A válság összekovácsolta a partnereinket

Az elmúlt csaknem két évben a Co-op Hungary Zrt. érdekeltségeibe tartozó kiskereskedelmi üzletek és termelővállalkozások tagjai körében felértékelődött az a több évtizedes kapcsolati tőke, amelyben hangsúlyos a partneri együttműködés. Ezek kapcsán is kérdeztük Csepeli Lajost, a cégcsoport Igazgatóságának elnökét.

– Hogyan érinti a Coop Csoportot a gazdasági válság, milyen segítséget adtak/adnak a tagoknak, tagvállalatoknak a hullámvölgy okozta gyengébb üzleti időszak átvészelésére? Hasznosítható-e, hogy – a jogelődökkel együtt számítva – több évtizedes tapasztalattal rendelkezik a Coop Csoport?

– A piaci nehézségek közepette arra törekedtünk, hogy tagvállalatainknak minél kevesebb megpróbáltatást okozzon a gazdasági válság miatti forgalomcsökkenés. Ám senkit sem áltattunk, hiszen e válságra 100 százalékos választ a Coop Csoport sem tud adni. Üzletpolitikánk részeként a másfél évtizede kialakult erősségeinket próbáltuk hangsúlyozni. Ezek közé tartozik például, hogy a főleg kisebb-nagyobb vidéki településeken található Coop boltok, a vevők napi bevásárlásait elsődlegesen azzal ösztönözzék, hogy erősítik a minőségi kiszolgálást, nagy hangsúlyt fektetnek a – jórészt kenyérből, pékáruból, húskészítményekből, tejtermékekből, zöldségből, gyümölcsből álló – frissáruválasztékra. Vagyis – ha apró lépésekkel is, de – az előremenetelben legyenek érdekeltek. Ez a szemlélet jellemzi a cégcsoport vezetőit is: a válság idején – a meglévő kereteken belül – inkább építkezni kell, a forgalomcsökkenés okozta „sebeket” a jövő érdekében meghozott intézkedésekkel lehet a leginkább gyógyítani. Ezért sem álltunk le az üzlethálózat arculati megújításával. Ugyanakkor a Coop Csoport erőssége a válság idején is az a hangulati erő, foglalkoztatáspolitika, amely alapvetően a hűségre, a kitartásra és a több évtizedes munkaviszony meglétére alapoz. Az öszszesen mintegy 32 ezer munkatárs, akik a cégcsoport valamelyik érdekeltségénél alkalmazásban állnak, egyre jobban értékelik, hogy van egy megbízható munkahely, és ez a hozzáállás nyilván a napi munkában is megtérül. A vásárlók megtartásához pedig a törzsvásárlói rendszerünk továbbfejlesztésén is dolgozunk. A cégcsoport külső gazdasági kapcsolataira jellemző, hogy – a kisebb és nagyobb termelővállalatokkal, a beszállítókkal és szinte valamennyi más, üzleti partnerünkkel – korrekt és alapvetően kiegyensúlyozott viszony alakult ki, tárgyalásainkon végül mindig egyezségre jutunk. A legtöbb partnerünkkel kollegiális, baráti a kapcsolatunk, amit a Coop Rally tovább erősít. Az együttműködési hajlandóság a válság időszakában szinte külön kamatozik. Biztosak vagyunk abban, hogy ez a nehéz időszak mihamarabb véget ér, és üzletpolitikánk egyik eredményeként javul a versenyképességünk.

– Mennyire fogadókészek a kisebb Coop üzletek az arculatváltásra és az informatikai fejlesztésekre? Mindenhol kötelező megvalósítani?

– A Coop üzletek külső és belső arculati váltását a cégcsoport tulajdonosai 100 százalékos arányban szavazták meg. A programban egyértelmű, hogy mely boltokat milyen feltételek szerint lehet az egyes kategóriákba besorolni. Az informatikai fejlesztés csak a nagy üzletekben – vagyis a Coop Szuperekben – kötelező. A program elfogadását mutatja, hogy sok boltban már megtörtént, illetve folyamatban van az arculatváltás. Ez nemcsak azt jelenti, hogy új logó kerül az üzletek, a boltok portáljaira, hanem a beltér is megújul, áttekinthetőbb lesz a kínálat, és – várakozásaink szerint – a kiszolgálás a bolti eladók számára is könnyebb lesz, és javul a minősége.

