Szentgotthárdból Detroit lesz

Erős versenyben nyerte el Szentgotthárd a General Motors legújabb beruházását, amellyel új piacokra törhet be a magyarországi motorgyártás, a város kis túlzással az amerikai autógyártás egykori fellegvárának, Detroitnak a nyomdokába lép.

Félmilliárd eurós beruházás keretében a jelenlegi, évi 460 ezer darabos motorgyártás mellett évi félmilliós kapacitású új üzemet épít Magyarországon az Opel. Az erről szóló megállapodást Orbán Viktor miniszterelnök és Reinald Hoben, az Opel-Vauxhall gyártásért felelős alelnöke jelentette be tegnap a Parlamentben.

A bejelentéskor a miniszterelnök emlékeztetett arra, hogy a rendszerváltás első nagyberuházása is az Opelé volt, és a német cég napjainkban is jelentős szerepet vállal a magyar járműiparban. A hazai ipar sikerét jelzi az újabb beruházásuk, amely „a magyar dolgozóknak tisztességes elbánást és megfelelő bért jelent”.

Első lépcsőben 800, majd további kétszáz embernek adnak munkát, de a beszállítókkal együtt akár 2500 új munkahelyet is jelenthet a bővítés.

A kormány szerint ez is fontos lépés a „tíz év alatt egymillió munkahely programban” –hozzá kell azonban tenni, hogy a beruházást még a választásokat megelőzően kezdte előkészíteni a német cég.

Amelyik támogatást is kap az államtól; ennek mértékét szerződésben rögzítik, de erről kormánydöntés később születik. A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a fejlesztés 7,5 milliárd forintos állami támogatással valósul meg, és megtérülése három év. Ez megfelel a kormánynak, Orbán Viktor legalábbis arról beszélt tegnap, hogy olyan beruházásokat támogatnak, melyek négy év alatt megtérülnek nemzetgazdasági szinten. Fontos szempont volt az is az Opel esetében, hogy a szentgotthárdi motorgyár legalább húsz évig Magyarországon marad.

Nehéz és kemény versenyben nyerte el Magyarország a beruházást. Solt Tamás, a szentgotthárdi gyár igazgatója lapunknak elmondta, hogy németországi és lengyelországi motorgyárakkal voltak versenyben, de tapasztalatuk, hatékonyságuk és a minőség miatt esett a magyarokra a választás. Ennek köszönhetően valamennyi Opel- és Vauxhall-modellhez szállítanak majd motorokat, kezdve a Corsától az Astrán át az Insigniáig. – A termékválaszték a piaci igényeknek megfelelően bővül – mondta lapunk kérdésére Reinald Hoben, a GM alelnöke, aki megerősítette, hogy a két benzines és egy dízelmotorcsalád valamennyi tagja Euro 6-os és turbófeltöltős lesz. Nem csak az európa piacra szállítanak majd: megrendelőik között van a kínai General Motors-SAIC, az oroszországi GM-üzem, és néhány hete az Egyesült Államokban gyártott Chevrolet Cruze modellekbe is szentgotthárdi benzinmotorokat szerelnek.

A GM Powertrain üzemében jelenleg hatszáz állandó és 350 bérelt munkás dolgozik. Solt szerint ezzel biztosított a gyár jövője, és nem lesz gond a szakmunkáslétszám feltöltésével sem, mert Szentgotthárd hatvan kilométeres körzetében jelentős a munkanélküliség. Reinald Hoben szerint jól képzett és motivált a szentgotthárdi kollektíva, amely megérdemelten nyerte el az újabb projektet. – Sok tényező befolyásolta az új beruházás helyszínének kiválasztását, de Szentgotthárd minden tekintetben a legkedvezőbbnek bizonyult a versenyben – nyilatkozta a GM alelnöke. Az átfogó termékstratégia keretében az Opel összesen 11 milliárd eurót fektet be a 2014-ig tartó befektetési program keretében. Hoben szerint a teljesen új, rugalmas gyártási koncepciónak köszönhetően a gyár soha nem látott gyorsasággal lesz képes alkalmazkodni a változó piaci igényekhez.

Made in Hungary– Az Opel hazai története

A szentgotthárdi vállalatot a General Motors alapította 1990-ben. A CKD típusú autó összeszerelése és a komplett motorgyártás 1992 márciusában indult.

Az Astrákkal párhuzamosan 1,4 literes, illetve 1,6 literes benzinmotorokat gyártottak GM-modellekhez. A motorgyár éves kapacitása jelenleg félmillió darab.

Autókból az 1993-as csúcsévben 13,3 ezer darab készült. A magyarországi összeszerelés 1999. novemberi befejezéséig összesen 80 435 Astra, illetve kínai exportra 4408 Vectra készült. Az autóösszeszerelés nem volt nagy volumenű Szentgotthárdon, ám sokat jelentett a piacépítésben, hiszen napjainkban is hazai gyártásúakból van a legtöbb: a KSH adatai szerint a magyarországi járműparkban az Opel vezet 450 ezer autóval, majd a 420 ezer darabos Suzuki következik – az előbbi állomány átlagkora 10,4 év, utóbbié 7,9 év.

Szentgotthárdon 2008-ban több mint 392 ezer, 2009-ben 270 ezer motort gyártottak, melyet európai Opel, Vauxhall és Saab autógyáraknak szállítottak.

Reinald Hoben és Orbán Viktor a tegnapi bejelentéskor – A döntés még az előző kormányciklusban született
Reinald Hoben és Orbán Viktor a tegnapi bejelentéskor – A döntés még az előző kormányciklusban született
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.