Ezúttal a buszok körül áll a bál Pécsen

Újabb pécsi közszolgáltató körül csaptak magasra a hullámok. Ezúttal a helyi közlekedési vállalat tulajdonosai között mérgesedett el a helyzet. A buszok ugyan járnak a városban, ám az ígért új járművekből még egyet sem látni.

Csütörtökön zavartalanul közlekedtek a pécsi buszok, ami üdvözítő eredmény azok után, hogy a város tömegközlekedéséért felelős Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. kardinális változáson esett át: a cég kisebbségi tulajdonosa szerdán jelezte, nem tud együtt dolgozni a várossal. A történet kezdetéhez mintegy két évet kell visszalépni. A PK részvényeinek 49,98 százalékát két lépcsőben, 2008 őszén és 2009 tavaszán megvette a Mecsekbusz Kft. A kisebbségi partner mögött egy máltai befektető és egykori Ikarus-szakemberek álltak. A cég 1,562 milliárdot fizetett a részvénycsomagért, s ezért megkapta az irányítási jogot is. A város azt várta a Mecsekbusztól, hogy a korábbiakhoz képest hatékonyabban működtesse a vállalatot. A négymilliárd forint árbevételű PK addig úgy tudott talpon maradni, hogy a város évente 500-600 millióval finanszírozta. A Mecsekbusz vállalta, hogy a támogatási igényt felére csökkenti, és két év alatt lecseréli a cég 172 buszból álló járműparkját, amelynek átlagéletkora meghaladta a tíz évet.

A tervekből azonban semmi sem lett, ugyanis a PK tulajdonosainak viszonya elmérgesedett. Tavaly nyáron kiderült, hogy 2009 elején a PK – a pécsi közgyűlés bevonása nélkül –2,2 milliárd forintért eladta teljes járműparkját egy a Mecsekbusz tulajdonosi köréhez kötődő cégnek, a Busrent Kft.-nek. A PK attól kezdve évi 2,2 milliárdért visszabérelte buszait. Sokan attól tartottak, hogy az üzleti manőver következményeként a cég lényegében egy év alatt elveszíti a teljes járműparkját. Keczer László, a közlekedési vállalat vezérigazgatója –akit posztjára a Mecsekbusz delegált – azzal magyarázta a Busrenttel kötött szerződést, hogy így a PK olcsóbban jut majd új buszokhoz. A járműveket a Busrent veszi meg, s tőle bérli majd a PK tíz éven át összesen 22 milliárd forintért. A Busrent a bankoktól előnyösebb hitelt kap a járművásárláshoz, mint a PK –állította Keczer. Ennek az az oka – jegyezte meg a vezérigazgató –, hogy a Busrent adósságmentes cég, a PK-nak viszont több mint egymilliárd a tartozása.

Páva Zsoltot, Pécs fideszes polgármesterét viszont nem győzték meg ezek az érvek, és 2009 augusztusában hűtlen kezelés gyanújával feljelentést tett a buszok eltitkolt eladása miatt. A rendőrség a nyomozást a napokban lezárta, és az ügyészségnek azzal a javaslattal küldte meg a vizsgálat anyagát, hogy emeljenek vádat Keczer László ellen. Az ügyészség még nem foglalt állást, a vezérigazgató azonban biztos abban, hogy nem emelnek ellene vádat, mert szerinte cégét nem érte kár.

Sajátos ellentmondás, hogy a városi közgyűlés már az idei nyár elején igent mondott a feljelentést megalapozó buszeladásra. Mindezt annak érdekében tette a testület, hogy a Busrent minél hamarabb fogjon hozzá az öreg buszok lecseréléséhez. A cég 140 új buszt tervezett venni egy debreceni cégtől 9,5 milliárd forintért, ám az üzlet halasztódott. A városvezetés e héten várt választ arra, hogy a Mecsekbusz mikor hozza az új járműveket a városba. Az utóbbi vállalat válasza azonban az volt, hogy felmondta a várossal kötött szindikátusi szerződést. Páva Zsolt szerint a Mecsek busz kiszállása semmilyen fennakadást sem okoz a város tömegközlekedésében, s nem veszélyezteti a PK ötszáz dolgozójának munkaviszonyát. A polgármester nem titkolta, hogy rendkívül bonyolult jogi és pénzügyi vita kezdődik a város és a Mecsekbusz között, aminek kimenetelét – vagyis azt, hogy mikor kerül az önkormányzat százszázalékos tulajdonába a PK, és mennyit kell fizetni a távozó kisebbségi partnernek – ma még lehetetlen megmondani. Páva Zsolt szerint azonban a város végül mindenképpen jól jár, mint ahogy jól járt akkor is, amikor egy éve saját kezébe vette a vízszolgáltatást. A polgármester ezt az állítását azzal támasztotta alá, hogy a pécsi önkormányzat irányította cég elindítja végre az új buszok beszerzését, s ezek megvásárlása 3-6 hónapon belül megkezdődik.

Keczer László szerint a Mecsekbusz lépését az indokolta, hogy a város és a cég között megromlott a viszony. Ez gátolta a buszvásárlást, miután a bankok értesültek az ellentétről, s így ódzkodtak finanszírozni a tervezett ügyletet. Keczer jó ideje úgy érezte, hogy a városvezetés vissza akarja szerezni buszos cégét. – Miután pályára állítottuk ezt az eladósodott céget, és másfél évig nem emeltük a jegyárakat, elveszik tőlünk – magyarázta Keczer László. – A Mecsekbusz csak összekutyult mindent, de mostantól vége a botrányoknak és a gyanús gazdálkodásnak – reagált minderre Páva Zsolt.

A pécsi internetes portálokon a fejleményeket kommentálók nem tartanak a helyi közlekedés összeomlásától. Sokan örülnek, hogy a város veszi a kezébe a PK-t, ugyanakkor vannak olyanok, akik az önkormányzati választás előtti fideszes kampányfogásnak vélik a történteket. Ez utóbbiak azt hangsúlyozzák: a PK kisebbségi részvénycsomagját még egy szocialista többségű városi közgyűlés adta el, a céget viszont egy fideszes önkormányzat veszi vissza.

Néhány a hét éve vett huszonöt buszból. Az utánpótlásra még várni kell
Néhány a hét éve vett huszonöt buszból. Az utánpótlásra még várni kell
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.