Növekedett a napi bevásárlás a Coop üzletekben

A Coop Csoport aktuális üzletpolitikájában egyértelműen a fejlődés mellett száll síkra, ami tovább erősítheti piaci helyzetüket.Az idei nagyszabású boltmegújítási programon túl, változatlanul hangsúlyosa minőségi termékek – ezen belül is a minél több magyar alapanyagú és gyártású árucikkek – forgalmazása a korszerű Coop üzletekben, tudtuk meg Murányi Lászlótól, a Coop Hungary Zrt. vezérigazgatójától.

Reálisan értékeli – az I–III. negyedéves, előzetes adatok ismeretében – az idei év teljes forgalmának várható alakulását Murányi László, a Co-op Hungary Zrt. vezérizgatója, aki szerint az év végi ünnepek bevásárlási időszaka az idén nem hoz áttörő változást, ami egyértelműen a gazdasági válság miatti állapotokra vezethető vissza. Ám –a „vásárlóerő” mostani, általában rosszabb jövedelmi helyzete ellenére – a Coop Csoport összességében tartja a múlt évihez hasonló: félezermilliárdos árbevételi szintet, idén erre számít a társaság vezetősége. A hálózatba tartozó üzletek forgalma persze mutathat jelentős különbségeket is, ami nagy mértékben függ attól, hogy az ország melyik régiójában, melyik településén működik. Azokon a helyeken, ahol már vannak vagy „csak” mostanában jelentek meg a versenytársak, a kihívás fokozottabb, amit tetézhet még, ha a térségben nagyobb arányú lett a munkanélküliség. Az azonban mindenképpen a Coop üzletek előnyét jelenti, hogy a cégcsoport országszerte a legkiterjedtebb – és stabil számú –élelmiszerkereskedelmi hálózattal rendelkezik, hiszen a csaknem 3000 Coop franchise üzlet mellett további 2000 boltot szolgál ki a rendszer. Ez pedig napi átlagban öszszesen mintegy 1,5 millió vásárlót jelent, hangoztatja a vezérigazgató.

Az idei, eddigi összesítések alapján – országos átlagban – három-négy százalékot mutat a kereskedelmi ágazat visszaesése, ami elsődlegesen abban mutatkozik meg, hogy a vevők megfontoltabban költenek: lényegesen kevesebb használati cikket, illetve nagyobb értékű terméket vásárolnak. A forgalomcsökkenés azonban a gyorsan fogyó, napi áruk (angol rövidítéssel: FMCG) körét nem vagy kevésbé érinti, ez a Coop üzletekre különösen érvényes, hiszen erősödött e termékkörök forgalma. Ez az AC Nielsen piackutató felméréseiből is kiderül, magyarázatként azt fogalmazták meg, hogy a Coop üzletek egyik nagy előnye a lakóhelyhez közelség, a kiszámítható, választékos frissárukínálat, ami eleve ösztönzi a helybeni, napi bevásárlást. Ugyanakkor a Coop üzletekben is „tetten érhető”, hogy az akciós termékek iránt megnőtt a kereslet, szinte minden termékkategóriában keresik az olcsóbb árfekvésű – legalább közepes minőségű – saját márkákat. Ezeket pedig a franchise üzletekben megtalálhatják a vásárlók, s mindez szintén ellensúlyozhatja a magasabb árkategóriájú alkalmi termékek kisebb mértékű fogyása miatti árbevételkiesést.

