Repül a Zóna Taxi
– Nem lepődnék meg, ha a természeti katasztrófák után azzal kerülnénk a világ lapjainak címoldalára, hogy a repülőtéren az utasok rettegnek az egymásnak eső taxisoktól – mondják a piacot ismerő bennfentes forrásaink annak kapcsán, hogy tegnap a Budapest Airport Zrt. bejelentette: felmondta a szerződést a Veres István vállalkozó érdekeltségébe tartozó Zóna Taxival, amely jelenleg egyedüliként jogosult a repülőtéri fuvarszervezésre. Minderre információink szerint azért került sor, mert a taxiscég nem teljesítette kötelezettségeit. Veres István ugyanakkor lapunknak azt nyilatkozta, hogy a BA Zrt.-vel fél éve tart a jogvitájuk, mert a repülőteret üzemeltető cég nem teljesíti szerződéses kötelezettségeit. Hogy pontosan melyeket, azt a vállalkozó nem kívánta részletezni egy, a szerződésükbe 2008-ban belevett titoktartási záradékra hivatkozva. Valószínűleg e záradék az oka a Budapest Airport szűkszavú közleményének is, amely inkább arra helyezi a hangsúlyt, hogy transzparens módon kívánják kiválasztani az új taxiscéget.
A piacot ismerő forrásaink szerint arról van szó, hogy a Zóna Taxi több tízmillió forintot nem fizetett ki a Budapest Airportnak, mondván sérül az exkluzív joga azzal, hogy más taxik is dolgozhatnak a reptéren. Az utas által rendelt kocsiknak engedélyezik az utasfelvételt, illetve a városi taxisok is letehetik utasaikat a terminálnál. Állítólag azt is kifogásolják, hogy egyes magántaxik rendre beállnak a a soraikba. A repülőtér-üzemeltető szerint viszont a Zóna Taxi kizárólagossága csak a reptéri fuvarszervezésre szól, s ezért nettó tartozásként értékeli a taxiscég magatartását, ami miatt végül felmondta a szerződést, ezt megelőzően lehívta a Zóna Taxi bankgaranciáját. A fuvarozócég hivatalosan csak azt közölte: megkapta a reptér felmondását, álláspontját később alakítja ki. Veres István ugyanakkor lapunknak nyilatkozva érzékeltette: nem hagyják ott könnyen a drosztokat. Ez pedig még komoly konfliktusokat vetít előre a taxisok között. – Ellentmondunk a felmondásnak, s a Budapest Airportnak e bíróságon kell érvényt szereznie szándékának – mondta a vállalkozó. A Zóna Taxi 2006-ban nyerte el a repülőtéri tendert, öt évre, aláígérve a konkurenseinek. Igaz, azóta többször emelték az áraikat – a reptér engedélyével –, s ma már nem olcsóbbak a többi taxiscégnél.
– Üzleti terveinket 2011. májusig alakítottuk ki – mondta lapunknak Veres István.
A repülőtér üzemeltetője a szerződés felmondásával egyidőben új tendert hirdetett. A Zóna Taxi információink szerint hatvan napig maradhat „hivatalos” szállító, addigmegtalálják az új partnert. A reptéri taxizás óriási üzlet: havonta több tízezer utast vesznek fel a terminálokon – a Zóna Taxi 2006-os becslése 40 ezer volt.
A Budapestre érkezők jelentős része ugyanis nem rendelt taxit, hanem a terminálon álló autókba száll be.
Veres István kérdésünkre elmondta: a flottába több százmillió forintot ruháztak be az elmúlt években, s a repülőtérnek is hasonló nagyságrendű díjat fi zettek. A droszt kialakítására néhány tízmillió forintot költöttek, vagyis a beruházásaik meghaladják az egymilliárd forintot. A tulajdonos kérdésesnek nevezte, van-e olyan taxiscég ma Budapesten, amely képes biztosítani háromszáz fölötti egységes, öt évnél fiatalabb kocsiból álló flottát, ahogyan ez anno az ő szerződésükben szerepelt. Veres szerint a Budapest Airport a mostani tenderrel hat hónapra pályáztat, hiszen a jelenlegi droszthasznosítási joga 2011. májusig tart.
Ezt cáfolja Héray László, a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Nonprofi t Szolgáltató Kft. ügyvezetője – e cég adja ki a jogosultságot a Budapest Airportnak a taxidroszt hasznosítására. – Valóban jövő májusig érvényes a két cég között létrejött szerződés, de amennyiben nem állnak fent a vonatkozó rendeletben felsorolt okok, akkor a szerződés gyakorlatilag automatikusan meghosszabbítható – válaszolta kérdésünkre. Hozzátette: nem ismer olyan körülményt, ami alapján a repülőtértől el kellene venni a reptéri droszt hasznosításának jogát.
E kérdésben persze szava lesz Tarlós István főpolgármesternek és az új városvezetésnek. Őket lapzártánkig nem értük el. – Ha azonban az új városvezetés úgy döntene, hogy liberalizálja a reptéri taxizást, úgy nehezen lennének kiszűrhetők az egykor „hiénáknak” nevezett vállalkozók, akik átverik az utasokat – mondják forrásaink, akik szerint ezzel öt évet visszatekernénk az idő kerekét.