Tizenhét éve Győrött az Audi

Az Audi 1993-as győri megjelenése óta az idei év közepéig 3 milliárd 890 millió eurót fektetett be Magyarországon.

Eredetileg nyolcszáz embert foglalkoztató motorgyárnak tervezték az Audi százszázalékos győri leányvállalatát, mely egymillió eurónak megfelelő törzstőkével alakult meg a Rába parti városban. Az időközben motor-, jármű- és szerszámgyárrá fejlődött társaság Magyarország egyik legjelentősebb gazdasági szereplője lett, közvetlen munkatársainak száma már meghaladja az 5800-at.

Az Audi 1994 augusztusában kezdte meg a sorozatgyártást Győrött, akkor naponta 750 darab motor készült az üzemcsarnokban. Azóta a kapacitást napi hétezerre növelték, 2001 nyarán pedig üzembe helyezték a motorfejlesztő központot is, amelyet három év múlva bővítettek. A járműgyártásról, az Audi TT Coupe és a TT Roadster összeszereléséről 1996 tavaszán született döntés, s két év múlva gördült ki az első sportkocsi a gyárból. A ma is alkalmazott technológia szerint a fényezett karosszéria a német anyaközpontból, Ingolstadtból vonaton érkezik Győrbe, ahol beépítik a helyben készült motort. Az öszszeszerelés minden munkamozzanatát Győrött végzik.

A TT-k karrierje némi negatív sajtóvisszhanggal indult. A német sajtó arról írt, hogy feltűnően sok győri sportautó vált részesévé közúti baleseteknek. Ekkor a konszern megbízta a TÜV minőségbiztosítót egy részletes felülvizsgálatra. Kiderült, hogy a sportkocsi teljesen biztonságos, mindenben maximálisan megfelel a szigorú követelményeknek. Az első évben előforduló baleseteknek valószínűleg az volt az oka, hogy a luxuskocsik kényelméhez szokott idősebb vezetők nehezen tudtak átállni a robbanékony sportautók stílusára.

A TT sikerét bizonyítja, hogy 2006-ban elkezdték gyártani a második generációs coupe-kat is. 2007-ben pedig a számtalan új technikai megoldást felvonultató A3-as Cabrio is felkerült a termékpalettára.

Thomas Faustmann, az Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezetője szerint azért is fontos a jármű-összeszerelés, mert a személygépkocsi érzelmi termék. A motivált, s rendkívül felkészült magyar munkatársak számára a siker fő megnyilvánulási formája, hogy munkájuk nyomán kész autók hagyják el a gyártósorokat.

Az Audi 1993 óta minden évben 200-250 millió eurót költött a győri fejlesztésekre. Jelenléte teljesen átalakította Győr és térsége foglalkoztatási, s képzési térképét is. A Széchenyi egyetemen Audi tanszék jött létre, szakközépiskolai szinten pedig meghonosították, jogilag is elismertté tették Magyarországon az autógyártó szakmát. Győrött az önkormányzat átfogó ösztöndíjrendszert vezetett be, hogy minél több fi atalt tereljenek a szak- és szakközépiskolákba. Borkai Zsolt polgármester ezzel kapcsolatban elmondta: ha egy világcég vezetője megkeres bennünket fejlesztési elképzeléseivel, rögtön azt kérdezi, lesz-e elegendő képzett munkaerő. A város tehát a szellemi és a tárgyi infrastruktúra fejlesztésével előre készült a most bejelentett járműipari fejlesztés fogadására.

Az Audi magyar beszállítóktól is vásárol alkatrészeket, ennek részarányával azonban még nem elégedettek a vállalat vezetői. A polgármester úgy véli: a térség kis- és középvállalkozói mára már megismerték az Audi igényeit, képesek alkalmazkodni a követelményekhez, és ez így lesz a jövőben is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.