Murányi László tájékoztatása szerint a piaci igényekhez való alkalmazkodás része, hogy – a gazdasági válság hátrányai ellenére – a Coop üzletlánc tagjai nemcsak a pillanatnyi „vevőcsalogató” megoldásokban gondolkodnak, hanem magukévá tették a cégcsoport által meghirdetett középtávú tervet, amely az üzlethálózat teljes körű megújulását – ezen belül az arculati váltást és informatikai korszerűsítést – tűzte ki célul. Ez a folyamat megindult és – az egyes üzletkategóriáknak megfelelő kivitelezéssel –egyre több, kívül-belül megújult Coop üzletbe térhetnek be a vevők. Fontosnak tartja megjegyezni a vezérigazgató, hogy a tervek szerint 2012 végéig újul meg a teljes Coop Üzletlánc, ám az ütemezésben az egyes üzletek anyagi teherbíróképességét is messzemenően figyelembe veszik. A háromféle – Coop Szuper, Coop ABC, Coop Mini – üzletkategóriában, a másfél évtized után szinte „elvárt” arculatváltást a kijelölt határidőig meg kell valósítani, úgy, hogy a külső dizájnjegyeknek és a belső kialakításnak azonos módon kell megjelenniük. Az új, kereskedelmi-informatikai rendszerbe való bekapcsolódás azonban csak a nagy üzleteknél kötelező, ez lesz a záloga annak, hogy zavartalanul működhessen például a törzsvásárlói rendszer, ezenkívül persze a partnerek vagy a cégcsoport közötti elszámolásokat is megkönnyíti a korszerű informatika jelenléte. A Coop Csoport tulajdonosai a saját üzleteik megújulásához szükséges anyagi forrást részben saját erőből, részben hitelből finanszírozzák, valamint a Coop Hungary Zrt. pénzügyi támogatással enyhíti a franchise partnerek kiadásait.

A Coop üzletek megújulása nemcsak külsőségekben mutatkozik majd meg, hanem a termékpaletta bővülésében is. Ezzel növelhető a vásárlói érdeklődés, amelynek jól bevált módszere, hogy számos településen vagy annak közelében a helyi beszállítók – főleg mezőgazdasági termelők, feldolgozók, élelmiszergyártók –látják el napi árukkal a kisebb üzleteket. A Coop Csoport országosan mintegy ezer termelő, illetve beszállító partnere közül 650–700 regionálisan látja el a hatókörébe tartozó boltokat. Bár az élelmiszerbiztonsági elvárásokat rendre teljesítették ezek a vállalkozások, erre – az új kormányzat törekvéseivel összhangban –a jövőben még inkább odafigyelnek, illetve igény esetén a coopos tapasztalatokat átadják, jegyezte meg Murányi László.

Megtudtuk még, hogy a Coop Csoport ebben az évben nem tervezett olyan beruházásokat, amelyek jelentős számban növelték volna az üzlethálózatot, valamint gyarapították volna saját érdekeltségű termelővállalkozásaikat. Inkább a meglévő egységek kisebb-nagyobb arányú korszerűsítéseire fordítottak pénzt, javítottak a helyi beszállítókkal való együttműködés feltételein, hogy minél biztonságosabb, kiszámíthatóbb és a kínálatban kiegyenlített legyen az ellátás. A közeljövő terve – a hűtő-tároló kapacitást növelve –, hogy bővítik a meglévő logisztikai bázist.

A tavaly bejelentett Co-op Hitel Zrt. megalakulását követően a pénzügyi vállalkozás aktivitását firtató kérdésünkre a vezérigazgató elmondta: a terveknek megfelelő ütemben megkezdte tevékenységét a cég. Az első időszakban pénzügyi szolgáltatást nyújt a Co-op Hitel, ám folyamatosan dolgoznak azon – a középtávú célnak megfelelően –, hogy mielőbb banki tevékenységet is elláthasson. Mintaként szolgál a több európai uniós országban a szövetkezeti rendszer szerint működő kereskedelmi vállalkozásoknál már jól bevált üzletág. A tervek szerint a Coop pénzügyi csoport – a kereskedelmi lánc tagjainak – ötféle területen kínál szolgáltatásokat.

Ezek: a lízing, a faktoring, az áruhitel, a személyi kölcsön és a törzsvásárlói rendszerhez kapcsolódó hitelkártya üzemeltetetése.

Murányi László: Az arculatváltáshoz segítséget is nyújtunk
Murányi László: Az arculatváltáshoz segítséget is nyújtunk
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.