Marketingfogás volt a Gripen-program?

A Gripen vadászrepülők beszerzéséhez kötődő ellentételezési beruházások döntő többsége pusztán a gazdasági racionalitás alapján is megvalósult volna – állítja cikkében az Index, amely meg nem nevezett forrásaira hivatkozva az egész „offset” programot egyszerű marketingfogásként állítja be. A 2001-ben – tehát az első Orbán-kormány idején – meghirdetett program célja az volt, hogy a társadalom könnyebben elfogadja a népszerűtlen és drága gépbeszerzést.

Az írás szerint a svédek gyakorlatilag tollba mondták a magyar partnereiknek az ellentételezés feltételrendszerét, s Magyarország elszalasztotta azt a lehetőséget, hogy a program révén valós gazdaságélénkítésre menjenek a milliárdok. Sőt: 5-10 milliárdot még rá is fizettünk az üzletre – állítja a hírportál. Informátorai szerint az ellentételezési program keretében elszámolt 191 milliárd forintnyi beruházás a vadászgépek megvásárlásától függetlenül is megvalósult volna.

Bár bizonyítékot nem említenek, feltételezik, hogy a döntéshozók alkalmatlansága, illetve párt- és kampányfinanszírozással összefüggő korrupció vezetett a program kudarcához. Az tény, hogy nem az olcsóbb F–16-osok megvásárlását, illetve a MiG-ek felújítását, hanem érthetetlen okokból, a szakmai szempontokat félredobva a 14 Gripen megvételét favorizálta a döntést meghozó Orbán-kormány 2001 szeptemberében. Az ügyet azóta lengi körül a korrupció szele, számos országban indult vizsgálat megvesztegetés gyanújával. Az üggyel kapcsolatban felelőst Magyarországon máig nem találtak, s a hírek szerint erre egy ideig nincs is esély.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.