Tovább zsugorodott az autópiac

Hűvös volt a nyár a legtöbb európai szalonban, elfogytak az öreg autók cseréjét ösztönző állami támogatások, s ez meglátszik az eladásokon is. Nem így az oroszoknál, ahol az elmúlt hónapban a másfélszeresére ugrott az értékesítés.

Az államilag támogatott autócsere programok kifutásával jelentősen estek az autóeladások az európai piacokon: az Európai Autógyártók Egyesületének (ACEA) adatai szerint júliusban 18 százalékkal, augusztusban 12 százalékkal kevesebb új autó kelt el, mint egy évvel korábban. Az éves mérleg kedvezőbb: az Európai Unió (EU) és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) országaiban augusztus végéig kilencmillió új személygépkocsit helyeztek forgalomba, ami csak három százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától. A kereskedők az őszi új modellekben bíznak, és persze a vásárlói kedv növekedésében, amit korábban még az államilag támogatott autócsere-programok is ösztönöztek.

Ezek több országban kifutottak, ennek hatására augusztusban Franciaországban 7,9 százalékkal, Olaszországban 19, Spanyolországban 24, Németországban pedig 27 százalékkal estek az újautó-eladások. Az EU és EFTA piacain a VW konszern vezet 1,9 millió (ez 4,3 százalékos csökkenés) autóval az 1,2 milliós Peugeot-Citroen (1,4 százalékos növekedés), a 950 ezer darabos Renault (13 százalékos emelkedés) és a 767 ezer darabos GM (tízszázalékos zuhanás) előtt.

Oroszországban az autócsere-program hatására ismét szárnyal a piac: az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint augusztusban 169 ezer új autó kelt el, ami 51 százalékos ugrást jelent tavalyhoz képest, az első nyolc hónap 1,135 millió darabja pedig 14 százalékos növekedés éves összevetésben. Az orosz kormány márciusban indított programjának keretében ötvenezer rubellel (380 ezer forint) támogatják a tízéves, vagy annál öregebb autók újra cserélését, a keret első lépcsőben kétszázezer járműre elég és a kedvezményt csak hazai gyártású modellekre lehet igénybe venni.

A héten Vlagyimir Putyin miniszterelnök a Nyizsnyij Novgorodban tartott régiófejlesztési konferencián bejelentette, hogy 2011-re is kiterjesztették, és újabb 14 milliárd rubellel támogatják a költségvetésből az autócsereprogramot. Az orosz autóipar védelmét szolgálják a tervezett védővámok is. Továbbra is az AvtoVAZ termékei a legkelendőbbek: Ladákból augusztusban 45 ezer, nyolc hónap alatt 318 ezer kelt el. Második helyen áll a Chevrolet ( 70 ezer), majd a Kia (67 ezer), és az ugyancsak helyben is gyártó Hyundai (53 ezer), amit a Ford (52 ezer) és a Toyota (47 ezer) követ.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.