnyös változásokat hoz. Már rövid távon is érezhető hatás, hogy a tagsági díjat csökkenteni tudták.

Horváth hozzátette a fúzió terveit nem kellett jóváhagyni a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH), mivel piaci részesedésük nem éri el a bejelentési küszöbértéket. Ezzel a flottával ugyanis a fővárosi taxis piacnak „csupán” mintegy 20 százalékát birtokolják. A tarifa változását fi rtató kérdésünkre az ügyvezető úgy válaszolt, hogy érdemi változások nem történtek. Lényegében az utasok szempontjából kedvezőbb Rádiótaxi által korábban alkalmazott tarifatáblát használják.

A társaságnál nem titkolták, hogy az egyesülés egyben válasz is a budapesti taxis piacon egyre irreálisabb árversenyre is. Véleményük szerint a jelenleg legalacsonyabb 150 forintos kilométer-tarifa már az önköltségeket sem fedezi. Mint mondták, az utaskör bővítését nem az árak csökkentésével akarják megoldani, bár az is igaz, hogy rövid távon így nagyon gyorsan növelhető a megrendelések száma.

Úgy gondolják a minőséggel, a biztonsággal, az árgaranciával, valamint a szolgáltatások bővítésével lassabban ugyan, de ugyanilyen eredményeket tudnak elérni. Ennek érdekében például még októberben bevezetik a mobillal történő díjfizetést. Ugyancsak ebben a hónapban elkészül az az alkalmazás is, amely révén iPhone-ról és androidos operációs rendszerrel működő okostelefonokról egyetlen gombnyomással hívhatóak lesznek a társaság autói.

Horváth Csaba és a Pásztor György, a Tele 5 Taxi fúzió előtti ügyvezetője kifejtette: a taxis piacon a fővárosi áldatlan állapotok felszámolása érdekében egyeztetni szeretnének Budapest új vezetésével. Sajnálatos tény, hogy a korábbi években a város elöljárói és erre hivatott szervei képtelenek voltak kezükben tartani a szegmenst. Továbbra is megtalálhatók az utcán a hiénák, miközben a legálisan működő és dolgozó cégek ésszerűtlen árversenybe mentek bele – mondják. (Immár több új cég is 200 forint alatti kilométerdíjakat kínál, míg számítások szerint, a gépkocsipark megújítását is biztosító önköltséget nem sokkal az említett szint fölé teszik.)

Aligha kétséges persze, hogy utóbbi rövid távon a fogyasztók számára előnyös – jegyezték meg. E mellett viszont hatalmasra duzzad a budapesti taxis társadalom. Jelenleg mintegy 6500-an taxiznak Budapesten. Ez európai összehasonlításban, a város és agglomerációjának népességét figyelembe véve elképesztően magas szám –mondja Pásztor György. Egyszerűen sokan vagyunk és ellehetetlenítjük egymást – fogalmazott. Többi között a működési engedélyek kiváltását szigorítani kellene, ám ami még ennél is fontosabb, a fuvarozási feltételek valós meglétét később is jobban kellene ellenőrizni. Véleményük szerint az ágazatban létszámstopot kellene bevezetni, és módosítani kellene a fővárosi önkormányzat által meghatározott jelenlegi tarifahatár rendszeren.

A Rádiótaxi és a Tele 5 egyesülésével létrejött cég nem megy bele az utasokért folytatott irreális árháborúba
A Rádiótaxi és a Tele 5 egyesülésével létrejött cég nem megy bele az utasokért folytatott irreális árháborúba
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.