Hatalmas vasutaselbocsátás készül?

Csődeljárás helyett átalakulásra készül a Rail Cargo Hungária: az osztrák vasút tulajdonában lévő magyar cég lehetséges bezárásának hírét bécsi lapok szellőztették meg. A társaságnál azonban a csőd emlegetését csupán a szakszervezeteknek szóló fenyegetőzésnek tartják.

Kéretlen segítséget kapott új márkaneve megismertetéséhez a MÁV Cargo. A néhány hónapja Rail Cargo Hungária (RCH) Zrt. névre keresztelkedett vasúti árufuvarozó vállalkozással tele a sajtó. A hírek többsége a társaság 102,5 milliárd forint rekordbevételt hozó privatizációját kísérő, korrupciógyanús ügyek nyomán elrendelt vizsgálatokról szól. Más híradások a cég és a vasutas-szakszervezetek létszámvitáit taglalják.

Az osztrák Der Standard és a Die Presse című lapok azonban túlléptek ezen, és a fuvarozó vállalat lehetséges bezárásáról írtak.

Szanálás és átalakulás igen, csődeljárás kezdeményezése nem szerepel az RCH jövő évi terveiben – Kovács Imre legalábbis így tudja. A társaság elnök-vezérigazgatója cége felszámolásának a tervéről egyelőre csak a sajtóból értesült. Hasonló tájékoztatást sem az osztrák vasúttól (ÖBB), sem tulajdonosuktól, a Rail Cargo Austria (RCA) illetékeseitől nem kapott, így a híreszteléseket egyelőre nem is kommentálta.

Lapunknak arról beszélt: privatizációs szerződésében vállalt foglalkoztatási garanciák miatt az RCH az elmúlt két évben nem változtathatott dolgozói létszámán. Holott gazdálkodási eredményei indokolták volna a beavatkozást: a társaság veszteséges, idei hiánya előreláthatólag meghaladja majd a nyolcmilliárd forintot.

A 2008-ban aláírt szerződésben rögzített vállalások az év végén lejárnak, és erre az RCH vezetése is készül. Az elnök-vezérigazgató elismerte, hogy 460 dolgozójuk 2011. eleji elbocsátását a társaság már bejelentette. Ez a becslések szerint hozzávetőleg másfél milliárd forint megtakarítást hoz. A további hiány megszüntetésére ugyanakkor készen vannak a tervek.

Az RCH gazdálkodásának stabilizálását szolgáló elképzelésekről Kovács Imre nem nyilatkozott. Más forrásból azonban úgy tudjuk: a magyar árufuvarozó cég osztrák tulajdonosától kétéves reorganizációs program előkészítéséhez kapott szabad jelzést. Ennek célja az lenne, hogy a társaság a 2012-es évet nyereséggel zárja. A részletek egyelőre nem ismertek. Mindenesetre biztosnak látszik, hogy a betegeskedő vállalkozás talpra állítása nem megy majd áldozatok nélkül: az RCH 2011-ben és 2012-ben össze sen mintegy ezer dolgozójától válhat meg.

A vasutasok számára sötét jövőt festő elképzelések azonban a hírek szerint nem a legrosszabbak. Még többen kerülhetnek utcára az osztrák tulajdonban lévő cégtől, ha a magyar kormány ragaszkodik az előző kabinet rendelkezéseihez, és 2011-ben megszünteti a MÁV kiegészítő szolgáltatásainak állami támogatását. Hogy pontosan mennyien, az a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és az osztrák tulajdonos között küszöbönálló tárgyalások lezárása után dől majd el.

A számítások szerint mindenesetre a kocsirendezési, a tolatási és az áttengelyezési szolgáltatások dotálásának leállítása az RCH-nak mintegy 4,6 milliárd forint többletköltséget jelentene évente. Ezt pedig a társaság nem akarja felvállalni. Ehelyett inkább visszavonul, ami gyakorlatilag az iparvágányok kiszolgálásának feladását, a kisebb fuvaroztatók megrendeléseinek felmondását jelentené. A kis- és középvállalkozások, köztük az erdőgazdaságok magára hagyása éves szinten mintegy 10–15 millió tonna áru szállításának közútra terelődésével járna.

A veszteséges piacok elhagyása az RCH teljesítményét is drasztikusan csökkentené. A jelenleg mintegy évi 35 millió tonna árut továbbító cég megrendelései közel feléről mondana le, és szervezete méretét is ehhez igazítaná. A jelenleg mintegy háromezer főt foglalkoztató vállalkozás a hírek szerint közel 1500 dolgozóját küldené el – félezerrel kevesebbet a szakszervezetek prognózisaiban szereplő keretszámnál.

Akármennyi is azonban a feleslegesnek bélyegzett vasutas, a szakmai érdekvédelmi szervezetek a karcsúsításokkal nem értenek egyet. A VDSZSZ Szolidaritás már hónapokkal ezelőtt jelezte: ha az RCA nem áll el „nemtelen ötletétől”, a szakszervezet megteszi a szükséges ellenlépéseket. Ami esetében akár az egész magyar vasutat megbénító újabb munkabeszüntetést is jelenthet. Különösen, hogy a VDSZSZ tiltakozásával nincs egyedül – a sztrájk meghirdetését fontolgatja a Vasutasok Szakszervezete is.

Mindez érthetővé teszi, ha Ausztriában is ellenlépéseken törik a fejüket. Bosszankodhatnak, hiszen már önmagában az is elég kellemetlen lehet, hogy 2008-ban valamilyen, egyelőre megmagyarázhatatlan okból a piaci ár kétszereséért vásárolták meg a magyar MÁV Cargo Zrt.-t, és a társaságba azóta is kénytelen-kelletlen öntik a pénzt. A terjeszkedési terveiket dugába döntő piaci viszonyok mellett pedig rendkívül idegesítő lehet, hogy most még egy szervezeti átalakítást sem hajthatnak végre sztrájkok kockázata nélkül.

A nyomásgyakorlás része lehet például az RCH esetleges felszámolásának meglebegtetése. Más kérdés, hogy mennyire kell ezt komolyan venni. Ha az osztrák vasút teljesítette a privatizációs szerződés aláírásakor vállalt kötelezettségeit, a magyar vállalkozására eddig hozzávetőleg 700 millió eurót költött. Ami talán túlságosan nagy összeg ahhoz, hogy egy az egyben veszni hagyják.

De az RCH bezárása ellen szól az is, hogy ez a lépés magával rántaná az RCA-t. A két árufuvarozó társaságot irányító ÖBB könyveiben legalábbis a hírek szerint a magyar cég 380 millió euró tőkével szerepel, aminek veszteségként történő leírását a 300 millió euróval jegyzett RCA nem élné túl. Így aztán valószínűnek látszik, hogy Bécsben bármennyire komoly arccal is mondják, az ÖBB valójában távol áll magyar lába amputálásától. Ez azonban csak apró könnyebbség az árufuvarozó cégnél dolgozóknak. Közülük sokan végül a pálya szélén találhatják magukat.

Veszteglő vasúti kocsik – merre tovább?
Veszteglő vasúti kocsik – merre tovább?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.