Plusz egy sáv az M1-re

Szélesítené az M1-est az Állami Autópálya Kezelő:a sztráda a fővárostól Tatáig mindkét irányban egy-egy újabb sávval bővülne. A forgalom növekedése miatt elkerülhetetlen fejlesztés időpontjáról egyelőre nincs döntés, a tanulmánytervek elkészítésére viszont már kiírták a pályázatot.

Teljesítőképességének határához közelít az M1-es autópálya. A Budapestről Hegyeshalomig vezető sztráda belső, fővároshoz közeli szakaszai néhány éven belül képtelenek lesznek megbirkózni az egyre növekvő forgalommal, ami balesetekhez, a torlódások mindennapossá válásához, és az útburkolat gyors elhasználásához vezet. A túlterhelt gyorsforgalmi út bővítésének megvalósíthatósági tanulmányát az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. és a Közlekedéstudományi Intézet 2009-ben elkészítette. A tervek szerint irányonként három forgalmi sávon közlekedhetnek majd az autósok az M1-es autópályán Törökbálint és Tata között. Az útépítők munkatervébe leghamarabb egykét év múlva bekerülő beruházás részleteiről egyelőre keveset lehet tudni. A fejlesztés költségeit és az új sávok megépítésének menetrendjét legalábbis még nem határozták meg, s a kormányzati szabad jelzésre is még biztosan várni kell egy ideig.

Biztosnak legfeljebb az látszik, hogy a bővítéssel párhuzamosan az ország egyik legforgalmasabb autópályája a jelenlegi aszfalt helyett az M0-s új szakaszain kipróbált, hoszszabb élettartamú betonburkolatot kap. Mindez azt is jelenti, hogy a lényegében még rajzasztalon sem létező fejlesztés feltehetőleg több tízmilliárd forintba kerül majd. Az akár évekig tartó építkezés idején pedig a közlekedőknek folyamatos terelésekkel és sebességkorlátozásokkal kell megbarátkozniuk.

Az ÁAK-nál úgy tartják: az M1-es bővítése mellett szól, hogy a fontos tranzitútvonalnak számító autópálya forgalma az elmúlt években jelentősen megnőtt. A zsúfoltság már nem csak az agglomercióban közlekedő gépjárművek által használt fővárosi bevezető szakaszokon jelent problémát. A Biatorbágy–Komárom szakaszon például 2000 és 2008 között megkétszereződött a gépkocsik száma. Ezen belül jelentősen nőtt a tehergépkocsi-forgalom is – a kamionok és kisebb áruszállító gépjárművek aránya a korábbi 28 helyett már 36 százalék.

A szakértők szerint ha forgalombővülés folytatódik, az M1-es hamarosan eléri áteresztőképessége határát. Ráadásul a gazdasági világválság is csak rövid időre juttatta lélegzethez az autópálya-kezelőket: a fővárosból Ausztria felé vezető sztrádán 2009-ben csökkent a forgalom. Az ezt követő rövid stagnálás után azonban a forgalmi adatok már az idei első fél évben jelezték a növekedés beindulását.

A tavaly elkészült megvalósíthatósági tanulmány alapján a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. az M1-es kapacitásbővítési tanulmánytervének elkészítésére a közelmúltban írta ki a közbeszerzési eljárást. Ma még azonban nem lehet tudni, hogy a költséges beruházáshoz a kormányzat mikorra és milyen forrásból teremti elő a pénzt. De még várat magára a kivitelezők kiválasztása is.

Az autósoknak így még biztosan évekig kerülgetniük kell a kamionokat M1-esen. Azt pedig csak remélni lehet, hogy a harmadik sáv építése a lehető leghamarabb befejeződik. A bővítés halogatása ugyanis a forgalom folyamatos növekedése mellett nem csak a sztráda bedugulásához vezethet. Egyben garantálja azt is: az építkezés idején alkalmazott kényszerű terelések évről évre több közlekedő számára teszik majd kényelmetlenebbé, hosszabbá és veszélyesebbé az utazást.

A sztráda bővítése nem segít a kivezető szakasz zsúfoltságán
A sztráda bővítése nem segít a kivezető szakasz zsúfoltságán
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.