– Mi ösztönzi azokat a Coop üzleteket, amelyek helyben is beszerezhetnek friss árukat? Hogyan valósítható meg a minőségi és az élelmiszer-biztonsági követelmények betartása?

– Úgy tűnik, hogy a Cooprendszer egy kicsit megelőzte a korát, hiszen – főleg a kistelepülésekre jellemzően – eddig is volt lehetőség arra, hogy a helyi mezőgazdasági és/vagy más frissáru-termelőktől vásároljanak. Eddig is feltétel volt, hogy a beszerzés megfeleljen az élelmiszer-biztonsági követelményeknek, mostantól persze még hangsúlyosabbá válik. Az elmúlt években ez a feltételrendszer elég jól működött, a közvetlen beszállítói lehetőség eredményeként országosan csaknem 2000 településen vagyunk közvetlen kapcsolatban a helyi pékségekkel, cukrász-, szikvíz- és regionális húsüzemekkel, zöldség-gyümölcs beszállítókkal. Ezzel azt is elősegítjük, hogy e kis- és középvállalkozói réteg ne csak kiszámítható bevételhez jusson, hanem a helyi foglalkoztatást is növelje, és fejlődhessenek. Az külön öröm, hogy a vásárlók egyébként is ragaszkodnak a megbízható helyi termelők termékeihez, ezért is elvárás, hogy kiszámítható és jó minőségű legyen a szállítás. Üdvözöljük a jogszabályváltozást, még több Coop üzletben segítheti elő az árukínálat bővítését.

– Milyen eredményességű a Coop Euro Zrt.? Mennyire lehet össze hangolni az üzletpolitikát, a termékcserét? Mekkora forgalommal számolnak az idén?

– A Coop Euro 10 éves múltra tekinthet vissza. Alapítóként a szlovák, a cseh és a magyar fél kezdettől aktív résztvevő. A múlt évben Bulgária is csatlakozott a céghez. A vegyes vállalat egyik kialakult üzletpolitikája a saját márkás Coop-termékek forgalmazása, ezek valamennyi országban jelen vannak. Ugyancsak hangsúlyos, hogy az egyes tagországok termékeit kölcsönösen forgalmazzuk. A saját márkás forgalmazásra a legjobb példa a papíripari termékeké. Ha a mi oldalunkról nézzük, akkor a magyar borok, a magyar húskészítmények és a magyar fűszerpaprikák közül is választhatnak a bolgár, a cseh és a szlovák Coop üzletekben a vásárlók. A Coop Euro idén mintegy 275 ezer euró árbevétellel számol.

– Milyen volt az érdeklődés az V. Coop Rally iránt? Hogyan értékeli az idei futamot?

– A már fél évtizedes múltú Coop Rally alapvető céljain idén sem kívántunk változtatni: a minőségi magyar termékeknek folyamatosan kell a népszerűsítés. Ennek meghatározó szereplői az ilyen termékek feldolgozói, gyártói. A nem mindennapi autós ralival hosszabb távon is azokra kívánjuk ráirányítani a figyelmet, akik tartósan, jó minőségben, versenyképes áron állítják elő a „hazait”. A hagyományt tehát folytattuk, rekordszámban álltak rajthoz a versenyzők, akik a két nap alatt személyesen is betekinthettek több mint egy tucat partnercég életébe. A legfőbb cél idén is teljesült: felhívni a figyelmet a magyar élelmiszeripar képességeire, a Magyarországon előállított, biztonságos élelmiszer-ipari termékekre, valamint összefogni a termelői és kereskedői réteget a versenyképes, minőségi hazai termékek védelme érdekében. Ugyanakkor az FMCG-szektor legjelentősebb kereskedelmi és gyártó cégeinek vezetői, valamint a kormány gazdasággal, kereskedelemmel foglalkozó szakemberei találkozhattak és megoszthatták véleményeiket egymással.

– Hogyan készülnek a Coop Csoport fennállásának 15. évfordulójára?

– November 10-én ünnepeljük a 15 éves „születésnapot”, egy nagyszabású rendezvény keretében értékeljük az elmúlt másfél évtizedet, tagjaink aktivitását, összefoglaljuk a jövőbeni terveinket, és a nagyközönség számára is tartogatunk meglepetést…

Csepeli Lajos: Egy kicsit megelőztük a korunkat...
Csepeli Lajos: Egy kicsit megelőztük a korunkat...
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.