Vörös és fehér

A minőségi borokat a hazai vásárlók jellemzően nem maguknak, hanem ajándékba szánják – derült ki a kutatásokból.

A hazai fogyasztók számára az ár a legfontosabb szempont, legyen szó bármilyen termékről, akár borról vagy bútorról. Az árérzékeny magyar piacon évek óta dúl a vita a borászok és a vendéglátósok között, miszerint az előbbiek úgy vélik, hogy az éttermekben túl drágán, vagyis túl nagy árréssel forgalmazzák a magyar borokat. Egy minapi bormarketingkonferenciánTotth Gedeon, a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelem és Marketing Intézetének vezetője megfogalmazta: a borászok piacbővülési lehetőségének egyik útja az értékesítési út lerövidítése. Ez konkrétan azt jelenti, hogy jelentősen tudja bővíteni vevőkörét az a bortermelő, aki kihasználja a közvetlen értékesítési csatornákat, például saját pincéjében kóstoltatja és árusítja a borát.

A marketingszakember szerint a magyar bor ismertsége és elismertsége külföldön messze nem éri el azt a szintet, amit mi itthon gondolunk róla. Az utóbbi két évtizedben számtalan új szereplő jelent meg a piacon hatalmas marketingaktivitással, és persze pénzzel. Az amerikai, a chilei, az ausztrál vagy éppen a bolgár borok népszerűsítésére külföldön rengeteget költenek, a magyarokéra alig.

A magyar bornak ráadásul hazai pályán is komoly importjelenléttel kell számolnia, a diszkontláncokban a külföldi italok aránya helyenként 50–70 százalékos. A hazai éttermeknek, illetve a gasztronómiának a magyar borászat mindazonáltal sokat köszönhet, a vendéglátósok már nem keveset tettek a borkultúra terjesztéséért. Remek példája ennek a Torkos Csütörtök mintájára meghirdetett Borszerda, amikor fél áron lehet borozni.

Az idei harmadik Borszerda a jövő héten lesz, és ezúttal is a minőségi magyar borok, illetve a mindennapi mértéktartó borfogyasztás népszerűsítése a célja. Az akció keretein belül a vendégek a kampányhoz csatlakozott étteremben minden magyar bor fogyasztásakor 50 százalékos kedvezményt kapnak, sőt a főétel mellé jár a ház borából egy ajándék pohárral is.

Aki a magyar vendég kedvében akar járni, érdemes tudnia, hogy hazánkban is a vörösbor a népszerűbb, azon belül is az édesebb ízűek. Igaz, hogy a magas minőségű vörösborok szárazak, de a magyarországi borfogyasztási kultúrát még meszsze nem lehet csak a prémium kategóriában vizsgálni. Az évi 30–32 literes borfogyasztás alig fele a fejlett országok, elsősorban a nagy bortermelő és borfogyasztó nemzetek, például a franciák, az olaszok és a spanyolok kapacitásának. Fejlődés azért van, méghozzá a sör rovására, amiből 25 éve még fejenként évente akár 105 litert is megivott egy átlagos magyar fogyasztó, szemben a jelenlegi 60-70 literrel.

A válság kitörése óta erősödött a hazai termékek preferenciája, de a minőségi kategóriában sajátos módon a drágább italokat itthon jellemzően ajándékba vásárolják.

A bor mint népszerű ajándék a cégek körében is divat, a karácsonyi időszakban jelentős keresletnövelő tényező az üzleti szféra, ahol egyre elterjedtebb a „saját borok”, vagy legalábbis a saját címkével ellátott minőségi fajták ajándékozása.

Hangulatos borkóstoló az importdömping ellen
Hangulatos borkóstoló az importdömping ellen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.