Megtört autók klubja
Formáját megtartotta, változott viszont mérete és biztonsága, méghozzá nőtt: az esztergomi Suzuki legújabb Swiftje ötcsillagosra vizsgázott, és a felnőtt utasvélemben a legjobbra értékelték a legfrissebben teszteltek mezőnyében. Ehhez persze az is kellett, hogy az autóban legyen elektronikus menetstabilizáló rendszer, ami először szerepel esztergomi gyártású Suzuki Swiftekben. Vész estén a bennülőknek nincs okuk az aggodalomra, mert az utascella minden próbán jól szerepelt: bírta a frontális ütközést, és az oldalirányú támadásoknak is ellenállt.
Megfelelőnek bizonyult a vezető és az utas oldalán is, a fej-, a mellkas- és a lábvédelem. A ráfutásos balesteknél a nyakra és gerincre veszélyes ostorcsapás sérülések csökkentésében is hatásosnak bizonyult. Oldalütközésnél is jól vizsgáztak a merevítők és a függönylégzsákok, csak az oszlopnak ütköztetésnél mértek a mellkast terhelő nagyobb mértékű erőhatást. A gyerekekre elődjénél jobban vigyáz a Swift, a kicsiket helyettesítő és érzékelőkkel telepakolt bábuk sértetlenül úsztak meg valamennyi ütközési próbát, melyen 82 százalékosan teljesített az esztergomi autó.
Az előző modellnél kíméletesebb az elütött gyalogosok iránt az új Suzuki, a lökhárító kialakítása elfogadható, a motorháztető éle enyhébb sérülést okozhat, az értékelésnél ezzel vesztette a legtöbb pontot a Swift, melynek mentségére legyen mondva, hogy a 62 százalékos érték nagyjából a kategória átlagát jelenti. Alapfelszerelés az ESP, viszont nincs sebességhatároló az autóban, ezért a vezetőtámogató biztonsági listán 71 százalékot ért el a Swift.
A legfrissebb megtört kollekcióban három másik modell szerepelt, a Citroën C4-es, a Honda CR-Z, és a Hyundai ix35 is ötcsillagos értékelést kapott, igaz, néhányszor voltak a szakembereknek fenntartásai. A EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) keretében a kontinensen nagy számban forgalmazott új autókat vizsgálják, a törésteszteknél kiderül, hogy mik a gyenge pontjaik, hogy egy modell mennyire kockázatos, és menynyire ellenálló a leggyakrabban előforduló ütközéseknél. A költséges tesztekkel a fogyasztók összehasonlíthatják a különböző típusok biztonságát.
Ötcsillagos értékelést kapott a Hyundai új ix35-ös kompakt sportos terepjáró a EuroNCAP tesztjén. A C szegmensbe tartozó SUV kategóriaelső 88 százalékos eredményt ért el gyermekutasvédelemből másfél és hároméves gyermekeknél. A felnőtt utasvédelemi törésteszten 90 százalékos, a vezetőtámogató rendszerek tekintetében 71 százalékos eredményt ért el.
Pontlevonással jártviszont az oldalsó korlátnak ütközés, mert a függönylégzsákok nem nyíltak ki teljesen, ám ezzel együtt átlagos volt a mellkasvédelem, miközben az ostorcsapás sérülések ellen hatékonyan védett az első ülés- és fejtámla.
Az októberi párizsi autószalonon bemutatásra kerülő Citroën új C4-es is ötcsillagos minősítést kapott az EuroNCAP töréstesztjén. Felnőtt utasvédelemből 90 százalékos, gyermekvédelemből 85 százalékos értékelést kapott, a frontális törésteszten megfelelően stabil maradt az utascella. A műszerfal kialakítása sem növelte a sérülésveszély kockázatát a különböző üléspozíciókban.
Megfelelő volt a mellkas védelme az oldalirányú ütközésnél, ugyanakkor a kíméletlenebb oszloptesztnél már csak gyenge védelmet regisztráltak a műszerek a mellkas környékén. Megfelelő az ülések ostorcsapás sérülések elleni védelme. Gyalogosvédelem szempontjából csak a lökhárító kapott pontokat, mert Citroën motorházteteje kemény, és ütközéskor alig deformálódik, hogy enyhítse az elütött felnőtt vagy gyermek sérüléseit.
A Honda CR-Z – öt csillagot kapott, és felnőtt utasvédelemből 93 százalékosan teljesített, ami jó, ám a sportos hibridnek gondjai voltak a hátsó traktussal, hiszen az gyerekeknek is szűk. A kupés megjelenés, vagyis az erősen döntött tető miatt mind a fej-, mind a lábtér tekintetében kicsi a második üléssor. Emiatt a szokásos egy utasvédelmi próba helyett két lépcsőben vizsgálták az autó biztonságát: először az elől ülőket, majd előretolt ülésekkel a gyermekvédelmet töréstesztelték. Két felnőtt és két gyermek utazásakor az első üléseket előbbre kell tolni, ennek veszélyeire figyelmeztet is a Honda.
A hibridek nemcsak erőforrásaikkal környezetkímélőbbek, de a gyalogosvédelemben eddig is jobban szerepeltek. A korábbi teszteken a Honda Insight Hybrid 76 százalékosan, a Toyota Prius 68 százalékosan, a Honda CR-Z 71 százalékosan teljesített. A legújabb Honda hibrid gyalogosvédelménél fontos szerepet kaptak az erő hatására eltörő ablaktörlő lapátok, az első sárvédők és a motorház fedelének energiaelnyelő rögzítési pontjai, illetve a nagyobb deformációt lehetővé tévő szabad tér a motorháztető és a motor között.
Kötelező négy próba
Valamennyi piacra kerülő modellnek vizsgáznia kell: az EuroNCAP laboratóriumában, 1997 óta 344 autótípust teszteltek, a vizsgálatok során háromezer kocsit törtek össze. Az eredmények a fogyasztókat segítik a tájékozódásban, mégsem könnyű a választás, hiszen az új autók többsége öt csillaggal szerepel a listán. A részeredmények már alaposabb képet adnak az autók biztonságáról, de az sem jelent tökéletes tájékozódást, mert az EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) keretében még nem szerepel például borulásteszt.
Nem pontozzák a guminyomást jelző műszert, és nem értékelik a telekommunikációs rendszerhez kapcsolódó sürgősségi szolgáltatást, mely balesetnél az ütközés pillanatában, a légzsákok felfúvódásakor automatikusan riasztja a legközelebbi segélyközpontot, és a műholdas rendszerrel méterre pontosan tájékoztatja a mentőket a helyszínről.
A EuroNCAP programban a frontális ütközés 40 százalékos átfedéssel történik, mert a statisztikák szerint ez a leggyakoribb. Az autót 64 km/órás sebességgel ütköztetik deformálodó akadálynak, ami egy másik jármű méretét és sűrűségét imitálja. Az oldalütközésnél kétféle módszert alkalmaznak: az egyiknél másfél méter széles tömböt gurítanak 50 km/órás sebességgel az autó oldalának, a másiknál a fával ütközést szimulálják: ekkor 254 milliméteres átmérőjű oszlopnak ütköztetik a járművet 29 km/órás sebességgel. A gyalogoselütés imitálása gyermek és felnőtt méretű bábukkal történik 40 km/ órás tempónál. A kocsiban utazó gyermek védelmét frontális és oldalütközés közben is vizsgálják. Minden autó utasvédelménél értékelik még a fejtámlák ostorcsapásos sérülések elleni hatékonyságát is.