Árat emelnek a gumigyártók
A drágulás hátterében az indonéz és a thaiföldi, hatalmas gumifaültetvényeket sújtó szélsőséges időjárási viszonyok miatti drasztikus terméskiesés áll. Ez a nyersgumikészletekre is hatással van, amelyek hároméves mélypontra sülylyedtek. A globális készlet 67 napra elegendő, és a következő két évben mennyisége tovább csökken, miközben a világ autógyártása 8 százalék feletti ütemben bővül. A természetes gumi szintetikussal történő kiváltásával pedig legfeljebb pár százalékot lehet nyerni. A jelenlegi, kilónként 3,5 dolláros tőzsdei gumiár márciusra 4,2 dolláros rekordszintre emelkedik a Bloomberg által megkérdezett elemzők szerint. Szélsőségesebb ármozgást sem lehet kizárni, ha a befektetők nagy tételben kezdenek el spekulálni a termékkel. A drágulásra a gumikesztyű- és az óvszergyártók is panaszkodnak.
Dupla kapacitás a Hankooknál
Bővít egy másik, autóiparban érdekelt magyarországi gyár is: a rácalmási Hankooknál idén ötmilliónál több gumiabroncs készül, és a dél-koreai márka már építi új csarnokát, mellyel megduplázza termelését: a jelenleg ezernégyszáz fős kollektíva jövőre 1900 alkalmazottból áll majd, de információink szerint a gumikonszern hosszabb távon ennél is nagyobb bővítéseket tervez, ami évi húszmilliós darabszámot jelent majd.