Kérik a pénzüket a vasutasok

Minden maradt a régiben a VDSZSZ Szolidaritás háza táján: a szakszervezet a kormányváltás után is kitart követelései, és keményvonalas fellépése mellett. Az érdekvédők legutóbb a MÁV Cargo Zrt.-ből néhány hónapja Rail Cargo Hungária (RCH) Zrt. névre keresztelkedett vasúti árufuvarozó cégnél tervezett létszámcsökkentések ellen emelték fel szavukat, de régi céljaikhoz is tartják magukat.

– Továbbra is igényt tart a MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyt 102,5 milliárd forint vasutasoknak járó hányadának kifizetésére a VDSZSZ Szolidaritás – közölte lapunkkal Gaskó István. A szakszervezet elnöke szerint a MÁV mintegy 38 ezer dolgozója számára követelt, fejenként 250 ezer forintról nem mondanak le. Az egyetlen változás, hogy a vasutas munkavállalók pénzükből százezer forintot felajánlottak az árvízkárosultak megsegítésére. Így mindenki csak 150 ezer forintot tart meg a várt pénzből.

A költségvetésbe befolyt privatizációs bevételből kért dolgozói részesedésről a VDSZSZ az elmúlt években többször tárgyalt az állami vasút vezetésével, és a megbeszélések eredménytelensége nyomán munkabeszüntetésekkel is próbált érvényt szerezni követeléseinek –mindeddig sikertelenül. A szakszervezet elnöke szerint azonban most megint eljött a tárgyalások ideje.

A kormány és a MÁV képviselőivel már felvették a kapcsolatot. Az érdemi megbeszélések elől eddig senki nem zárkózott el. Igaz, a tárgyalóasztalhoz még nem invitálták meg a VDSZSZ-t, de Gaskó István úgy tartja: „az idők végezetéig nem lehet hallgatni.” Ha kell, akár újra sztrájkot hirdetnek.

Az elnök elmondta: álláspontjuk szerint a jelenleg RCH néven működő vasúti árufuvarozó társaság dolgozóinak nem jár részesedés a privatizációs bevételből. A kiszervezett mintegy 3300 vasutas, cége új tulajdonosától megkapta a beígért részvénycsomagot. Ennek értéke a VDSZSZ szerint 700 ezer forint fejenként.

Mindez nem jelenti azt, hogy a szakszervezet hátat fordít az osztrák kézbe került magyar társaság vasutasainak. Az RCH-nál tervezett akár kétezer fős létszámcsökkentés ellen a VDSZSZ eddig is tiltakozott, és a jövőben is kész lépéseket tenni. De a karcsúsítás ellen kiálló érdekvédők nem riadnak meg az osztrák vasút héten napvilágot látott fenyegetésétől, így attól sem, hogy a tulajdonosok a veszteségekre tekintettel fontolgatják az RCH esetleges bezárását.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.